Maakt je achterwiel een dof geluid als je de benen stilhoudt? Geen luide ratel, of blijft je ketting soms zelfs slap hangen? Dan is het tijd om de body van je achterwiel schoon te maken. Geen moeilijke klus, als je weet wat te doen.

1. Grofweg zijn er vier typen achter­naven. Shimano en Campagnolo gebruiken naven met cup-­conus systemen – met losse kogellagertjes. Deze vergen wat meer technische kennis en gereedschap. Wij behandelen nu de eenvoudige systemen. Naven met indus­trielagers en een pal-­systeem, net als de veel gebruikte DT­-Swiss-­ratchetnaven. En dan is er nog Mavic, dat gebruikte jaren­ lang een systeem met glijlagers. Piept je Mavic­-achterwiel, dan is het tijd voor een vers rubbertje en wat olie.

2. De meeste moderne naven zijn te demonteren zonder gereedschap. Klem de naaf in de bankschroef. Hiervoor zijn speciale klemmen verkrijgbaar. Heb je deze niet? Geen probleem. Bescherm je materiaal met een doek. Plaats voor het inklemmen de steekas in de naaf. Zo voorkom je dat de ronde as ovaal wordt.

3. Door even flink kracht te zetten trek je de body van de naaf. Gebruik wat ontvetter om de body en naaf schoon te maken. Poets de tandjes in de naaf en de palletjes op de body goed schoon. Op de foto (3) links de body van een Hope-naafset. Rechts het systeem van DT-Swiss.

4. Is de body schoon? Haal nu de palletjes uit de naaf. Dit kun je doen met een kleine schroevendraaier. Zo kun je de palletjes en bijbehorende veertjes mooi schoonmaken. Deze maken dat mooi ratelende geluid.

Body een beurt geven

5. Plaats nu de palletjes terug. Gebruik een klein beetje vet om de palletjes op hun plaats te houden. Heb je een DT-Swiss-systeem? Plaats dan de ratchets terug. Let op dat je dit in de goede volgorde doet (zie foto 5). DT-Swiss raadt aan om de ratchets te voorzien van wat vet. Hoe minder vet, hoe harder de ratel. Maar let op: zonder vet kan de levensduur van het systeem beduidend korter zijn.

6. Plaats nu de body terug op het wiel. Door de body in de rijrichting te draaien tijdens het aanbrengen op de as vinden de palletjes hun weg in het naafhuis. Lukt dit niet? Dan kun je met een stukje kabel of ijzerdraad de palletjes naar elkaar toe buigen.

7. Als laatste monteer je de afsluitdorp terug op de as. Breng voordien wat vet aan op de as. Zo kun je ook de volgende keer het geheel weer makkelijk demonteren.