Jans schreef: ↑25 dec 2017 09:57
marcelb schreef: ↑24 dec 2017 23:48
Karl66 schreef: ↑24 dec 2017 19:32
Dan zijn ze in België een stuk verstandiger dan op dit forum...
Het is in ieder geval wel een vermakelijke kwiebus.
Ik denk dat zijn fietsenboer daar een ander idee over heeft.
Alles is relatief.
Ik heb een fietsenboer nodig.
De fietsenboer heeft mij nodig.
De resulterende situatie heet "economie".
Beide partijen dienen erover te waken dat de ruil het verwachte / gewenste voordeel oplevert.
Dat is wat een fietsenboer doet.
Dat is wat ik doe.
Soms wordt er gepoogd om meer te krijgen dan te moeten geven.
En daar moet je natuurlijk op letten.
Ik heb 4300 euro betaald voor een fixie.
Dat is 3 keer zoveel als mijn vorig gekochte.
Dan verwacht ik wel wat meer dan het gepruts totnogtoe.
Intussen is de fiets eindelijk in de buurt geraakt van wat ik wilde, met de aandrijving, voor mij het belangrijkste, als de rode lantaarn in dit proces van correctie en verbetering.
Het belangrijkste dat ik heb geleerd (op de lange termijn) op dat vlak is dat je ten alle prijze moet voorkomen dat je in een slijtagestraatje terecht komt, en de ketting is daarin de grootste kamion.
Enkele maanden terug was mijn doel de KMC S1RB en Surly 3/32ste 48T rvs gelijktijdig te vervangen door Gusset Tank en 4/32ste kettingblad.
Maar dat plan viel in duigen door de "fietsenboer", eerst het tijdverlies door de BCD110 en de fout gedachte crankarmlengte, redenen die hij opgaf voor het niet vinden van een 48T 1/8ste 7075T6 alu blad, dan het tijdverlies door wachten met bestellen tot na verlof, fout betaalde verzendingskost en ook nog blijven liggen in postsorteercentrum.
Ik was eerder al genoopt geweest de > toegestaan gesleten KMC S1RB asap door de Gusset ketting te vervangen, en het Surly kettingblad was intussen zo gesleten geraakt dat de kettingopspanning zodanig werd dat ik OF lagers kapot helpen OF ketting eraf dansen riskeerde, met het laatste een element zijnde dat catastrofaal kon uitdraaien - zijnde dat de losgekomen ketting naar het achtertandwiel slaat en voor directe blokkage zorgt - bij een fixie is dat net als een trapper die tegen de grond slaat - directe crash, met dan nog een veel grotere kans op schade (spaakwerk achterwiel naar de klo!ot!n en de eventuele gevolgen van de eruitvolgende onbalans - zie de Magura hydraulische remmen)
En eerder ook nog die losgekomen montage van crank / bottom bracket / eccenter, eerst beoordeeld als een lager falen onder garantie, met 3 weken wachten tot vervangen, wat me spijts minimaliserend advies van de "fietsenboer" noopte tot de fiets zolang te stallen - er zat immers al een kras in het frame.
Nu, ik hou me weinig bezig met schuld, wat gepasseerd is is gepasseerd, doel is oplossen, en daarvoor is de "fietsenboer" voor mij nog steeds even nuttig als in het begin van het verhaal.
Alleen zit ik nu (hetwelke een telkens terugkerend verhaal blijkt) intussen dezelfde strategie toe te passen als bij mijn vorige fietsenmakers: alles controleren en opvolgen. Gewoon omdat telkens opnieuw is gebleken dat dat niet doen = in miserie komen, omdat onderdelen en reserve onderdelen die zogezegd in orde / hersteld waren, euvels bleken te hebben, ontdekt op momenten dat je dat niet wil ontdekken: als je ze nodig hebt wegens pech.
U, en eenieder, mag "kwiebus", en eender welk ander verwijt / gescheld en ander op de man gespeel, gooien.
Ik aanzie dat gewoon als niet relevante prul, waarvan, ik eventueel hardleerse auteurs in de "Negeerlijst" functie zwier.
Nog een punt andere lijn !