![](https://www.fiets.nl/app/uploads/specialized_crux_15.jpg)
Rijgedrag
Wat er allemaal op en aan de Crux Expert zit kun je hier lezen. Wanneer je wilt weten hoe de fiets rijdt, blijf dan vooral verder lezen. Met een barbecue de avond voordien sta ik voor het eerst met de Crux opgelijnd aan de start in het Zuid Limburgse Mechelen. Meteen één van de mooiste omlopen op de nationale kalender. De Crux is een zeer comfortabele fiets in vergelijking met veel concurrentie. Minder hard dan de Canyon Inflite. Hij laat zich goed vergelijken met een Stevens Superprestige. Het ‘tuig’ van half crossend Vlaanderen, Sanne Cant inclusief.![](https://www.fiets.nl/app/uploads/specialized_crux_07-1.jpg)
- Een platte bovenbuis pakt makkelijk vast
- De zadelpen werd vervangen voor een versie zonder setback
- Lekker slanke buisjes en kleine schijven
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/specialized_crux_18.jpg)
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/specialized_crux_04-1.jpg)
Diep in mijn hart schuilt nog steeds een grammenjager.Qua onderdelen is de Crux vrij standaard. Een Sram CX1 groep zoals we in crossland inmiddels al jaren gewend zijn. Werkt feilloos. Vooral, omdat de schakelkabel als één volledig gesloten buitenkabel door het frame heen loopt. Weinig onderhoud, veel plezier.De Praxis crank is een van de weinige vernieuwingen op deze uitvoering van de Crux. En dat een vernieuwing niet direct een verbetering hoeft te zijn wordt hiermee bewezen. Het tandwiel is vrij groot qua oppervlak en heeft gaan ‘rand’ tussen de tanden en spider. Hierdoor krijgt modder vrij spel om rondom de tandjes op te hopen waardoor de ketting er vroeg of laat afloopt. Op tijd van fiets wisselen (of het voortandwiel vervangen) is een pré.
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/specialized_crux_12.jpg)
Conclusie
Deze Crux staat hoog in de ranking als het gaat om topcrossers. Op zondagmiddag zien we enkel Tom Pidcock, Maghalie Rochette en Christine Majerus er op rond rijden, dat wil niet zeggen dat de concurrentie met beter gerief aan het vertrek staat. Integendeel. De Crux is één van de crossers met het hoogste comfort level, scoort goed als het gaat om stijfheid en is zeer voorspelbaar. Ook alle gekozen onderdelen zijn inmiddels bewezen goed. Met een paar extra remblokken en wellicht een nieuwe binnenkabel extra kun je een volledig seizoen vooruit. Zowel de balhoofdlagers als de uit de kluiten gewassen Praxis bracketlagers draaien nog naar behoren en hoeven nog niet vervangen te worden. De remdruk is in orde en de pad nog – of alweer – recht. De Crux is niet goedkoop, maar kwaliteit wel van hoog niveau. Wellicht zien we komend seizoen een opvolger van de Crux. Al vraag ik mezelf af wat er echt beter kan. Aerodynamica speelt amper een rol. Laat die remkabels maar mooi buiten het balhoofd om lopen. Dat is wel zo fijn in onderhoud. Ook het gewicht is heel al heel netjes. Misschien maken ze wel gewoon iets heel moois. We gaan het zien. In augustus kriebelt het weer. Dan duiken we het zand terug in. Op zoek naar het crossgevoel, slappe friet en Vlaamse zever. Reken maar dat ik geniet.![](https://www.fiets.nl/app/uploads/specialized_crux_17.jpg)