Bredere velgen, een betere demper. Allemaal verbeteringen die enorm veel geld kosten. Hoe een fiets voelt, en hoeveel vertrouwen het beestje de berijder geeft kan soms uit de kleinste dingen komen. En dat hoeft zeker geen fortuin te kosten. Vandaag een handvol kleine tips om je fiets stiller, fijner en sneller te maken. En dat allemaal voor een paar euro.

Meten is weten

Wanneer je vaak in het buitenland rijdt dan check je af en toe of alle bouten van je fiets nog vast zitten. Of er niet per ongeluk was los gerammeld is. Nu kun je continu met de momentsleutel in de weer gaan. Bitjes wisselen, momenten opzoeken. Veel gedoe. Met een normale sleutel alle bouten steeds wat vaster draaien is onverstandig.

Gebruik een stift, geschikt om op lak of aluminium te schrijven en stip de bouten en het frame aan. Wanneer een bout lost, zie je snel dat de boel niet meer is uitgelijnd doordat de streepjes niet meer op één lijn staan. Tijd om de momentsleutel te pakken!
*de streepjes in dit voorbeeld zijn niet enorm subtiel. Dit kan natuurlijk ook met een klein plakkertje of dunnere marker. Kosten? €2,-

Baas in eigen buis

Wanneer je een fully hebt en een blubberrit rijdt kom je weken later nog klodders opgedroogde prut in de diepste spelonken van je veersysteem tegen. Door deze ruimtes op te vullen met een spons kan er geen modder in de plaats. Het vrij compacte materiaal op de foto is niet het beste voorbeeld. Hoe meer ‘open’ het materiaal, hoe minder makkelijk er modder blijft kleven.

Knip het materiaal op het juiste formaat en druk het op de benodigde plaats. Denk hierbij ook aan de binnenkant van je vorkbuis! Kosten? €1,50.

Plakken maar

Iedereen wil een stille fiets. Derailleurs zijn tegenwoordig zeer strak gespannen. Maar wanneer het pad, maar ruig genoeg is kan het toch voorkomen dat de ketting tegen het frame ‘klappert’. Gebruik een oude binnenband en wat dubbelzijdige tape om je fiets geruisloos te maken. Knip de band in de juist vorm, ontvet het frame, en de binnenband en plak beide delen met dubbelzijdige tape aan elkaar op de juiste plek. Vind je een binnenband niet mooi? De zachte kant van klittenband doet hetzelfde, en ziet er meer pro uit!

Nooit meer mispakken

Remmen in de regen, het is vaak knijpen wat er te knijpen valt. Op mijn remmen zit een dunne strip ‘schuurpapier’ waardoor mijn vinger als kauwgom blijft plakken op de juiste plaats. Griptape, bedoeld voor op een skateboard deck is hier uitermate voor geschikt. In feite is dit niet meer dan schuurpapier, grove korrel met een plakkerige achterkant.

Let op, griptape is verkrijgbaar in diverse ‘grofheden’. Kies een glad oppervlak. Het is al snel behoorlijk ruw. Kies je een te grove soort dan geeft het een averechts effect. Je beschadigt je handschoenen onder andere razendsnel.

Ik gebruikte griptape van de Decathlon. Goedkoop en goed genoeg. Je hebt ongeveer 2 x 10 centimeter nodig, een rolletje is bijna een meter. Kosten? €4,99.

Ontvet je remhendel goed. Knip een kleine strook ter grootte van je remhendel en plak deze op de hendel. Heb je een föhn of verfstripper? Maak de tape dan warm, hierdoor vervormt hij beter en plakt de tape uiteindelijk ook beter.

Maatwerk

Je remmen en shifter moeten goed staan afgesteld. Het liefst moet de lepel van de shifter direct op ‘sweetspot’ van je duim staan afgesteld. Niet altijd komt dit goed uit doordat verschillende merken hendels en schakelmateriaal worden gemixt. Bewaar daarom altijd kleine boutjes of vulbusjes die je overhoud van andere klusjes. Deze bout uit een remset is de perfecte verlenger om mijn dropperpost-hendel wat lager te monteren. Kosten? Een glimlach van de fietsenmaker.

Noteer en leer

Schrijf de druk in je voorvork en demper altijd ergens op. Je vergeet hoe dan ook hoeveel druk er precies in zat. Om nog maar te zwijgen over de precieze rebound en compressie instellingen. Even een papiertje of Excel File aanmaken en je weet ook na een servicebeurt nog hoe je demper exact moet worden ingesteld. Kostda? Noppes!

Volgende week? De beginnersgids voor iedereen die een dagje bikepark wil proberen.