In het voorjaar mochten we op pad met de BH Ultimate. Een zeer vooruitstrevende hardtail uit Spaanse stal. Daar werden we wel blij van. Lekker modern, zowel qua zicht als op papier. Ook in het bos kwam de fiets vooruit zoals beloofd. Dat er een volledig geveerde versie van dit racepaard aan zat te komen was al even duidelijk. Nu is daar de Lynx Evo. Maar lijken deze fietsen wel op elkaar?

We krijgen het persbericht binnen en zien de talloze mooie plaatjes; BH is lekker bezig. Volledig meegaand in de huidige trend komt deze Lynx Race beschikbaar in twee varianten. Een Evo- en LT-versie. De eerste met 100, de LT met 120 millimeter veerweg. Als basis wordt hetzelfde frame gebruikt. Enkel een demper met langere slag maakt het verschil en dat is opmerkelijk. Hierdoor ontstaan er namelijk een aantal opmerkelijke wijzigingen in de geometrie.

We bekijken de cijfertjes en kunnen als eerste concluderen dat de fiets minder vooruitstrevend en ‘modern’ is geworden dan gedacht. De trend van langer en luier speelt al een tijdje. Keer op keer voelen we zelf dat dit werkt. Als graadmeter hiervoor worden vooral maten als reach, balhoofdhoek en zitbuis bekeken. Nu is lang, langer, langst niet altijd het beste. Maar bij het bekijken van de geometrie zien we dat door de demperswitch een Evo Race met 120 millimeter veerweg een kortere (!) reach heeft dan de raceversie. Opmerkelijk, je zou verwachten dat je met de ‘do-it-all’ fiets meer marge nodig hebt dan de ‘all-out’ racer. Ook de zitbuishoek is veranderd in tegenovergestelde richting dan gebruikelijk.

De reach – de lengte van de fiets – is relatief kort. Twee jaar terug hadden we bij het zien van de cijfers gezegd ‘modern’, nu noemen we het braaf. Waar BH met de Ultimate hardtail juist voorop loopt hierbij, blijft de Lynx dus wat braaf hangen in het peloton.

Getest: BH Ultimate Evo 8.5

BH Lynx Race, lekker licht!

Een volledige frameset, inclusief demper klokt af op net 1900 gram. En dat is verre van zwaar. Alle kabels lopen natuurlijk binnendoor en dat gebeurt volgens de laatste trend via de balhoofdkap. Gaten in frames lijken passé. Aan de achterzijde piepen de kabels dan weer erg fraai naar buiten. Rem-montage is een ‘gewone’ postmount aansluiting. Geen direct mount met adapters. Daar word ik vrolijk van.

Het veersysteem werkt met een traditioneel vierpunt-systeem. Het draaipunt aan de achterzijde wordt samen met de achteras gecombineerd tot één punt. Dit doet bijvoorbeeld ook Trek met hun ‘Active Braking Pivot’. Integreren is soigneren en daarom zijn spacers en stuurpen gevormd tot een mooi geheel. In het balhoofd zit een crashprotector ingebouwd. Geen barst of lakschade op de bovenbuis door een lullige val.

Fit

In de stuurbuis is de nieuwe FIT tool van BH kundig verstopt. Een kettingpons, CO2-houder en diverse sleutels zijn mooi verwerkt tot één geheel. Zo’n tool hebben we dit hele jaar gebruikt van Specialized. Ook merken als OneUp maken ze. Zeer handig om bij je te hebben.

BH brengt de Lynx Race in vijf uitvoeringen. Maar ook in het ‘Unique’-gamma. Stel zelf je kleuren samen zoals je het graag ziet. Ik heb het zelf niet nagerekend, maar het persbericht meldt dat er keus is uit 32.000 mogelijkheden. Doe ons maar een zwarte dan. Prijzen zijn momenteel nog niet beschikbaar. De fiets is spoedig te zien bij de BH dealer.

Website BH Bikes