Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
scepticus
- Forum-lid HC
- Berichten: 10718
- Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32
scepticus
20 dec 2017 13:31
Nova schreef: ↑20 dec 2017 09:06
Na het vervangen van het versleten Surly kettingblad door het nieuwe Stronglight bleek de ongelijkheid verdwenen te zijn met de ondergang van de Surly rvs indoor grade 304 slappe was - Zon.
Vind u deze manier van oorzaak identificatie (genaamd "eliminatie") niet okee?
Maar had je nou 1 (off-center) of 2 (blad ovaal)* strakke punten per pedaalomwenteling?
* overigens geeft een ovaal blad nauwelijks variatie in kettingspanning

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
scottwilko
- Forum-lid HC
- Berichten: 5178
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
scottwilko
20 dec 2017 15:47
Ik geloof er niet meer in.
Als je met hele lange verhalen komt zonder concrete cijfers en bewijzen, dan kan ik niet anders concluderen dan dat de problemen in het hoofd zitten.
-
scepticus
- Forum-lid HC
- Berichten: 10718
- Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32
scepticus
20 dec 2017 15:55
Dat NOVA problemen ziet waar ze niet zijn en maakt waar ze niet nodig zijn was al wel bekend toch?

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
Nova
- Forum-lid
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05
Nova
20 dec 2017 16:51
scepticus schreef: ↑20 dec 2017 13:31
Nova schreef: ↑20 dec 2017 09:06
Na het vervangen van het versleten Surly kettingblad door het nieuwe Stronglight bleek de ongelijkheid verdwenen te zijn met de ondergang van de Surly rvs indoor grade 304 slappe was - Zon.
Vind u deze manier van oorzaak identificatie (genaamd "eliminatie") niet okee?
Maar had je nou 1 (off-center) of 2 (blad ovaal)* strakke punten per pedaalomwenteling?
* overigens geeft een ovaal blad nauwelijks variatie in kettingspanning
Het gaat over een ovaal slijtagepatroon, gelieve relevant te blijven en te willen lezen wat er staat.
Extra Colruyt bonusvoordeel: dan kunt u uw knipoog smilies ook in de vuilbak kloppen.
-
Nova
- Forum-lid
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05
Nova
20 dec 2017 16:59
scottwilko schreef: ↑20 dec 2017 15:47
Ik geloof er niet meer in.
Als je met hele lange verhalen komt zonder concrete cijfers en bewijzen, dan kan ik niet anders concluderen dan dat de problemen in het hoofd zitten.
Verlaat dan de rechtbank, edelachtbare.
-
Nova
- Forum-lid
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05
Nova
20 dec 2017 17:01
scepticus schreef: ↑20 dec 2017 15:55
Dat NOVA problemen ziet waar ze niet zijn en maakt waar ze niet nodig zijn was al wel bekend toch?
Ik heb dankzij 1 persoon hier toch al de rekenkunde "ontcijfert" om te weten hoeveel schakels ik de ketting moet verleggen over het kettingblad, om het knarsen / trillen op de duwmomenten weg te krijgen zonder te moeten proberen en zien.
Spijtig hee, SCEPTICUS ?
-
scepticus
- Forum-lid HC
- Berichten: 10718
- Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32
scepticus
21 dec 2017 15:33
Ik blijf het apart vinden dat ik zo'n 10.000km per jaar fixed/ss rijd en geen van de problemen ondervind waar jij door geteisterd wordt.
Maar ik smeer dan ook regelmatig mijn ketting, misschien is dat het

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
dwangarbeider
- Forum-lid
- Berichten: 1286
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
dwangarbeider
21 dec 2017 21:16
Nova schreef: ↑10 dec 2017 14:53
Arno357 schreef: ↑10 dec 2017 14:39
scepticus schreef: ↑10 dec 2017 14:37
Ik beginnen met de ketting goed te smeren. Wat dát aan slijtage scheelt....
Oei ..de waterdiscussie begint weer ..
Goed smeren is best voor zonneschijn bloemen en bijtjes zondagsrijders met een kettingkast. Voor de donker regen weekrijders zonder kettingkast wordt goed smeren enkele plassen na de startblokken hetzelfde als goed schuren...
Voor de bricoleurs onder de laatste, die kettingafschermingen flansen aan het frame, is er een tussenin.
Hojee, regen is ook water, daar ga je...
Nova heeft er zowat zijn levenswerk van gemaakt om de sterkste fietsaandrijving ter wereld te creëren en dan wil hij zijn ketting niet smeren ?
-
Keezx
- Forum-lid HC
- Berichten: 9745
- Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05
Keezx
22 dec 2017 00:22
Hij heeft de ervaring dat na enkele natte ritten de smering het af laat weten en dat is ook zo.
Maar als je niet reinigt en nasmeert , dan hebben alle inspanningen ten aanzien van materiaalkeuze weinig tot geen zin.
Een goede automotor. kan 400000 km meegaan met goed onderhoud.
Tappen we de olie af en gaan we daarna rijden dan loopt ie binnen 50 km rokend vast.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
scepticus
- Forum-lid HC
- Berichten: 10718
- Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32
scepticus
22 dec 2017 00:57
dwangarbeider schreef: ↑21 dec 2017 21:16
Nova heeft er zowat zijn levenswerk van gemaakt om de sterkste fietsaandrijving ter wereld te creëren en dan wil hij zijn ketting niet smeren ?
Aandrijving moet zo sterk zijn dat smeren niet nodig is

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
Douglas
- Forum-lid
- Berichten: 2338
- Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16
Douglas
22 dec 2017 06:20
Misschien al geopperd maar is een belt drive geen oplossing voor Nova?
o'7o
-
Nova
- Forum-lid
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05
Nova
22 dec 2017 06:54
scepticus schreef: ↑21 dec 2017 15:33
Ik blijf het apart vinden dat ik zo'n 10.000km per jaar fixed/ss rijd en geen van de problemen ondervind waar jij door geteisterd wordt.
Maar ik smeer dan ook regelmatig mijn ketting, misschien is dat het
Dat is net hetzelfde als wat die fietsenmaker me antwoordde toen ik vroeg waarom ik bij een regenbui plots geen trapweerstand meer had en 's avonds, na opdrogen, weer wèl.
De echte reden later ontdekt als dat ie me een slecht, of gewoon totaal niet, afgedicht vrijwiel had aanGESMEERD.

(=winkie kaats-terug)
Overigens ook de reden dat ik FIXED ben gegaan.
Om hun kassa wat minder te moeten passeren.

(=tweede winkie kaats-terug).
Met vriendelijke groeten en hoogachtend,
Nova