Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting slijtage asymmetrie

Nova
Forum-lid

Nova 22 dec 2017 07:02

dwangarbeider schreef: 21 dec 2017 21:16 Nova heeft er zowat zijn levenswerk van gemaakt om de sterkste fietsaandrijving ter wereld te creëren en dan wil hij zijn ketting niet smeren ?
Banee haha. :D
Dit heeft niks met "sterkte" te maken.
Dit heeft met "duurzaamheid" te maken.
Slijtage minimaliseren.
Onderhoud minimaliseren.
Miserie en kassa-gepasseer minimaliseren.
Ook goed voor het milieu! :D

Waar precies wenst u uw FOEI-etiket(ten) te plakken ?

Nova
Forum-lid

Nova 22 dec 2017 07:32

Douglas schreef: 22 dec 2017 06:20 Misschien al geopperd maar is een belt drive geen oplossing voor Nova?
Ten eerste dank u voor deze constructieve post.
Ten tweede, een belt drive is overwogen, en initieel ook gevraagd.
Ik begon na enige informatiegaring echter te twijfelen of ze voor mijn situatie/gebruik aangewezen was.
Bvb belt drives bleken op mechanisch (hanteren, monteren) vlak nogal kritisch te zijn, en stelde er toen enige vragen erover. Stom voorbeeld is je fiets die ergens voor een winkel een stamp krijgt / ergens tegen zit / hapert, of gewoon al eens met je hielen tegen de ketting schuren. Er is heel wat meer nodig om een stalen ketting te beschadigen dan om een riem te beschadigen. Je kunt een riem bvb al doorsnijden met een stom mes. Als je fiets ergens eens haakt in een andere is de kans dat een riem kapot gaat veel groter dan bij een ketting.

Dit was het uiteindelijke antwoord, dan wel op een andere beoordelingsbasis:
"ik heb ondertussen nog eens navraag gedaan bij Santos. Ook zij denken dat een zware ketting een betere uitkomst en verzetmogelijkheden heeft dan de riem."

Naar mijn oordeel voldoet een ketting. Mits degelijk materialen en juiste keuzes.
De aandrijving zodanig kiezen dat slijtage zoveel mogelijk wordt gespreid, bvb 1/8ste ipv 3/32ste en verdeeld over zoveel mogelijk schakels/tanden - vandaar dit onderwerp.

Intussen heb ik mogelijk een reden gevonden voor de zijsprong 48T/16T > 48T/15T > 48T/16T.
Zoals hier aangeraden, ben ik nu dus aan het kijken voor 47T/15T, om de asymmetrie in de slijtage dus te reduceren.
Nu heb ik een Velosolo bolt-on cog 16T.
Ik zocht naar de 15T versie ervan en klaarblijkelijk conflicteert de montage (de 6 bouten / koppen ervan) met de ketting. Velosolo heeft als oplossing andere bouten met kleinere kop (Torx 3). Maar er staat ook "The 15t is not usable with our 6 bolt spacers", en ik moet nu uitzoeken wat die spacers precies zijn en of die gebruikt zijn op mijn fiets.
Zoja, dan is dat mogelijk een/de niet-opgegeven reden geweest voor het uiteindelijk weer terugkeren naar 16T, en is het byebye mogelijke oplossing 47T/15T

Nova
Forum-lid

Nova 22 dec 2017 07:48

scepticus schreef: 22 dec 2017 00:57 Aandrijving moet zo sterk zijn dat smeren niet nodig is :lol:
Enige wetenschap bestuifd met een vleugje logica ter uwer attentie.

Smeren = minder slijtage.

Dikkere tanden, dikkere kettingplaatjes met langere pennen, vergroot de contactoppervlakken van de aandrijving.
Grotere contactoppervlakken bij dezelfde kracht = minder kracht per oppervlakte eenheid.
Minder kracht per oppervlakte eenheid = minder slijtage.

We kunnen hier vaststellen dat de 2 factoren de uitkomst in dezelfde richting bewegen.

Vriendelijke groeten en dank voor uw waandacht,

Nova.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 22 dec 2017 10:57

Voor de oppervlakkige, niet technisch geschoolde beschouwer lijkt het alsof er alleen meer/groter=beter bestaat om slijtage te beperken, maar er zijn er meer en veel belangrijkere, in de techniek is 1+1 vaak geen 2.
Ik noem er een paar:
-Pasvorm van delen die met elkaar in contact komen, een onderschatte factor bij kettingaandrijvingen waar de doorsnee consument geen zicht op heeft.
Ik ben er vrij zeker van dat een brede , industriele ketting op 1/8" tandwielen met aanzienlijk minder precisie is gefabriceerd dan een gemiddelde 3/32"derailleurketting, dit wordt ook genoemd in 1 van de links (Surley?) in het begin van deze draad.
-Oppervlakteafwerking en -harding/coating van pennetjes en busjes, dit zijn de factoren van bij een ketting (alleen de ketting zelf beschouwd dus) feitelijk de levensduur/kwaliteit bepalen, tezamen met de kwaliteit van de aanwezige smering en onderhoud.
De kwaliteit van de betere 3/32" kettingen is wat dat betreft veel beter dan voor de lagere fietsensoorten.
-Afscherming tegen weersinvloeden, in een gesloten kettingkast kan een fietsketting wel 50000 km mee.
Een distributieketting van een automotor die permanent met motorolie wordt gesmeerd gaat > 100000 km mee, hoewel het aantal keren dattie rond gaat niet in verhouding staat tot een fietsketting (is het 20 tot 100 voudige) en het vermogen dat nodig is om nokkenassen rond te draaien wel in de buurt komt van het vermogen dat nodig is om te fietsen.
Het verschil tussen zo goed als geen smering (Nova fiets) en de gesloten kettingkast met goede/permanente smering maakt het grote verschil, het is zinloos te focussen op meer en groter zonder aandacht te besteden aan smering.
Zonder het toepassen en ontwikkelen van kennis t.a.v. smering zouden we geen bruikbare machines en voertuigen hebben en nog leven in pakweg de zestiende eeuw.

Het feit dat er na enkele maanden al klachten zijn over het functioneren van de Gusset ketting duidt er eenduidig op de dat de ingeslagen weg niet gaat leiden tot zorgeloos en onderhoudsvrij functioneren voor een substantiele periode.
Het singlespeed kiezen wegens de economie is een (op zich begrijpelijke) miskleun.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Arno357
Forum-lid

Gebruikersavatar Arno357 22 dec 2017 12:58

Keezx schreef: 22 dec 2017 10:57 Voor de oppervlakkige, niet technisch geschoolde beschouwer lijkt het alsof er alleen meer/groter=beter bestaat om slijtage te beperken, maar er zijn er meer en veel belangrijkere, in de techniek is 1+1 vaak geen 2.
Ik noem er een paar:
-Pasvorm van delen die met elkaar in contact komen, een onderschatte factor bij kettingaandrijvingen waar de doorsnee consument geen zicht op heeft.
Ik ben er vrij zeker van dat een brede , industriele ketting op 1/8" tandwielen met aanzienlijk minder precisie is gefabriceerd dan een gemiddelde 3/32"derailleurketting, dit wordt ook genoemd in 1 van de links (Surley?) in het begin van deze draad.
-Oppervlakteafwerking en -harding/coating van pennetjes en busjes, dit zijn de factoren van bij een ketting (alleen de ketting zelf beschouwd dus) feitelijk de levensduur/kwaliteit bepalen, tezamen met de kwaliteit van de aanwezige smering en onderhoud.
De kwaliteit van de betere 3/32" kettingen is wat dat betreft veel beter dan voor de lagere fietsensoorten.
-Afscherming tegen weersinvloeden, in een gesloten kettingkast kan een fietsketting wel 50000 km mee.
Een distributieketting van een automotor die permanent met motorolie wordt gesmeerd gaat > 100000 km mee, hoewel het aantal keren dattie rond gaat niet in verhouding staat tot een fietsketting (is het 20 tot 100 voudige) en het vermogen dat nodig is om nokkenassen rond te draaien wel in de buurt komt van het vermogen dat nodig is om te fietsen.
Het verschil tussen zo goed als geen smering (Nova fiets) en de gesloten kettingkast met goede/permanente smering maakt het grote verschil, het is zinloos te focussen op meer en groter zonder aandacht te besteden aan smering.
Zonder het toepassen en ontwikkelen van kennis t.a.v. smering zouden we geen bruikbare machines en voertuigen hebben en nog leven in pakweg de zestiende eeuw.

Het feit dat er na enkele maanden al klachten zijn over het functioneren van de Gusset ketting duidt er eenduidig op de dat de ingeslagen weg niet gaat leiden tot zorgeloos en onderhoudsvrij functioneren voor een substantiele periode.
Het singlespeed kiezen wegens de economie is een (op zich begrijpelijke) miskleun.

Ik begin zo langzamerhand toch de indruk te krijgen dat dit topic weer op hetzelfde uitdraait . De discussie " is water een smeermiddel ? "

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 22 dec 2017 13:05

Water kan dienen als smeermiddel onder bepaalde omstandigheden en tussen sommige materialen, zo zijn er watergesmeerde schroefassen bij motorboten waar de as in rubberblokken op een waterfilm draait.
Dit is niet toepasbaar bij open fietskettingen en water heeft daar meer schadelijke werkingen dan nuttige en moet zoveel mogelijk buiten de deur worden gehouden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 22 dec 2017 13:06

Nova schreef: 22 dec 2017 06:54 Dat is net hetzelfde als wat die fietsenmaker me antwoordde toen ik vroeg waarom ik bij een regenbui plots geen trapweerstand meer had en 's avonds, na opdrogen, weer wèl.

De echte reden later ontdekt als dat ie me een slecht, of gewoon totaal niet, afgedicht vrijwiel had aanGESMEERD. ;) (=winkie kaats-terug)

Overigens ook de reden dat ik FIXED ben gegaan.
Een doorslaand freewheel is wat anders dan een niet-gesmeerde ketting ;)

Ter illustratie wat fotootjes van mijn probleemloze gesmeerde drivetrains:

Fixed (52/20):
https://photos.app.goo.gl/SiHsVMXOQmcORZOC2
https://photos.app.goo.gl/Gslrw4uoeXwJ3BKk1

Singlespeed (36/18):
https://photos.app.goo.gl/iRYplJwrMMC4VzJp1
Laatst gewijzigd door scepticus op 22 dec 2017 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 22 dec 2017 13:13

Keezx schreef: 22 dec 2017 10:57 Het feit dat er na enkele maanden al klachten zijn over het functioneren van de Gusset ketting duidt er eenduidig op de dat de ingeslagen weg niet gaat leiden tot zorgeloos en onderhoudsvrij functioneren
Grappige is dat sinds zijn eerste topic Nova werkelijk ALLES al aangepast heeft (ketting, materiaal kettingblad, aantal tandjes, tot aan een compleet nieuwe fiets aan toe) behalve zijn kettingsmeerregime :lol:

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 22 dec 2017 13:46

Nova schreef: 10 dec 2017 14:53 Goed smeren is best voor zonneschijn bloemen en bijtjes zondagsrijders met een kettingkast. Voor de donker regen weekrijders zonder kettingkast wordt goed smeren enkele plassen na de startblokken hetzelfde als goed schuren...
Daarom bestaan er ook verschillende smeermiddelen voor verschillende omstandigheden. Dunnere voor droog weer en dikkere, plakkerige voor regen en modder. En dan nog moet je bij extreme omstandigheden na iedere rit (en soms zelfs onderweg) smeren.

Wat voor olie gebruik je eigenlijk Nova?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Nova
Forum-lid

Nova 23 dec 2017 10:09

Ik breng zoveel als ik kan/weet in rekening, en dat is contactoppervlak, diepte oppervlakteharding, olie dat beter smeert dan water, water dat beter smeert dan olie+schuurzandkorrels-mastiek ( :P ), omstandigheden (vuile banen, vriezen, ...) enzovoort enzoverder.

De aandrijving van de bestelde fiets bleek niet te zijn wat ik had gevraagd (1/8ste aandrijving) - het kettingblad was dat niet, de ketting was de standaard van de fabrikant.
De gevolgen waren ernaar: kettingblad en ketting gesleten op 6 weken.

Daarom was ik, "NOVA", de klant/koper/betaler, genoopt tot zelf de gewenste onderdelen zoeken, en soms ook zelf bestellen, wegens het gevondene niet in het gamma van de dealers leveranciers (en zo geen korting / winstmarge op de onderdelen).

Eerst koos ik voor de KMC S1RB ketting, wegens "RustBuster", motief (nou: hoop) zoutbestendigheid.
Die bleek echter maar half zo dikke binnenplaatjes als de Z1RB INOX (dewelks pennen geen inox bleken en afgevreten werden door zout) te hebben, wat ik niet wist en ook niet kon weten, het werd niet vermeld.
Daarna de Gusset "tank' ketting, die nu, door de dikte van de plaatjes / lengte van de pennen / grotere contactoppervlakken duidelijk minder bleek te slijten, en ook duidelijk toleranter bleek op vlak van roest, een contactoppervlak mag al wat afgeroest / afgevreten zijn, er is meer oppervlak en de rest volstaat nog steeds voor de job.
Straks ligt ie er 10 weken op, spijts bergen sneeuw te hebben gezien, spijts het grootste deel van die termijn over een sterk versleten kettingblad te hebben "gearticuleerd". En dat aan dezelfde prijs als de KMC S1RB, en de halve prijs van de KMC Z1X INOX

En het kettingblad werd eindelijk 1/8ste, en dat dat een vervanging van de crankset en op zijn beurt de trapas (langer) vereiste, komt nog steeds door de van de klant-vraag afwijkende gekozen initiele samenstelling van de aandrijving.
Ik heb de crankset BCD van 110 waarvoor geen 1/8ste bladen bleken vindbaar te zijn, niet gekozen.
Evenmin de trapas (lengte).

En nu kom ik terug terzake, medeforummers.
De huidige stand van zaken is een gepland (bij versleten huidige aandrijvingscomponenten) wijzigen van de tandaantallen, om de huidige slijtageconcentratie binnen de schakels van de ketting, te verbeteren.
Nu is het 48T 16T 108 schakels.
Een hiervoor betere setup zou zijn 47T 15T ? schakels.
De ? weet ik niet, de dealer antwoordde dat je daar "het beste in de praktijk achter komt".
Nochtans kon de fabrikant van de fiets me eerder op loutere basis van tandaantallen precies zeggen wat de initiele eccenter positie ging zijn, wat impliciet ook een gekend aantal schakels betekent. Niet dat dit verrassend is, als je een fietsframe zelf hebt ontworpen, en de variabele factoren maten volgens industriestandaarden zijn, dan moet je ook de te overbruggen afstanden kunnen bepalen.

De 47T voor is geen probleem.
Maar de 15T achter wel, wegens de "bolt-on" montage. In tegenstelling tot een schroefdraad-tandwiel, zitten er bouten doorheen het tandwiel, die plaats nodig hebben, en bij deze kleinere 15T komen die dus in de weg van de kettingschakels.
De fabrikant, Velosolo, voorziet hiervoor een oplossing, zijnde bouten met verzonken koppen en, allicht door de zo beperkte diepte van de kop van de bouten geen inbus/allen/hex kop van 5 meer mogelijk, gereduceerd tot 3.

Nu, dit ervaar ik, op vlak van sterkte, wat dubieus.
1) Er zit door die verzonken kop alleszins minder materiaal tussen de 2 aan elkaar vast te zetten objecten.
2) De M5 is uiteraard niet gewijzigd, betekenende dat dezelfde aanspanning nu met de kleinere inbus 3 ipv inbus 5 moet worden gerealiseerd.

Om een ruw idee (de bouten kunnen wat anders gedimensioneerd zijn) te krijgen:
https://www.holo-krome.com/uploads/7/2/ ... achart.pdf
Flat Head Cap Screws
M3 x 0.5 1.85 Nm aanspankracht.
M5 x 0.8 6.9 Nm aanspankracht.
De laatste laat een aanspanning toe van 3.73 keer de eerste.
Anders gezegd: het tandwiel kan niet met dezelfde verbindingssterkte vastgedraaid worden. Bvb de zeskant van de bout, en allicht eerder (bedoelde zwakke schakel) de zeskant van de sleutel, zouden kunnen vervormen.

Daaraan toegevoegd:
Afbeelding
Dat verzonken deel van de bouten, is materiaal verdwenen uit de basis van evenveel (6 van de 15) tanden.
Voor zover ik juist oordeel, lijkt me dit op vlak van slijtage weinig uit te maken, die doet zich immers voor op basis van de contactoppervlakte delen van de tanden. Maar die tanden lijken me wel minder nodig te hebben dan bij de 16T en de normale, boven het oppervlak zittende koppen, om af te breken.

Het kan nu best zijn dat de 16T en > zodanig overschot van sterkte hebben dat dit voor de 15T versie nog een acceptabele verzwakking is.
Maar dan nog, je kunt niet dezelfde aanspanningskracht/sterkte realiseren via een kleinere boutkop opening. Althans niet zonder boutkop en sleutel die van compenserend hardere materialen zijn gemaakt.
Volgens https://www.holo-krome.com/uploads/7/2/ ... achart.pdf is de aanspanning van "Holo-Krome" (al dan niet hier vergelijkbaar) staal voor een vergelijkbaar bout kop gereedschaps-uitsparing type (Flat Head Cap) 1.85 voor M3 kop versus de standaard 6.9 voor M5. Dat is bijna een factor 4 zwakker.
Op basis van deze gegevens zou dat 15T tandwiel met dezelfde bout en gereedschapsmaterialen maar met een kwart van de kracht aangedraaid kunnen worden.
En de bouten moeten de trapkracht kunnen weerstaan - de tandwielen zijn vlakke plaat, ze moeten bvb niet enkel een zijdelingse kracht weerstaan zoals de M5's van de wielmontage, waar het frame het steunende deel van de belangrijkste kracht (gewicht) vormt.

Om te illustreren: toen ik mijn vorig gekochte fiets liet aanpassen van singlespeed naar fixed gear, moest de uitlijning van het tandwiel worden aangepast, de dealer (van die fiets) had daarvoor een aluminium ring gebruikt.
Ik ging met de fiets aan de hand buiten.
Ik stapte op de fiets.
Ik duwde rechts.
Mijn trapper ging vooruit;
Mijn achterwiel volgde niet direct.
Massa's geknars.
2 halve ringetjes op de baan.

Dit is wel rvs ipv aluminium, maar herinner dat Surly rvs kettingblad? Graad 304 is beduidend zachter dan gewoon staal. En ook brosser.
Dat zijn dezelfde richtingen die aluminium tov staal volgt.

Nova
Forum-lid

Nova 23 dec 2017 10:13

scepticus schreef: 22 dec 2017 13:46 Daarom bestaan er ook verschillende smeermiddelen voor verschillende omstandigheden. Dunnere voor droog weer en dikkere, plakkerige voor regen en modder. En dan nog moet je bij extreme omstandigheden na iedere rit (en soms zelfs onderweg) smeren.

Wat voor olie gebruik je eigenlijk Nova?
Arno357 schreef: 22 dec 2017 12:58 Ik begin zo langzamerhand toch de indruk te krijgen dat dit topic weer op hetzelfde uitdraait . De discussie " is water een smeermiddel ? "
Ik zou hier willen adviseren dat jullie een koffieklets houden.
Kies een zondag, op de fiets, bij zon, bloemetjes en bijtjes. :D

Nova
Forum-lid

Nova 23 dec 2017 10:33

Keezx schreef: 22 dec 2017 10:57 Het feit dat er na enkele maanden al klachten zijn over het functioneren van de Gusset ketting duidt er eenduidig op de dat de ingeslagen weg niet gaat leiden tot zorgeloos en onderhoudsvrij functioneren voor een substantiele periode.
De Gusset ketting model "Tank" ligt er nu 2 keer zo lang als de KMC S1RB op. En meer dan 2 keer zoveel km, want ik ben hem sinds sneeuw/vriezen ook voor het werk beginnen te gebruiken.
Hij heeft, in tegenstelling tot mijn Zomer ( :D ) KMC S1RB ketting, veel meer afgezien, waaronder het draaien over het sterk versleten Surly rvs kettingblad, over het grootste deel van die periode. Tegen mijn bedoeling in, maar de dealer had een verlofperiode, en spijts zijn zeggen direct te bestellen, bestelde ie pas erna, en betaalde hij ook foute verzendkosten, waardoor er nog een week vertraging kwam (en tenslotte de post hier, waar het een week in een sorteercentrum bleef liggen).
En dat na door leverancier (Velosolo) verzenden amper 2 dagen na juiste betaling.

Dit alles in aanmerking nemende, ben ik vooralsnog tevreden over de Gusset ketting. Daar de ketting allicht niet voorgespannen werd, zou de slijtage na de initiele moeten minderen. Tenzij de hardingsdiepte minder is.
Als ik ruw schat op basis van de eccenter, heb ik zelfs aan dezelfde slijtagesnelheid, nog de helft van de levensduur (= 1 schakel lengte over de enkele afstand tandwiel voor - tandwiel achter?) over.
Dat zou de Gusset levensduur al projecteren op 4-5 maanden. Gezien de betere mechanische omstandigheden (nieuw kettingblad) lijkt een half jaar me minstens mogelijk. Ik hoop op een heel jaar. Het ideale scenario zou zijn een ketting en een kettingblad die aan hetzelfde tempo slijten.
Het kettingblad op mijn vorig gekochte fiets (TS Specialites 7075T6 alu, 52 tanden), even intensief gebruikt tot ik deze nieuwe had, zat er op dat punt 1.5 jaar op, en het verschil in de kettingspanning is amper een cm, terwijl de Surly rvs op het laatst op het slapste punt 4 cm op en neer kon bij een strakste punt van 0 cm op en neer.
Keezx schreef: 22 dec 2017 10:57 Het singlespeed kiezen wegens de economie is een (op zich begrijpelijke) miskleun.
Die "economie" heeft zich al bewezen op mijn vorig gekochte fiets.
Onbegrijpelijk voor u, en/of onbegrijpelijk voor een dealer die klanten liever 2 ipv 1 maal per jaar zijn kassa ziet passeren?
Ervaar de kracht van concurrentie. :D

Gesloten