Een kettingblad slijt van cirkel naar ovaal door het links/rechts duwen op de trappers.
Uit ervaring heb ik ondervonden dat er ook zoiets gebeurt met de kettingschakels, uiteraard dan met een hoger aantal cycli dan de 2 van de trapas, en het kan ook dat de cycli ongelijk zijn (ene groep tanden minder/meer dan een andere groep tanden, door enige overlap, door aandrijvingsonderdelen specificaties (lengte ketting, tanden voor, achter) .
Is er enige kennis hierover te vinden?
Doel is, om als ik een kettingblad heb laten vervangen, voor zover mogelijk, te bepalen hoeveel schakels ik de ketting moet verleggen als de fietsenmaker ze zodanig heeft gelegd dat er een boel geknars en/of trilling is door meest versleten tanden aangrijpende op moment van duwen (een door mezelf aangenomen verklaring), waardoor ik enkele weken herrie/trilling het slijtage-equivalent van normaal-maanden oploop.
Nu moet ik dat proefondervindelijk zoeken. Ketting een eerder willekeurig aantal tanden verleggen, proberen en vaststellen of het erger/minder erg wordt, opnieuw verleggen, weer testen, enz. Zeg maar sukkelen.
Ketting slijtage asymmetrie
Ik ga u blij maken met mijn filosofie over de slijtage van kettingen, hierdoor hoeft u komende nacht niet wakker te liggen van deze ingrijpende problemen.Nova schreef: ↑09 dec 2017 19:07 Een kettingblad slijt van cirkel naar ovaal door het links/rechts duwen op de trappers.
Uit ervaring heb ik ondervonden dat er ook zoiets gebeurt met de kettingschakels, uiteraard dan met een hoger aantal cycli dan de 2 van de trapas, en het kan ook dat de cycli ongelijk zijn (ene groep tanden minder/meer dan een andere groep tanden, door enige overlap, door aandrijvingsonderdelen specificaties (lengte ketting, tanden voor, achter) .
Is er enige kennis hierover te vinden?
Er zijn slechts 2 punten waar een ketting slijt en dat zijn waar hij het achtertandwiel verlaat en na de eerste tand op het voorkettingwiel, op alle andere scharnierpunten staat hij niet onder spanning en/of beweegt hij niet.
Deze slijtage zal evenredig verdeeld zijn tenzij de ketting precies 2, 3 of meer keer zo lang is als de omtrek van het kettingblad/achtertandwiel, eigenlijk zou de serieuze singlespeedrijder er dus goed aan doen altijd oneven tandwielen te kiezen.
Een kettingblad wordt niet ovaal, wel zal er theoretisch iets meer slijtage zijn van pakweg 45 graden tot 135 graden en op 225 graden tot 315 graden t.o.v.de cranks, maar een knappe jongen die dat zal kunnen waarnemen...bovendien kan je dat ondervangen door het kettingblad regelmatig 72 graden te roteren...naar keuze per uur, per dag of per week.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ben het niet met je eens. Op onderstaande foto is toch duidelijk te zien dat het uiteindelijk een ovaal wordt.
- Bijlagen
-
- C87ED2A1-F7F9-42DD-AEC4-87A6611BDAF9.jpeg (51.55 KiB) 2176 keer bekeken
o'7o
Arno357 schreef: ↑10 dec 2017 11:38Dat betwijfel ik ..ik heb nu namelijk 10.000 km met mijn Rotor Q rings gefietst en het verschil met de QXL uitvoering is nog steeds erg groot ..Maar mijn ik ga volgend seizoen verder met mijn experiment , de resultaten zal ik volgend jaar wel bekendmaken. Misschien dat de eigenaar van de afgebeelde fiets ietsje meer kilometers heeft gemaakt , de geruchten spreken van vele trainingen in Frankrijk en in Spanje. De achterband is trouwens ook niet meer rond zo te zien , platte onderkant , of komt dat door het ovalen blad..waardoor de krachten niet gelijk verdeeld worden over de omtrek van het achterwiel ??
-
- Forum-lid
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Volgens de uitslagen van de eigenaar van bovenstaande Pinarello hoeft zo'n ovaal niet eens een nadeel te zijn.
Leuke theorie maar zo nauwkeurig worden de tandwielen voor een fiets niet gefabriceerd, deels met opzet.
Vorsprung durch Pedantik
Een andere benadering zou kunnen zijn de buitenplaatjes van de schakels die aangrijpen bij een beginnen duwen, op 1 of andere manier te markeren na montage nieuwe ketting.
Die markeringen zouden dan het begin indiceren van een stel meest versleten tanden, en bij een kettingbladvervanging zou ik dan de ketting kunnen verleggen naar een midden tussen 2 markeringen, hetwelke dan minst versleten tanden zouden moeten zijn.
Op termijn zou ik zo ook te weten kunnen komen hoe die asymmetrische slijtage eruitziet / welk patroon.
Voor de nieuwe fiets zouden de 2 keer zo dikke binnen en buitenschalmen van de Gusset ketting misschien de situatie kunnen verbeteren naar een ketting die de lange levensduur van het kettingblad haalt (en die misschien ook verlengen), waardoor ik beide tegelijk kan vervangen, en dit specifieke probleem zich in de eerste plaats niet eens stelt.
Natuurlijk allemaal "misschien" en "zou". Het zal moeten blijken. Als het daadwerkelijk zo wordt, dan krijgen mijn andere fietsen ook Gusset kettingen, en koop ik er een voorraad van.
Die markeringen zouden dan het begin indiceren van een stel meest versleten tanden, en bij een kettingbladvervanging zou ik dan de ketting kunnen verleggen naar een midden tussen 2 markeringen, hetwelke dan minst versleten tanden zouden moeten zijn.
Op termijn zou ik zo ook te weten kunnen komen hoe die asymmetrische slijtage eruitziet / welk patroon.
Voor de nieuwe fiets zouden de 2 keer zo dikke binnen en buitenschalmen van de Gusset ketting misschien de situatie kunnen verbeteren naar een ketting die de lange levensduur van het kettingblad haalt (en die misschien ook verlengen), waardoor ik beide tegelijk kan vervangen, en dit specifieke probleem zich in de eerste plaats niet eens stelt.
Natuurlijk allemaal "misschien" en "zou". Het zal moeten blijken. Als het daadwerkelijk zo wordt, dan krijgen mijn andere fietsen ook Gusset kettingen, en koop ik er een voorraad van.