Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting slijtage asymmetrie

Nova
Forum-lid

Nova 25 dec 2017 10:18

Het heet geen "zwarte lijst".
Het heet "negeerlijst".
Een functie op dit forum.
Daarmee kun je de posts van de forumgebruikers die je erin zet reduceren tot:

"<naam forumgebruiker>, die momenteel op je negeerlijst staat, heeft dit bericht geschreven. Dit bericht weergeven. "

De functie elimineert scrollwerk doorheen niet - relevante posts.
Waardoor de wèl-relevante posts gemakkelijker te volgen zijn.

Momenteel heb ik 3 luitjes erin.
Eendagsvliegen verwaarloos ik.

Werkt ook omgekeerd.
Stoor je je aan forumgebruiker Nova?
Klik op de nick.
"Vijand toevoegen"
"Weet je dit zeker?"
Klik Ja.
Finito.

Die "dit bericht weergeven", maakt het gemakkelijk om nu en dan eens te checken of er wèl iets interessants staat, zonder genoopt te zijn tijdelijke wijzigingen verwijder / voeg toe in de negeerlijst aan te brengen.

Allemaal met dank aan fiets.nl ! :)

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 25 dec 2017 10:50

Nooit begrepen die functie.
Om iemand te negeren heb ik geen lijst nodig.
Zo 'n lijst er op nahouden zegt veel over de persoon en weinig over de zwarte schapen, het zijn de enigen die ten minste wat nuttigs ingebracht hebben.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nova
Forum-lid

Nova 25 dec 2017 11:32

Jans schreef: 25 dec 2017 09:57
marcelb schreef: 24 dec 2017 23:48
Karl66 schreef: 24 dec 2017 19:32

Dan zijn ze in België een stuk verstandiger dan op dit forum...
Het is in ieder geval wel een vermakelijke kwiebus.
Ik denk dat zijn fietsenboer daar een ander idee over heeft.
Alles is relatief.
Ik heb een fietsenboer nodig.
De fietsenboer heeft mij nodig.
De resulterende situatie heet "economie".
Beide partijen dienen erover te waken dat de ruil het verwachte / gewenste voordeel oplevert.
Dat is wat een fietsenboer doet.
Dat is wat ik doe.
Soms wordt er gepoogd om meer te krijgen dan te moeten geven.
En daar moet je natuurlijk op letten.
Ik heb 4300 euro betaald voor een fixie.
Dat is 3 keer zoveel als mijn vorig gekochte.
Dan verwacht ik wel wat meer dan het gepruts totnogtoe.
Intussen is de fiets eindelijk in de buurt geraakt van wat ik wilde, met de aandrijving, voor mij het belangrijkste, als de rode lantaarn in dit proces van correctie en verbetering.

Het belangrijkste dat ik heb geleerd (op de lange termijn) op dat vlak is dat je ten alle prijze moet voorkomen dat je in een slijtagestraatje terecht komt, en de ketting is daarin de grootste kamion.

Enkele maanden terug was mijn doel de KMC S1RB en Surly 3/32ste 48T rvs gelijktijdig te vervangen door Gusset Tank en 4/32ste kettingblad.
Maar dat plan viel in duigen door de "fietsenboer", eerst het tijdverlies door de BCD110 en de fout gedachte crankarmlengte, redenen die hij opgaf voor het niet vinden van een 48T 1/8ste 7075T6 alu blad, dan het tijdverlies door wachten met bestellen tot na verlof, fout betaalde verzendingskost en ook nog blijven liggen in postsorteercentrum.

Ik was eerder al genoopt geweest de > toegestaan gesleten KMC S1RB asap door de Gusset ketting te vervangen, en het Surly kettingblad was intussen zo gesleten geraakt dat de kettingopspanning zodanig werd dat ik OF lagers kapot helpen OF ketting eraf dansen riskeerde, met het laatste een element zijnde dat catastrofaal kon uitdraaien - zijnde dat de losgekomen ketting naar het achtertandwiel slaat en voor directe blokkage zorgt - bij een fixie is dat net als een trapper die tegen de grond slaat - directe crash, met dan nog een veel grotere kans op schade (spaakwerk achterwiel naar de klo!ot!n en de eventuele gevolgen van de eruitvolgende onbalans - zie de Magura hydraulische remmen)

En eerder ook nog die losgekomen montage van crank / bottom bracket / eccenter, eerst beoordeeld als een lager falen onder garantie, met 3 weken wachten tot vervangen, wat me spijts minimaliserend advies van de "fietsenboer" noopte tot de fiets zolang te stallen - er zat immers al een kras in het frame.

Nu, ik hou me weinig bezig met schuld, wat gepasseerd is is gepasseerd, doel is oplossen, en daarvoor is de "fietsenboer" voor mij nog steeds even nuttig als in het begin van het verhaal.
Alleen zit ik nu (hetwelke een telkens terugkerend verhaal blijkt) intussen dezelfde strategie toe te passen als bij mijn vorige fietsenmakers: alles controleren en opvolgen. Gewoon omdat telkens opnieuw is gebleken dat dat niet doen = in miserie komen, omdat onderdelen en reserve onderdelen die zogezegd in orde / hersteld waren, euvels bleken te hebben, ontdekt op momenten dat je dat niet wil ontdekken: als je ze nodig hebt wegens pech.

U, en eenieder, mag "kwiebus", en eender welk ander verwijt / gescheld en ander op de man gespeel, gooien.
Ik aanzie dat gewoon als niet relevante prul, waarvan, ik eventueel hardleerse auteurs in de "Negeerlijst" functie zwier.

Nog een punt andere lijn !
Laatst gewijzigd door Nova op 25 dec 2017 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 25 dec 2017 11:37

4300€ voor een vehikel dat nauwelijks voldoet aan de eisen.....
Geef mij 200€ en ik bouw u een fixie
Herhaal dit niet onnodig

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 25 dec 2017 11:58

Keezx schreef: 25 dec 2017 11:37 4300€ voor een vehikel dat nauwelijks voldoet aan de eisen.....
Maar ik ben zo bang dat er dan wel af en toe wat gesmeerd moet worden ;)

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 25 dec 2017 12:39

Keezx schreef: 25 dec 2017 11:37 4300€ voor een vehikel dat nauwelijks voldoet aan de eisen.....
En een Surly Ogre die aan alle eisen voldoet (inclusief Phil Wood naven etc) was voor €2500 toch wel mogelijk geweest denk ik.

Voor die €4300 mag ik hopen dat Nova de Rohloff er in een met fluweel bekleed doosje bij heeft gekregen ;)

@Nova, heb je al naar je EBB gekeken om uit te meten hoe die 6,4mm uit zou komen? ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 25 dec 2017 14:12

Dat gaat ie zeker doen, maar hij gaat het niet aan jou melden......
Zelfs met hele luxe onderdelen zou ik niet weten hoe je met een transportfiets zonder versnellingen aan 4300€ moet komen...
Herhaal dit niet onnodig

Nova
Forum-lid

Nova 25 dec 2017 15:26

Jans schreef: 25 dec 2017 11:58 Maar ik ben zo bang dat er dan wel af en toe wat gesmeerd moet worden ;)
Nou, het klinkt wat tegenstrijdig, maar in sommige situaties mag je NIET smeren om slijtage te VOORKOMEN.
Ik laat u zelf nadenken over het "waarom" ervan.
Als Snappie Snappie Snap de Gekke Krokodil nalaat te komen, mag u dat als dusdanig signaleren en dan kom ik spoorslags af om u dat "waarom" te verschaffen.

Moest u Popeye zijn en moest dit spierkracht betreffen dan zou ik u nu zelfs een ruiker spinazie cadeau doen.

Veel succes! :D

Nova
Forum-lid

Nova 25 dec 2017 15:55

Inzake de ketting, de fameuze merk Gusset wooha model TANK, ik heb vandaag een wat ongewoon praktisch voordeel ervan beseft.
Ik had er toen 4 van gekocht, de verkoopslengte is minder (102) dan deze die ik nodig heb (108), en ik moet dus met 6 verlengen.
Bij derailleur kettingen is het terugduwen van een pen een NEE.
Bij singlespeed of hub 3/32 kettingen is het een voorzichtige JA
Met de dikke plaatjes van de Gusset Tank moet dat dus geextrapoleerd een uitbundige JA zijn.
Ik heb dus een pin teruggeduwd (allez, gehamerd want met uitgeschoven pin paste ie ook niet meer in de Parktool CT5 Brute), en daarmee rijd ik dus sinds half oktober, intussen recent een schakel ingekort maar pin terugduwen hoefde niet wegens de sluitschakel.
Maar dat zie ik als een praktisch voordeel. Als ik ergens een kettingprobleem heb, kan ik schakel(s) vervangen zonder dat ik me zorgen moet maken achteraf.
Stel bvb dat ik een 5 tal schakels heb die door kapitein Zout zijn bezocht, en zodanig erg dat ze best vervangen worden, wel dan kan ik dat gewoon. Hoef de hele (eventueel nieuwe) ketting niet te vervangen.

Vorige week heb ik de voor de Gusset ketting door singlespeedparts.nl foutief aangeraden - onbruikbaar blijkende IceToolz Pro Chain Tool - kettingpons met de haakse slijpmachine bewerkt totdat ie erin past.
De achterplaat afgeslepen, het plaatje aan de kant van de pons-pin gehalveerd, en de opening van de pin achter (in de achterplaat) een beetje wijder gemaakt.
Dit op aangeven van iemand die dat op 26/09/2013 ook heeft gedaan, feedback gevonden op een verkoopsite van deze Gusset ketting, en als oplossing gerefereerd door de betreffende webwinkel.
Ik heb geprobeerd en het lukt me nu voor de Gusset ketting.
Alleen, slijpen is niet precies, en het is op te letten / voorzichtig te zijn om de schakel niet te beschadigen, want hij kan wat bewegen.
Intussen heb ik ook van fabrikant Gusset antwoord gekregen, ze raden de pons Parktool model CT3.2 aan.
Moest de IceToolz op termijn toch te risicovol blijken, weet ik nu wat te kopen.

Zie, dat is wat ik doe: oplossingen zoeken en als het nodig is, MAKEN, voor problemen.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 25 dec 2017 16:05

Keezx schreef: 25 dec 2017 14:12 Zelfs met hele luxe onderdelen zou ik niet weten hoe je met een transportfiets zonder versnellingen aan 4300€ moet komen...
Zo'n Santos kost standaard iets van €4300.

Misschien dat de dealer 'm wel gratis om wilde bouwen? Ik wil best gratis een fiets met Rohloff ombouwen naar fixed namelijk. :mrgreen:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 25 dec 2017 16:24

Heeft die dan standaard een Rohloff naaf?
Herhaal dit niet onnodig

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 25 dec 2017 16:25

Nova schreef: 25 dec 2017 15:26
Jans schreef: 25 dec 2017 11:58 Maar ik ben zo bang dat er dan wel af en toe wat gesmeerd moet worden ;)
Nou, het klinkt wat tegenstrijdig, maar in sommige situaties mag je NIET smeren om slijtage te VOORKOMEN.
Ik laat u zelf nadenken over het "waarom" ervan.
Als Snappie Snappie Snap de Gekke Krokodil nalaat te komen, mag u dat als dusdanig signaleren en dan kom ik spoorslags af om u dat "waarom" te verschaffen.

Moest u Popeye zijn en moest dit spierkracht betreffen dan zou ik u nu zelfs een ruiker spinazie cadeau doen.

Veel succes! :D
Wat zegt Sheldon Brown eigenlijk over het smeren van de ketting?
Campagnolo Ultra Dork

Gesloten