Ketting slijtage asymmetrie
Wegens uw niet-relevante post hier bent u nu de nummer 3 op mijn zogenaamde "vijandenlijst" - functie van dit forum.
Vriendelijke groeten, Nova.
-
Balhoofd 1
- Forum-lid
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 03 jan 2017 14:47
Prachtig topic dit.
Ik vraag me inmiddels af of er ook niet een Von Munchhausen syndroom voor fietsers bestaat
Ik vraag me inmiddels af of er ook niet een Von Munchhausen syndroom voor fietsers bestaat
Zoals gezegd: ik poog slijtage te minimaliseren. Om onderhoud, kost en miserie te reduceren. Wie wil dat niet, haha?dwangarbeider schreef: ↑24 dec 2017 10:53 Nova, je hebt je hele aandrijvingshistorie zóó ingewikkeld gemaakt dat je er per slot van rekening meer problemen mee hebt dan dat je zaken opgelost hebt.
Je droomt van een volledig onderhoudsvrije aandrijflijn maar dat is gewoon onmogelijk.
Als je nou gewoon degelijk standaard materiaal had gebruikt en dat dan regelmatig onderhoud had gegeven (jaja smeren en schoonmaken). Dan had je met zekerheid niet zoveel zorgen gehad als nu.
En als je veel fietst ga je natuurlijk ook veel slijtage hebben. Ik weet het wel, dat ligt moeilijk voor je, maar het enige wat je kan doen met versleten onderdelen is ze vervangen (wel zo makkelijk met standaard dingetjes).
En het is ook niet zo dat vervangingsonderdelen een fortuin kosten. Ikzelf fiets zowat 20000km per jaar en dat kost mij zowat 400euro aan kettingen, cassettes en tandwielen. Voor dat geld fiets ik zorgeloos en probleemloos.
En je kan nog zoveel theorietjes bedenken, in de praktijk is het toch weer anders.
Maar ach, wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.
En ik maak vorderingen, de laatste dankzij wijlen Sheldon Brown.
Zie mijn post van een uurtje terug.
Ik weet nu dat een even aantal tanden ook een voordeel heeft, dat je kan benutten bij gelijktijdige vervanging kettingblad en ketting.
De slijtage reductie strategie kan dus zijn om mijn huidige aandrijvingspecs te behouden, maar erover te waken dat telkens ik de ketting verwijder en terugplaats, de ketting de "in fase" van de slijtage behou, middels de bedachte truuk van de sluitschakel een referentie positie te geven.
En als ik het kettingblad vervang (doorgaans minder vervangen dan ketting), ervoor te zorgen dat ik de gesleten ketting zodanig verleg dat minst gesleten schakels op de nieuwe tanden komen, wat ik dankzij wat ik hier las van iemand die relevant kon en ook wilde zijn, nu kan zonder herhaaldelijk te moeten proberen> zien tot gevonden.
De praktijk bewijst het ook: de trillingen op de duwmomenten, die ik had sinds nieuw kettingblad, zijn gelijk weg met mijn verlegging. Ik heb de sluitschakel gelijk ook een referentiepositie gegeven.
Dus hoezo zorgen maken?
Mijn privé oorlogje tegen slijtage.
Veni, vidi, vici
Mede dankzij het kennis-nalatenschap van Sheldon Brown.
Wat nou zwarte lijst, het zal mij m'n reet roesten wat een halve zool van mij vindt.
En , hij leest vast stiekum toch wat ik schrijf...op een Belgisch forum krijgt ie geen 3 antwoorden, behalve gij zijt zot manneke.
PS, lekker simpel toch zo'n singlespeed....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Misschien moet Nova eens contact opnemen met deze persoon: https://www.youtube.com/watch?v=VbSALBbj8K4. Die heeft in ieder geval geen probleem met de aandrijving.
Dan zijn ze in België een stuk verstandiger dan op dit forum...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6378
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Het is in ieder geval wel een vermakelijke kwiebus.Karl66 schreef: ↑24 dec 2017 19:32Dan zijn ze in België een stuk verstandiger dan op dit forum...
Real men wear blûk!!! Marcel