*tuing toing dong* Hier spreekt uw gezagvoerder met een nieuwsbericht over Sram’s nieuwste release. Een automatisch draadloos veersysteem met AXS-techniek. Flight Attendant genaamd. We wensen u een prettige vlucht. *tuing toing dong*

Het bestaat al even, het is niet nieuw. Maar wel op deze manier: Automatische lockout op je mountainbike. Fox biedt het idioot goed werkende LiveValve. Magura had ooit al eens een eLect vork en Specialized zweert al jaren bij hun manuele brain technologie. Waar het brainsysteem (review) werkt met een zogeheten ‘inertia valve’, een klep die open en dicht gaat wat zorgt voor een voelbare ‘klik’, weet Fox bij hun LiveValve (review) een naadloze overgang te creëren. Nadeel van dit systeem is dan weer dat het veel kabels en een specifiek frame vraagt om bevestiging mogelijk te maken. De reden waarom dit systeem tot op heden nog niet is doorgebroken zoals gehoopt.

Flight Attendant

Flight Attendant moet Livevalve doen vergeten. Makkelijker, sneller en minstens zo effectief. Het systeem werkt anders dan de eerder genoemde concurrenten. Niet enkel wordt er gekeken naar oneffenheden vanaf de ondergrond. Ook de trapinvloeden van de berijder worden in het systeem ‘doorgerekend’.  Sensoren op vork, demper en in het bracket berekenen iedere 5 milliseconden of vering noodzakelijk is of niet. De sensor in het bracket voelt hoeveel, en of een rijder kracht levert en past daar de hoeveelheid beschikbare veerweg op aan. De sensoren op vork en demper voelen de oneffenheden die worden doorgegeven vanaf de ondergrond, daarop kunnen ze anticiperen.

Meer batterijen

Meteen een stukje techniek. Kort door de bocht komt het er op neer dat je met Flight Attendant niet meer hoeft na te denken over je vering. De boel werkt automatisch, denkt met je mee en past zich aan. Allemaal draadloos, gevoed door een stel AXS en knoopcell batterijen. De specifieke RockShox dempers zijn te bedienen in de drie bekende standen: Open, Pedal en Close. Ook is er de automode waarbij het systeem alles zelf regelt.  Een kort rondje tellen leert ons dat je al snel 3 tot 4 batterijen extra op je fiets krijgt. Dit buiten de al huidige AXS setup. Een fikse elektronische installatie dus! Let op. Het systeem is nu enkel nog beschikbaar voor Pike, Lyrick en Zeb vorken. Het grovere spul dus. Ren niet meteen naar de winkel om een draadloze Sid te scoren. Deze zijn nog niet aangekondigd.  Al lijkt het slechts een kwestie van tijd tot ook Nino met een stel extra batterijen onderweg is.

Hoe werkt het?

RockShox biedt de Pike, Lyrick en Zeb Ultimate aan. Net als een Super Deluxe Ultimate achterdemper. Deze zijn niet enkel geupgrade met elektronisch spul. Nee, er zijn ook duidelijke technische wijzigingen zichtbaar. Zo heeft ook RockShox nu twee overdrukventielen aan de achterkant. Hiermee kan onverhoopt extra opgebouwde luchtdruk (door temperatuur of hoogtewisselingen) worden afgelaten. Verder zijn er inzetstukjes beschikbaar die het makkelijker maken om een wiel met normale naaf te monteren wanneer je geen ‘Torque Caps’ gebruikt. En dat, dat zijn de meeste van ons.

Intern zien we een ‘Buttercups’ en ‘Debonair+’. De laatste zorgt voor een vork die hoger in zijn travel blijft en beter fungeert bij het eerste deel van de veerweg. De buttercups zijn twee rubber tokens aan de onderzijde van de compessie demper welke zo’n 20% van de kleine oneffenheden moet uitfilteren zonder dat de vork daadwerkelijk inveert. Hierdoor moet de vork nog veel soepeler aanvoelen.

Buttercups links, Debonair+ rechts…

Terug naar Flight Mode. In de crank vinden we een sensor met AAA Lithium batterij terug. Deze past enkel in Dub cranks en zal (nog) niet los verkrijgbaar komen. De cranksensor voelt hoeveel en of je kracht levert en past daarbij in automode de hoeveelheid compressie in vork en demper continu aan. Zo heb je wel vering, maar heb je niet het ‘pompende’ gevoel wanneer je uit het zadel komt. De sensoren op de vork en demper doen hetzelfde, maar dan met de ondergrond. Wijst de vork berg af, dan opent hij automatisch. Botst het wiel ergens tegenaan, dan gaat het systeem eveneens werken.

De cranksensor. Sensoren worden bij beweging automatisch ‘wakker’ gemaakt.

Bang dat het systeem te laat is? Iedere 5 milliseconden voelt Flight Attendant wat het moet doen. De AXS app is cruciaal in dit proces. Die app heb je niet alleen nodig om het systeem te kalibreren. Ook wanneer je instellingen wilt veranderen. Luchtdruk en rebound wijzigingen gebeurt traditioneel manueel. De compressie-instellingen verander je met de app (keus uit 10 standen). Verder is er Bias. Hiermee finetune je de gevoeligheid van het systeem. Een beetje zoals je de trebble of bass bij het soundsystem van je auto wat kunt aanpassen. +1, 2, 3. Of juist in de min. Je kunt de reactiesnelheid, maar ook de bruutheid waarmee het systeem opent instellen.

Zoals gezegd word dit alles aangedreven door de al bekende en uitwisselbare AXS batterijen. Deze hebben een geschatte levensduur van 20 a 30 uur. Voldoende voor een paar weekjes bij normaal gebruik.

Sram kondigt ook een nieuwe linker AXS hendel aan. Deze heeft een extra knop zodat je buiten je draadloze AXS dropperpost ook de vering eventueel handmatig kan bedienen. Met de Override functie ben je in staat slimmer te zijn dan het systeem, en kun je de vork en demper zelf open of dicht zetten.

Het hele systeem brengt zo’n 300 gram extra op de weegschaal. We hebben er nog niet mee kunnen rijden en losse prijzen zijn niet bekend. Sram gaat het systeem op korte termijn ook niet los aanbieden. Enkel op complete fietsen zal Flight Attendant beschikbaar zijn. Canyon, Specialized, YT en Trek zullen de eerste zijn met Flight Attendant systemen. Nogmaals, we wensen u een prettige vlucht.

Meer info: Sram.com