Ik breng zoveel als ik kan/weet in rekening, en dat is contactoppervlak, diepte oppervlakteharding, olie dat beter smeert dan water, water dat beter smeert dan olie+schuurzandkorrels-mastiek (

), omstandigheden (vuile banen, vriezen, ...) enzovoort enzoverder.
De aandrijving van de bestelde fiets bleek niet te zijn wat ik had gevraagd (1/8ste aandrijving) - het kettingblad was dat niet, de ketting was de standaard van de fabrikant.
De gevolgen waren ernaar: kettingblad en ketting gesleten op 6 weken.
Daarom was ik, "NOVA", de klant/koper/betaler, genoopt tot zelf de gewenste onderdelen zoeken, en soms ook zelf bestellen, wegens het gevondene niet in het gamma van de dealers leveranciers (en zo geen korting / winstmarge op de onderdelen).
Eerst koos ik voor de KMC S1RB ketting, wegens "RustBuster", motief (nou: hoop) zoutbestendigheid.
Die bleek echter maar half zo dikke binnenplaatjes als de Z1RB INOX (dewelks pennen geen inox bleken en afgevreten werden door zout) te hebben, wat ik niet wist en ook niet kon weten, het werd niet vermeld.
Daarna de Gusset "tank' ketting, die nu, door de dikte van de plaatjes / lengte van de pennen / grotere contactoppervlakken duidelijk minder bleek te slijten, en ook duidelijk toleranter bleek op vlak van roest, een contactoppervlak mag al wat afgeroest / afgevreten zijn, er is meer oppervlak en de rest volstaat nog steeds voor de job.
Straks ligt ie er 10 weken op, spijts bergen sneeuw te hebben gezien, spijts het grootste deel van die termijn over een sterk versleten kettingblad te hebben "gearticuleerd". En dat aan dezelfde prijs als de KMC S1RB, en de halve prijs van de KMC Z1X INOX
En het kettingblad werd eindelijk 1/8ste, en dat dat een vervanging van de crankset en op zijn beurt de trapas (langer) vereiste, komt nog steeds door de van de klant-vraag afwijkende gekozen initiele samenstelling van de aandrijving.
Ik heb de crankset BCD van 110 waarvoor geen 1/8ste bladen bleken vindbaar te zijn, niet gekozen.
Evenmin de trapas (lengte).
En nu kom ik terug terzake, medeforummers.
De huidige stand van zaken is een gepland (bij versleten huidige aandrijvingscomponenten) wijzigen van de tandaantallen, om de huidige slijtageconcentratie binnen de schakels van de ketting, te verbeteren.
Nu is het 48T 16T 108 schakels.
Een hiervoor betere setup zou zijn 47T 15T ? schakels.
De ? weet ik niet, de dealer antwoordde dat je daar "het beste in de praktijk achter komt".
Nochtans kon de fabrikant van de fiets me eerder op loutere basis van tandaantallen precies zeggen wat de initiele eccenter positie ging zijn, wat impliciet ook een gekend aantal schakels betekent. Niet dat dit verrassend is, als je een fietsframe zelf hebt ontworpen, en de variabele factoren maten volgens industriestandaarden zijn, dan moet je ook de te overbruggen afstanden kunnen bepalen.
De 47T voor is geen probleem.
Maar de 15T achter wel, wegens de "bolt-on" montage. In tegenstelling tot een schroefdraad-tandwiel, zitten er bouten doorheen het tandwiel, die plaats nodig hebben, en bij deze kleinere 15T komen die dus in de weg van de kettingschakels.
De fabrikant, Velosolo, voorziet hiervoor een oplossing, zijnde bouten met verzonken koppen en, allicht door de zo beperkte diepte van de kop van de bouten geen inbus/allen/hex kop van 5 meer mogelijk, gereduceerd tot 3.
Nu, dit ervaar ik, op vlak van sterkte, wat dubieus.
1) Er zit door die verzonken kop alleszins minder materiaal tussen de 2 aan elkaar vast te zetten objecten.
2) De M5 is uiteraard niet gewijzigd, betekenende dat dezelfde aanspanning nu met de kleinere inbus 3 ipv inbus 5 moet worden gerealiseerd.
Om een ruw idee (de bouten kunnen wat anders gedimensioneerd zijn) te krijgen:
https://www.holo-krome.com/uploads/7/2/ ... achart.pdf
Flat Head Cap Screws
M3 x 0.5 1.85 Nm aanspankracht.
M5 x 0.8 6.9 Nm aanspankracht.
De laatste laat een aanspanning toe van 3.73 keer de eerste.
Anders gezegd: het tandwiel kan niet met dezelfde verbindingssterkte vastgedraaid worden. Bvb de zeskant van de bout, en allicht eerder (bedoelde zwakke schakel) de zeskant van de sleutel, zouden kunnen vervormen.
Daaraan toegevoegd:

Dat verzonken deel van de bouten, is materiaal verdwenen uit de basis van evenveel (6 van de 15) tanden.
Voor zover ik juist oordeel, lijkt me dit op vlak van slijtage weinig uit te maken, die doet zich immers voor op basis van de contactoppervlakte delen van de tanden. Maar die tanden lijken me wel minder nodig te hebben dan bij de 16T en de normale, boven het oppervlak zittende koppen, om af te breken.
Het kan nu best zijn dat de 16T en > zodanig overschot van sterkte hebben dat dit voor de 15T versie nog een acceptabele verzwakking is.
Maar dan nog, je kunt niet dezelfde aanspanningskracht/sterkte realiseren via een kleinere boutkop opening. Althans niet zonder boutkop en sleutel die van compenserend hardere materialen zijn gemaakt.
Volgens
https://www.holo-krome.com/uploads/7/2/ ... achart.pdf is de aanspanning van "Holo-Krome" (al dan niet hier vergelijkbaar) staal voor een vergelijkbaar bout kop gereedschaps-uitsparing type (Flat Head Cap) 1.85 voor M3 kop versus de standaard 6.9 voor M5. Dat is bijna een factor 4 zwakker.
Op basis van deze gegevens zou dat 15T tandwiel met dezelfde bout en gereedschapsmaterialen maar met een kwart van de kracht aangedraaid kunnen worden.
En de bouten moeten de trapkracht kunnen weerstaan - de tandwielen zijn vlakke plaat, ze moeten bvb niet enkel een zijdelingse kracht weerstaan zoals de M5's van de wielmontage, waar het frame het steunende deel van de belangrijkste kracht (gewicht) vormt.
Om te illustreren: toen ik mijn vorig gekochte fiets liet aanpassen van singlespeed naar fixed gear, moest de uitlijning van het tandwiel worden aangepast, de dealer (van die fiets) had daarvoor een aluminium ring gebruikt.
Ik ging met de fiets aan de hand buiten.
Ik stapte op de fiets.
Ik duwde rechts.
Mijn trapper ging vooruit;
Mijn achterwiel volgde niet direct.
Massa's geknars.
2 halve ringetjes op de baan.
Dit is wel rvs ipv aluminium, maar herinner dat Surly rvs kettingblad? Graad 304 is beduidend zachter dan gewoon staal. En ook brosser.
Dat zijn dezelfde richtingen die aluminium tov staal volgt.