Zo’n Fi’zi:k Arione zit lekker, maar hoe wordt zo’n zadel nu gemaakt? We kregen de mogelijkheid een kijkje te nemen bij de productie van de Arione en andere zadels van Selle Royal.

Selle Royal? Ja, want Fi’zi:k valt onder dit Italiaanse bedrijf, gevestigd in Pozzoleone. Dit dorp ligt vlakbij Vicenza, Marostica en Bassano. Zeg maar: in het hart van de Noord-Italiaanse rijwielindustrie. Selle Royal is een van de oudste fabrikanten aldaar en houdt stevig vast aan de traditie van hoogwaardig vakmanschap die alleen in dit deel van Italië mogelijk is.

Het staat er wat zelfverzekerd, maar het is ook de trots en de overtuiging dat ‘Italian Style’ en ‘Made in Italy’ ook werkelijk wat toevoegen aan de producten. Fi’zi:k bestaat nog niet zo heel lang; slechts een jaar of tien. Het vormt de sportieve tak van Selle Royal. Fi’zi:k sponsort veel atleten; want dat helpt. Niet alleen voor de naamsbekendheid, ook voor de feedback van de producten. Zo is  in 2002 ook de Arione ontstaan. Meer zitvlak: was een zadel tot die tijd maximaal 27 centimeter lang, de Arione kwam tot 30 centimeter. Eerst werd het zadel niet goedgekeurd door de UCI. Het zou een aerodynamisch voordeel opleveren voor de renners. Maar na een gesprek werd het zadel toch toegelaten. Coureurs als Basso en Simoni, Nibali, Wiggins en Hesjedal reden en rijden sindsdien met de Arione en andere Fi’zi:k-zadels.

Voor 2013 is de Arione uitgebreid met een aantal nieuwe modellen: de Arione OO van 135 gram (carbon rails, nieuwe carbon laminaat frame), de R1 (145 gram, thermoplast carbon en carbon rails) en de R3 (185 gram, Kium-rails en fiberglas thermoplast frame). Daarnaast zijn er nog de Arione CX en de Classic. De zadels worden niet gemaakt; ze worden gebouwd.

Selle Royal zorgt voor het design van de zadels en heeft ‘in house’ testfaciliteiten.  De productie is 100 procent Italiaans. Bij de vestiging in Pozzoleone worden de zadels geproduceerd. Delen worden buiten de vestiging gemaakt zoals het carbon ‘frame’ – met productienummer! – en de rails.

In de vestiging zelf wordt het foam (oneerbiedig: het ‘schuim’ dat tussen het frame en het dekje zit) geproduceerd – zie foto – en worden de dekjes gemaakt. Het materiaal, hoogwaardig microtex, een soort kunstleer,  komt binnen in grote rollen en daaruit worden op maat de dekjes vervaardigd. Dit gebeurt door allerlei technieken in te zetten: van de aloude schaar tot aan ‘lazer snijden’ en van ‘lassen’ tot stikken (zie foto). 1500 Fi’zi:k-zadels worden er gemaakt, 300 mensen werken er in de productie van Selle Royal, waarvan de helft bij Fi’zi:k. Veel van de handelingen zijn puur handwerk; van het aanbrengen van lijm op het frame tot aan het werkelijk overtrekken van het dekje. En ook nog het bevestigen van het ‘spoilertje’, het lijmen zelf en de afwerking….

Opvallend is dat het bevestigen (zie foto) van het dek door twee paar handen tegelijk gedaan wordt. En vrouwenhanden; mannen zijn blijkbaar te ongeduldig…

Tussendoor dienen delen van de zadels te rusten: zo moet het foam, eenmaal aangebracht, één dag ‘uitharden’ en na het aanbrengen van de carbon rails moet een zadel ook 24 uur liggen voordat het gecontroleerd en afgewerkt (zie foto) en verpakt kan worden. Ook dat verpakken gebeurt in de fabriek.

Controle: 10 procent wordt standaard gecheckt (zie foto). Niet alleen het gewicht, ook de ‘density’, zeg maar de hardheid dan wel zachtheid van het zadel moet binnen de normen zijn. De afwijking mag maximaal 5 procent zijn. Te zacht? Dan verdwijnt het zadel naar de recyclebak.

Na een rondgang verbaas je je dat er zoveel werk bij komt kijken bij zoiets ‘simpels’ als een zadel. Het mooie van de vestiging in een regio als deze is dat het natuurlijk corsa ademt. En je kunt een zadel direct testen door de favoriete ruim 6,5 kilometer lange klim van veel renners naar San Luca te nemen!

En daarnaast is er zeer veel kennis aanwezig qua materiaal. Ja, het kan goedkoper door naar China te verhuizen, maar daar is het gevoel met de rijder en het materiaal gewoon minder. Dat een zadel uit Italië duurder is dan een Chinees zadel,  is duidelijk. Meer werk, hogere kosten, hogere prijs! Maar ook: meer toegepaste kennis & ervaring en een 100 procent Italiaans produkt. Basta!

www.fizik.com