Dieet en kramp met fietsen
- Mehekachtohapi
- Forum-lid
Ik denk dat het besef dat je nog niet genoeg weet en een hoop kan leren, belangrijker is 
Je bedoelt dat het tegenvalt dat je geen bijval kreeg? Ik heb eens opgezocht hoe het in Leende bevallen is. Jubelverhalen over de eerste periode en daarna stil? Wat ik wel gehoord heb, op tv, dat er nogal wat mensen met een sterk verhoogde cholesterol bij kwamen.
@Danny091283 Wat is je conclusie en oplossing dan? We zijn hier om elkaar advies te geven en te leren, dus lees graag wat je conclusie en oplossing voor je probleem is.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Jans noemt Leende, daarop doorgaand. Ik ben bij de grote voorvechter van koolhydraat arm eten (de grote initiator van het hele gebeuren in Leende), onder behandeling geweest en zelfs die geeft aan dat bij meer dan 8 uur fietsen of intensief fietsen (sporten) het zeker niet haalbaar is en zeker ook niet wenselijk is, om te veel te strepen in je koolhydraatinname. Voor relatief inactieve mensen schijnt het te werken, maar je motor heeft gewoon brandstof nodig en vetverbranding is niet efficient genoeg om dat voor elkaar te krijgen.
Ooit actief als Ophetkantje
TS fietste niet 8 uur. Maar misschien weet jij dan wel hoe het er nu bijstaat in Leende. Nog bijna allemaal aan het dieet? Nog steeds vele kilo's lichter? Of is iedereen inclusief de huisarts er mee gestopt?thja14 schreef: ↑25 aug 2025 11:36 Jans noemt Leende, daarop doorgaand. Ik ben bij de grote voorvechter van koolhydraat arm eten (de grote initiator van het hele gebeuren in Leende), onder behandeling geweest en zelfs die geeft aan dat bij meer dan 8 uur fietsen of intensief fietsen (sporten) het zeker niet haalbaar is en zeker ook niet wenselijk is, om te veel te strepen in je koolhydraatinname. Voor relatief inactieve mensen schijnt het te werken, maar je motor heeft gewoon brandstof nodig en vetverbranding is niet efficient genoeg om dat voor elkaar te krijgen.
Dit werkt alleen als je vetverbrandingssysteem geoefend is en dat duurt een tijd. Dat kun je trainen door 's ochtends nuchter te gaan trainen en heel erg langzaam te fietsen. Dus maximaal D1 en een lage hartslag. Dan neem je alleen water mee.Danny091283 schreef: ↑25 aug 2025 08:14Brandstof heb ik zat. Vet heet dat.
Bij Vet verbranding komt veel meer energie vrij dan bij suiker verbranding.
Als je geen conditie hebt, dan werkt het ook niet. Dan heb je onvoldoende glycogeen in je spieren en dan is je daar aanwezige 'brandstoftank' heel snel leeg.
Als je onderweg een reepje eet of sportdrank drinkt, dan neem je direct beschikbare suikers tot je en ga die op die na enkele minuten verbranden.
hun fietsen.
Als je voldoende energie uit vetverbranding zou halen dan zou de top 1% van meest getalenteerde mensen (lees profwielrenners) dat toch zeker wel kunnen. En zelfs die kunnen het niet.
Ik heb ooit gelezen dat ieder mens genoeg vet heeft om naar Parijs te fietsen. Vet is alleen een te trage omzetting in energie.
1 gram koolhydraten is 4 kcalorieen. Dan kun je uitrekenen hoeveel je koolhydraten je hebt verbrand en waarom het niet verkeerd is om te eten tijdens het fietsen.
T.a.v. de kramp heeft magnesium mij heel erg geholpen. En dan niet alleen tijdens het fietsen maar ik neem vrijwel iedere dag een tablet ter aanvulling. Daarmee is mijn spiegel denk ik verbeterd want de chronische kramp in mijn hamstring is verleden tijd terwijl ik harder fiets dan vorig jaar.
Ik heb ooit gelezen dat ieder mens genoeg vet heeft om naar Parijs te fietsen. Vet is alleen een te trage omzetting in energie.
1 gram koolhydraten is 4 kcalorieen. Dan kun je uitrekenen hoeveel je koolhydraten je hebt verbrand en waarom het niet verkeerd is om te eten tijdens het fietsen.
T.a.v. de kramp heeft magnesium mij heel erg geholpen. En dan niet alleen tijdens het fietsen maar ik neem vrijwel iedere dag een tablet ter aanvulling. Daarmee is mijn spiegel denk ik verbeterd want de chronische kramp in mijn hamstring is verleden tijd terwijl ik harder fiets dan vorig jaar.
-
Danny091283
- Forum-lid
Nu hoorde ik in een youtube filmpje dat er studies zijn die zeggen dat je ook zonder glycogeen nog voldoende kan sporten.BertL schreef: ↑25 aug 2025 11:41Dit werkt alleen als je vetverbrandingssysteem geoefend is en dat duurt een tijd. Dat kun je trainen door 's ochtends nuchter te gaan trainen en heel erg langzaam te fietsen. Dus maximaal D1 en een lage hartslag. Dan neem je alleen water mee.Danny091283 schreef: ↑25 aug 2025 08:14Brandstof heb ik zat. Vet heet dat.
Bij Vet verbranding komt veel meer energie vrij dan bij suiker verbranding.
Als je geen conditie hebt, dan werkt het ook niet. Dan heb je onvoldoende glycogeen in je spieren en dan is je daar aanwezige 'brandstoftank' heel snel leeg.
Als je onderweg een reepje eet of sportdrank drinkt, dan neem je direct beschikbare suikers tot je en ga die op die na enkele minuten verbranden.
-
Danny091283
- Forum-lid
Profs rijden alleen wel op een hogere intensiteit dan ik doe en profs hebben haast geen grammetje vet.bakboord1 schreef: ↑25 aug 2025 11:52 Als je voldoende energie uit vetverbranding zou halen dan zou de top 1% van meest getalenteerde mensen (lees profwielrenners) dat toch zeker wel kunnen. En zelfs die kunnen het niet.
Suikerverbranding is sneller dan vet verbranding, maar als je vooral in zone 1 en 2 fietst dan heb je minder die snelle suikers nodig aangezien je al in de vetverbranding fietst.
-
Bianchi105
- Forum-lid
Ook profs hebben minimaal 6% vet.
Je geeft het zelf al aan: Ik heb MINDER van die snelle suikers nodig maar je hebt ze wel nodig. De profs pakken 100+ gram koolhydraten per uur. Als jij er in Z1 of Z2 minimaal 30 a 40 per uur tot je neemt zal het allemaal een stuk makkelijker gaan.
Je geeft het zelf al aan: Ik heb MINDER van die snelle suikers nodig maar je hebt ze wel nodig. De profs pakken 100+ gram koolhydraten per uur. Als jij er in Z1 of Z2 minimaal 30 a 40 per uur tot je neemt zal het allemaal een stuk makkelijker gaan.
Dat wordt hierboven toch ook genoeg gezegd. Alleen goed kunnen presteren is weer eens niet anders. Bij zeer matige inspanning kan het zeker. En genoeg atleten doen het soms om je lichaam te laten wennen aan effiecientere vetverbranding. Er zijn mannen die iron man's winnen met een keto lifestyle, maar uiteraard nemen ze voor en tijdens de wedstrijd wel koolhydraten omdat dat nou eenmaal de meest efficiënte bron van energie is. Dus als je meerdere keren per week fanatiek fietst, denk ik dat het niet echt gezond is om heel weinig koolhydraten te nemen.
En wat betreft youtube en studies (en internet in het algemeen), daar vind je altijd wel een bron die jouw visie onderschrijft. Maar of het ook echt zo is, is weer wat anders. Het ene onderzoek is immers het andere niet.
En wat betreft youtube en studies (en internet in het algemeen), daar vind je altijd wel een bron die jouw visie onderschrijft. Maar of het ook echt zo is, is weer wat anders. Het ene onderzoek is immers het andere niet.