Deze topper is niet bang voor een beetje wind. En bergen lust-ie ook rauw. Wij hebben de Specialized S-Works Tarmac SL7 getest. Een prachtig fiets met een stevig kaartje. Maar ach, er moet ook iets te dromen overblijven, toch?
Waar je vroeger bij Specialized naar de Venge keek voor maximale aerodynamica, moet je nu bij de Tarmac SL7 zijn. De Venge is volgens Specialized wel miniem sneller, maar de Tarmac is lichter en comfortabeler. Combineer je dat met de aerodynamica, dan heb je op papier een perfecte fiets.
Vorig jaar testte ik al de Tarmac SL7 Expert, nu krijg ik er eentje mee uit de toplijn van Specialized: S-Works. 7 kilo weegt hij: klimmersgewicht, en dat voel je. De S-Works Tarmac SL7 is heel lichtvoetig, mede dankzij de bolle Roval-velgen die je bijna als vanzelf voortstuwen. Dan moet er alleen niet zo veel wind staan als afgelopen februari. Want dan kom je erachter dat zelfs op de SL7 je benen toch vooral het werk moeten doen.
Aerobeleving
Wat daarbij helpt, is je positie op de fiets. Door de sloping-geometrie en de vrij gemiddelde stack- en reachwaardes zit je in vergelijking met diehard aerobikes vrij ontspannen op de SL7. Ook onderin de beugel belast je je rugspieren niet overmatig veel, waardoor je gerust een aantal uren kunt vechten tegen de wind zonder daarna gebroken af te stappen. Of ik nog wat te klagen heb? Hooguit over de aerobeleving. Het zal misschien persoonlijk zijn, maar als ik deze fiets door de wind jaag, mis ik geluiden in het frame en de wielen. Het gezoef, geknetter, geklapper en gejoel dat je normaal gesproken hoort als je een aerobike op zijn staart trapt. Ach, als dat het enige is…
De verkoopprijzen van Specialized zijn niet voor de poes, en de S-Works-lijn is maar voor heel weinigen weggelegd. Maar er moet ook iets te dromen overblijven, toch?
Specificaties Specialized S-Works Tarmac SL7
Pluspunten: licht, allround
Minpunten: ‘aerobling’ ontbreekt, daar is-ie hoor: duur
Prijs: € 12.800,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,02 kg (compleet excl. pedalen)
Groep: Shimano Dura Ace Di2 52/36, 11-30, 160/140mm, 4iii powermeter
Wielen: Roval Rapide CLX 51/60mm
Banden: Specialized Turbo Cotton 26mm
Zadel en -pen: Body Geometry S-Works Power/ S-Works Tarmac carbon
Stuur en -pen: Roval Rapide carbon/Tarmac Integrated
Maten: 44, 49, 52, 54, 56, 58, 61
Meer informatie over de fiets.
Er is een reactie
Welke framemaat staat hier op de foto’s?
Een simpele carbon monocoque zoals er tientallen op de markt zijn en niet eens bijster origineel design- en engineering wise. Niets meer, niets minder.
Waar Speci wel ‘origineel’ in is is in marketing en prijsstelling, waardoor Joe Avarage denkt dat ie een Speci nodig heeft om uberhaupt te kúnnen fietsen. Blijkbaar werkt dat.
Ga je kijken naar prijs-kwaliteit en top notch engineering, kom geen weldenkend mens al in geen jaren meer bij Speci uit.
12.800, dat is toch niet duur. …..
Perfecte fiets, weliswaar gaat mijn voorkeur uit naar SRAM afmontage. Probleem is echter dat het frame amper, vrijwel niet leverbaar is voor de eenvoudige, ambitieuze fietser.