Dieet en kramp met fietsen
-
Danny091283
- Forum-lid
Hoi,
Sinds een tijdje zijn we thuis gestopt met dingen als aardappels rijst etc. Ik merk doordat ik meer vet verbrand veel meer energie heb. Nu loop ik er alleen tegen aan dat ik tijdens het fietsen kramp krijg. Niet ernstige maar toch wel wat. Dit heb ik nog nooit gehad.
Tijdens het fietsen vul ik 1 bidon met sportdrank en de ander doe ik water + elektrolyten tablet. Ik wissel vaak af uit de bidon dat ik drink. Verder neem ik wel reepje of gelltje onderweg (afhankelijk van de duur/afstand van mijn rit)
Vanochtend heb ik een omelet gehad met 4 eieren, 4 kleine tomaatjes, 2 champignons en een klein beetje prei, ook heb ik keltisch zout, peper en knoflook poeder toegevoegd, na 80 km liep ik tegen het probleem van kramp aan, energie had ik nog wel.
Nu is mijn vraag hoe ik aan voldoende mineralen zo kom. Moet ik dit tijdens het fietsen aanvullen met bijvoorbeeld zoiets?: https://b-y-e.nl/product/magnesium-shot/
Of zou ik andere dingen moeten toevoegen aan mijn ontbijt? En zo ja wat?
Ik loop ook tegen wat kramp aan tijdens een avondrit, waar ik als lunch op mijn werk nog 2 boterhammen met vleeswaren en 1 appel heb gehad. Vaak neem ik thuis voor het fietsen in de avond nog een bakje ananas.
De kramp zit voornamelijk in mijn onderbeen in de avond.
Tijdens mijn rit vandaag ook maar zat het ook net wat schuin boven mijn knie.
Sinds een tijdje zijn we thuis gestopt met dingen als aardappels rijst etc. Ik merk doordat ik meer vet verbrand veel meer energie heb. Nu loop ik er alleen tegen aan dat ik tijdens het fietsen kramp krijg. Niet ernstige maar toch wel wat. Dit heb ik nog nooit gehad.
Tijdens het fietsen vul ik 1 bidon met sportdrank en de ander doe ik water + elektrolyten tablet. Ik wissel vaak af uit de bidon dat ik drink. Verder neem ik wel reepje of gelltje onderweg (afhankelijk van de duur/afstand van mijn rit)
Vanochtend heb ik een omelet gehad met 4 eieren, 4 kleine tomaatjes, 2 champignons en een klein beetje prei, ook heb ik keltisch zout, peper en knoflook poeder toegevoegd, na 80 km liep ik tegen het probleem van kramp aan, energie had ik nog wel.
Nu is mijn vraag hoe ik aan voldoende mineralen zo kom. Moet ik dit tijdens het fietsen aanvullen met bijvoorbeeld zoiets?: https://b-y-e.nl/product/magnesium-shot/
Of zou ik andere dingen moeten toevoegen aan mijn ontbijt? En zo ja wat?
Ik loop ook tegen wat kramp aan tijdens een avondrit, waar ik als lunch op mijn werk nog 2 boterhammen met vleeswaren en 1 appel heb gehad. Vaak neem ik thuis voor het fietsen in de avond nog een bakje ananas.
De kramp zit voornamelijk in mijn onderbeen in de avond.
Tijdens mijn rit vandaag ook maar zat het ook net wat schuin boven mijn knie.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Al eens naar een goede diëtist gegaan om dit te bespreken? Het lijkt er namelijk op dat je bepaalde voedingsstoffen mist zo.
-
Danny091283
- Forum-lid
Dat had ik wel in mijn hoofd, een diëtist lijkt me niet gratis, daarom vraag ik het hier eerstscottwilko schreef: ↑24 aug 2025 20:34 Al eens naar een goede diëtist gegaan om dit te bespreken? Het lijkt er namelijk op dat je bepaalde voedingsstoffen mist zo.
-
Danny091283
- Forum-lid
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Waar ben je nu eigenlijk mee bezig?
Wil je afvallen, wil je conditie opbouwen, wil je gezonder leven, wat nú precies?
Verder is het in het kader van je vraag wel relevant hoeveel kilometer je fietst, met welke intensiteit en hoeveel energie je daarbij verbruikt (naar schatting)
Ergo; iets meer informatie zou helpen en dan doel ik dus niet op de hoeveelheid ananas die je consumeert.
In het kader van kramp zou je wellicht eens kunnen kijken naar je voedingspatroon en de hoeveelheid magnesium die daarin zit.
Wil je afvallen, wil je conditie opbouwen, wil je gezonder leven, wat nú precies?
Verder is het in het kader van je vraag wel relevant hoeveel kilometer je fietst, met welke intensiteit en hoeveel energie je daarbij verbruikt (naar schatting)
Ergo; iets meer informatie zou helpen en dan doel ik dus niet op de hoeveelheid ananas die je consumeert.
In het kader van kramp zou je wellicht eens kunnen kijken naar je voedingspatroon en de hoeveelheid magnesium die daarin zit.
Adversity is the Catalyst of Change
-
Danny091283
- Forum-lid
We zijn thuis wat gezonder gaan leven, afvallen is een gunstige bijkomstigheid.
Ik merk doordat ik meer vet verbrand energieker ben en ik fiets gemiddeld sneller.
Ik heb vandaag 88km gefietst, voor het grootste gedeelte heb ik in zone 1 en 2 gezeten en op het eind in zone 3.
Strava gaf aan dat ik 2300 calorieën heb verbrand.
Avond rondjes zijn vaak ook in zone 1 en 2 door vermoeidheid. Zijn rondjes van 40 tot 60km. Zit dan rond de 1400 calorieën.
Vaak eet ik niets, heb wel 2 bidons mee. 1 met sportdrank en ander met tablet
Is dit genoeg info?
Ik merk doordat ik meer vet verbrand energieker ben en ik fiets gemiddeld sneller.
Ik heb vandaag 88km gefietst, voor het grootste gedeelte heb ik in zone 1 en 2 gezeten en op het eind in zone 3.
Strava gaf aan dat ik 2300 calorieën heb verbrand.
Avond rondjes zijn vaak ook in zone 1 en 2 door vermoeidheid. Zijn rondjes van 40 tot 60km. Zit dan rond de 1400 calorieën.
Vaak eet ik niets, heb wel 2 bidons mee. 1 met sportdrank en ander met tablet
Is dit genoeg info?
Dit zegt alles toch? Je zweeft in de gedachte 'een gezonde leefstijl' na te jagen, maar alles in je lichaam schreeuwt het tegenovergestelde.
Zoals hier al eerder geponeerd werd: stop met de onzin en geef je lichaam waar het tijdens de work-out recht op heeft, namelijk (snelle) koolhydraten.
Als je de planeet wil redden, dan moet je je vastlijmen op het asfalt van de A10; als je wilt wielrennen moet je de nutriënten tot je nemen waarmee je lichaam de rit kan voltooien.
-
Danny091283
- Forum-lid
Koolhydraten zijn niet nodig. Elektrolyten kom ik denk ik te kort. Alleen hoe kan ik deze het beste aanvullen?
Waarom niet? Je doet behoorlijke inspanningen, daar heb je toch brandstof voor nodig?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
Bianchi105
- Forum-lid
Koolhydraten zijn wél nodig. Ook in zone 1 en zone 2. Als je 1400 kcal verbrandt op een avondritje dan zal je minimaal 100 gram koolhydraten in die rit tot je genomen moeten hebben.