Ze hebben bij Specialized niet alleen heel hard hun best gedaan op deze nieuwe Tarmac SL8, maar ook op de bijbehorende marketing slogans. ‘One bike to rule them all’ is leuk gevonden, maar mijn favoriet is toch wel ‘Goes Like Hell, Rides Like Heaven!’

Of dat zo is zijn we op dit moment zelf aan het uitvinden in Schotland. Tussen de WK-wedstrijden van de profs door, zijn we de nieuwe Tarmac aan het testen. De uitgebreide review lees je in Fiets magazine nr.9! Voor wie alleen geïnteresseerd is in modellen, specs en prijzen, die staan helemaal onderaan dit epistel. Maar ook zonder rij-ervaring kunnen we alvast een boel over de nieuwe Specialized vertellen, hier gaat ie:

De SL8 is volgens Specialized de snelste Tarmac ooit. En daarnaast het lichtste frame uit de World Tour. Een medium frame weegt slechts 685 gram. Om dat in perspectief te zetten hieronder een geinig plaatje. Als je dit stuk uit de SL7 (rechts) zaagt, weegt deze voorganger net zoveel als de nieuwe SL8 (links).

Nieuwe UCI-regels, nieuwe frame kansen

Dankzij de nieuwe regels van de UCI zijn er kansen voor framebouwers om aerodynamische nieuwigheden uit te proberen. Buizen mogen dunner en dieper zijn. Eén van de grootste vernieuwingen vind je dan ook bij de balhoofdbuis. Die is, zoals bij veel merken, een stuk dieper geworden. Maar waar andere merken dat achter de voorvorkbuis doen, hebben ze er bij de SL8 voor gekozen dit ervoor te doen. Hierdoor kon de voorkant aerodynamischer worden. Het levert een markante voorbouw op, zelf noemen ze dit de Speed Sniffer. Snot Rocket schijnt ook nog een optie geweest te zijn, hoorde ik tijdens de presentatie. Dan klinkt dit toch beter.

De geometrie is verder gelijk gebleven. De ontwerpers hebben veel contact met de profs en dat was één van de voorwaarden. Hij moest lichter en sneller, maar de geometrie mocht niet veranderen. Vooral Kasper Asgreen schijnt met veel goede suggesties te komen. Toch is er wel iets anders als je naar de geometrietabellen kijkt. De stack op de S-Works modellen is 10mm hoger. Dat komt door dat nieuwe stuur. De oude zat iets verzonken in het frame, de nieuwe dus niet meer. De geometrie is voor alle modellen gelijk, S-Works, Pro of Expert, dat maakt niets uit.

Ienieminie zadelpen

Het volgende opvallende item is de zadelpen. Die is aanzienlijk smaller geworden dan die in de SL7 zat. Opnieuw voor betere luchtstroom. Hij is nu zelfs zo dun, dat er geen Di2 batterij meer in past. Die zit dus in de staande buis, onder de zadelpen.

Nieuwe cockpit voor S-Works

Op de S-Works modellen van de SL8 vind je een vernieuwde cockpit, Rapide genaamd. 50 gram lichter dan de voorganger, her en der nog wat meer aero en dankzij alle informatie uit de Retül database zijn er 15 verschillende stuur/pen combinaties gemaakt. Met stuurpenlengtes van 75 tot 135mm en stuurbreedtes van 380 tot 440mm. Heel mooi stuurtje! Het is een beetje jammer om daar een fietscomputer voor te hangen, want die verknoeit weer zo’n 1/3e van het aerodynamische voordeel van zo’n snel stuur.

De Pro modellen komen met de SL7 stuurpen en een Roval Rapide stuur, de Expert fietsen krijgen standaard een Tarmac SL7 stuurpen met een Specialized Expert aluminium stuur.

Sneller dan de Venge

In de windtunnel is vooral gekeken naar ‘vuile wind’. Op veel plekken heeft een aerodynamische vorm volgens de meetdata van Specialized weinig nut. Daar hebben ze dus niet ‘voor de looks’ toch maar aero buisvormen gemaakt, maar liever gekozen voor dunne en dus lichtere buizen. Uiteindelijk heeft al dat meetwerk de snelste fiets opgeleverd die ze ooit maakten. Ja, ook sneller dan de Venge! Dat is de SL8 al op het vlakke en het verschil wordt bergop alleen maar groter, zoals je in onderstaande grafiek kunt zien.

Hierin zie je hoeveel de SL8 voorligt na een uur fietsen, met een windsnelheid van 5.1 km/u. Er wordt altijd gemeten met een fietssnelheid van 45km/u.

Hierdoor hebben veel Venge-rijders nu dan toch een goed excuus om over te stappen op de Tarmac SL8. SL7 rijders trouwens ook, want je oude fiets is 15% zwaarder dan de nieuwe Tarmac. De stiffness-to-weight ratio is ook maar liefst 33% beter dan bij de SL7.

Flow-vis

Je gaat overal op internet en de socials deze foto’s met gekke groene verf tegenkomen. Dit is Flow-vis paint. Die gebruikte Specialized in de windtunnel om de luchtstromen mooi inzichtelijk te maken. Dat ziet er niet alleen tof uit, het levert ook weer interessante informatie op.

Deels gebaseerd op de Aethos

Met de technieken uit de superlichte en comfortable Aethos in het achterhoofd is begonnen aan de ontwikkeling van de SL8. Ook hier dus FACT 12r carbon vooral op plekken waar veel stijfheid nodig is, in het bracket en in de voorbouw. De eerste om de trapkracht direct over te brengen naar snelheid, de tweede om te zorgen voor superdirect stuurgedrag. Die carbonsoort zit trouwens alleen in de S-Works uitvoeringen. De ‘gewone’ versies krijgen FACT 10r carbon, waarmee die frames tussen de 85 en de 100 gram zwaarder zijn.

Waar minder stijfheid nodig is, is dus ook minder carbon gebruikt. Deze werkwijze leverde dit superlichte frame op. Complete fietsen wegen ongeveer (afhankelijk van spuitschema, maat en gekozen configuratie):

S-Works Di2 – 6,6 kg
S-Works eTap – 6,8 kg
Pro eTap – 7,4 kg
Pro Di2 – 7,2 kg
Expert eTap – 7,7 kg

Er is voor iedere buis gekeken of deze baat heeft bij aerodynamische eigenschappen, of dat die er minder toe doen. Zo is iedere buis in het frame geoptimaliseerd. Alleen zo konden ze, naar eigen zeggen, een frame maken dat niet alleen een stuk lichter is, maar ook nog eens stijver en sneller. Op onderstaand plaatje zie je welke keuze ze voor welke buis gemaakt hebben.

De SL8 komt beschikbaar in 7 maten, 44cm, 49cm, 52cm, 54cm, 56cm, 58cm, en 61cm. Alle fietsen komen op 26 mm bandjes, maar er is ruimte voor 32 mm! De fietsen zijn er alleen voor elektronische groepsets, de voorderailleurhanger kan eraf, er zitten schroefdraadlagers in het bracket en de zadelpennen hebben 15mm offset. Er zijn ook 0 mm pennen te koop. Zo genoeg info, tijd voor modellen en prijzen.

Specificaties en prijzen Specialized Tarmac SL8

S-WORKS TARMAC SL8 DI2, Roval Rapide CLX wielset, €14.000,-
S-WORKS TARMAC SL8 ETAP, Roval Rapide CLX wielset, €14.000,-
TARMAC SL8 PRO FORCE ETAP, Roval Rapide CL wielset, €9.000,-
TARMAC SL8 PRO Ultegra DI2, Roval Rapide CL wielset, €9.000,-
TARMAC SL8 EXPERT RIVAL ETAP, Roval C38 wielset, €6.500,-
S-WORKS TARMAC SL8 FRAMESET, €5.500,-
TARMAC SL8 FRAMESET, €4.000,-