Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting slijtage asymmetrie

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 24 dec 2017 10:37

Het woord "waarschijnlijk" is door @scepticus terecht gebruikt omdat het niet exact op de tiende van mm uitgerekend kan worden omdat:
-De lengte van de achterbrug meegenomen moet worden (hoe schuin loopt de ketting onder )
-Kettingen en tandwielen hebben zoals zo ongeveer alle technische produkten fabricagetoleranties.
Komt de berekening uit op ongeveer het begin of juist het eind van de EBB stelmogelijkheid, dan kan het poppetje twee kanten op vallen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 24 dec 2017 10:53

Nova, je hebt je hele aandrijvingshistorie zóó ingewikkeld gemaakt dat je er per slot van rekening meer problemen mee hebt dan dat je zaken opgelost hebt.
Je droomt van een volledig onderhoudsvrije aandrijflijn maar dat is gewoon onmogelijk.
Als je nou gewoon degelijk standaard materiaal had gebruikt en dat dan regelmatig onderhoud had gegeven (jaja smeren en schoonmaken). Dan had je met zekerheid niet zoveel zorgen gehad als nu.
En als je veel fietst ga je natuurlijk ook veel slijtage hebben. Ik weet het wel, dat ligt moeilijk voor je, maar het enige wat je kan doen met versleten onderdelen is ze vervangen (wel zo makkelijk met standaard dingetjes).
En het is ook niet zo dat vervangingsonderdelen een fortuin kosten. Ikzelf fiets zowat 20000km per jaar en dat kost mij zowat 400euro aan kettingen, cassettes en tandwielen. Voor dat geld fiets ik zorgeloos en probleemloos.
En je kan nog zoveel theorietjes bedenken, in de praktijk is het toch weer anders.
Maar ach, wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 24 dec 2017 13:55

Nova schreef: 24 dec 2017 09:40
Ik zei u toen ook dat ik 7075T6 aluminium wilde,
Die ik het eerst noemde is zelfs van staal ;)

Je kunt dat dus wel uit de verschillen in die tabel opmaken - ze staan immers in verhouding - zijn direct gerelateerd in dezelfde richting.
Nee, want je weet niet of de kop wel de beperkende factor is. Wie weet lukt het met een 3mm kop ook wel prima om een 5mm boutje met 6,9 Nm aan te draaien.

[Ofwel: als je van 48/16 en 108 schakels naar 47/15 en 106 schakels gaat zal de initiele positie van je EBB 6,4mm verder naar achteren zijn.

Waarschijnlijk is het probleem van het moeten inkorten van de ketting na enige slijtage daarmee dus ook verholpen.
Met waarschijnlijkheden pas ik op, ik moet zeker weten.
Herinner je dat de dealer me voor de levering van de fiets nooit had gezegd dat de ketting ging moeten ingekort worden korte tijd na montage?
Het volgende is het letterlijke antwoord dat ik 3 dagen geleden kreeg:

"Helaas heb ik niet het antwoord op hoe de crank komt te staan en hoeveel schakels er in de ketting zullen zitten met een 47-15t verhouding, dus daar kom je het beste in de praktijk achter..."
Dat je dealer geen verstand heeft van singlespeeds heeft weten we inmiddels (ik kan je nog steeds adressen noemen waar ze dat wel hebben), maar ik heb wél verstand van singlespeeds en gaf je zojuist gewoon wél het antwoord op je vraag hè...

[hoofdbonksmiley.gif]

Als ik dus in de toekomst zelf (anders kosten me ze 40% meer) de 47 en 15 tandwielen bestel, dan dien ik dat op een zekere basis doen, niet op uw "waarschijnlijk".
[hoofdbonksmiley.gif]
Daarom dus: KIJK gewoon naar je fiets. Het is een fiets, doodsimpele mechanische techniek, geen rocket science. KIJK ernaar en je kunt snappen hoe het werkt en wat wel en niet past.

KIJK dus hoe je EBB nu staat, KIJK hoeveel afstelruimte je nu aan beide kanten hebt en BEDENK en bereken hoe het zou staan als het 6,4mm meer naar achteren zou staan. Dan kun je het antwoord op je vraag gewoon zelf bedenken. En als je het nog zekerder wilt weten hanteer je een marge van een paar mm, en bedenk je of het dan nog steeds zou passen.

In je huidige setup zit je met 48/16 en nieuwe 108 schakel ketting helemaal aan het (voorste) eind van de 14mm verstelbereik van je EBB.

Dan kun je toch gewoon bedenken wat er gebeurt als je EBB met 47/15 en 106 schakels 6,4 mm meer naar achteren zit?

En als je voor de zekerheid een marge hanteert (bv je gaat uit van 5 a 8mm meer naar achteren) dan kun je nog steeds bedenken of het ook dan nog zou passen.

En aangezien we net geleerd hebben dat 1 kettingschakel 12,7mm is, kunnen we zelfs uitrekenen en beredeneren dat een ketting van 106 schakels bij 1% rek 13,5mm langer wordt, en in dat geval je EBB dus weer de helft van die 13,5mm ofwel 6,75mm naar voren zou moeten om de rek op te vangen.

En met een 47/15 en 106 schakel heb je daar hoogstwaarschijnlijk de ruimte voor ;)
Laatst gewijzigd door scepticus op 24 dec 2017 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 24 dec 2017 15:43

Zo :winkthumb: , dar kannie weer 2 dagen Googelen mee voort....
Herhaal dit niet onnodig

Nova
Forum-lid

Nova 24 dec 2017 15:55

scepticus schreef: 24 dec 2017 13:55 Die ik het eerst noemde is zelfs van staal ;)
Er was geen 47t BCD110 1/8ste kettingblad te vinden, niet op basis van uw merknaam toen noch uw link nu.
scepticus schreef: 24 dec 2017 13:55 Nee, want je weet niet of de kop wel de beperkende factor is. Wie weet lukt het met een 3mm kop ook wel prima om een 5mm boutje met 6,9 Nm aan te draaien.
Twee bouten waarvan de inschroefgedeelte dezelfde specificaties heeft, Een bout met een verzonken kop met een kleinere gereedschapsuitsparing versus een bout met een cilindrische kop die boven de plaat blijft en met grotere gereedschapsuitsparing.
Dat is het verschil tussen de Velosolo tandwielen > 15 t en hun speciale 15 t versie.
Je kunt met gereedschap met kleiner contactoppervlak minder aanspankracht realiseren dan met gereedschap met groter contactoppervlak. Het gereedschap zal beschadigd worden en / of de uitsparing uitgefreesd.
Uw "nee" is daarop.
Ik beschouw uw bewering als evident-fout.
scepticus schreef: 24 dec 2017 13:55 Dat je dealer geen verstand heeft van singlespeeds heeft ...
Dit heeft met beschikbaarheid onderdelen en dealer accounts bij leveranciers te maken, niet met uw "verstand bij dealer", waar het niks mee te maken heeft.
Dealers pogen een fiets te verkopen en te leveren, daar houdt het op, of de fiets ook is wat de klant wilde, is voor hen maar tweede plan, als het eerste moeilijk blijkt, dan wordt het tweede terzijde gezet, en dat is waar je als klant moet voor opletten.
Eigenlijk zou een dealer, als hij problemen tegenkomt om aan de wensen van de klant te beantwoorden, die moeten contacteren, ook al kan dat betekenen dat de klant afziet van de geplande bestelling / koop.
In de plaats, worden klantwensen terzijde gegooid, en problemen verzwegen, die de klant dan gaandeweg / post mortem moet ontdekken en pogen te corrigeren, zijnde mijn situatie nu.
Ik moet die zaken zelf kiezen en zelf bestellen.
Daarvoor wil ik een beslissingsbasis komende van betrokkenen.
Daarom stuurde ik in het verleden vragen naar Santos, KMC, Velosolo en andere. Als iets fout blijkt, dan kan ik confronteren met gedane uitspraken.
En door alles bij te houden en op te volgen, kan ik ook tegenstrijdigheden ontdekken.
Neem nou dat geval van crank met BCD 144 dat niet te vinden was met crankarm 17.5 maar wel met 17, waarbij de nieuwe fiets volgens de dealer een 17.5 crankarm had.
Ik las eerdere communicatie, hier de factuur, en daar stond "170" bij de omschrijving van het item crank, ik ga meten en inderdaad, de dealer bleek ongevraagd en zonder te zeggen al van het begin af te hebben veranderd naar 170, waardoor het vinden van crank en kettingblad plots helemaal geen probleem meer was. Uren verklooid aan nutteloos zoeken.

Uw "verstand" is dus helemaal niet relevant.
Een dealer kent zijn zaakjes wel, alleen moet je er rekening mee houden dat zijn belangen niet noodzakelijk ook deze van de klant zijn.

Gelieve wat meer bij de zaken te blijven, in plaats van op losse posts losse zinnen en losse woorden te "reageren", en ook te reageren op wat is gezegd, niet op wat jij ervan maakt.
Dank oe wel!

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 24 dec 2017 16:03

Als je dealer niet weet wat de invloed is van de maat van de kettingbladen is op de positie van je EBB heeft hij geen verstand van singlespeeds.

Je dealer wist niet ook dat er Phil Wood fixed/disc naven bestaan, waarmee je fijn met schijfremmen had kunnen rijden ipv velgremmen waarbij je je band leeg moet laten lopen op je wiel te verwisselen. (Overigens ben ik ervan overtuigd dat je bij schijfremmen wel weer een ander probleem had kunnen bedenken)

Je dealer wist je ook geen WI ENO freewheel aan te raden toen je cheapo Shimano of Dicta stuk ging.

Nogmaals, de fiets die jij hebt (of eigenlijk: nog steeds zoekt) bevindt zich in een extreme niche, waar de gemiddelde Giant/Specialized/Santos LBS echt niet in geïnteresseerd is. Er zijn maar een paar winkel die dit soort projecten bouwen. (In NL bijvoorbeeld Just Pedal, Cycleworks of M-Gineering)

Je kunt met gereedschap met kleiner contactoppervlak minder aanspankracht realiseren dan met gereedschap met groter contactoppervlak.
True, maar dit wordt pas een probleem als de kop de beperkende factor is.

Er was geen 47t BCD110 1/8ste kettingblad te vinden, niet op basis van uw merknaam toen noch uw link nu.
Als je (in het kadet van het stellen van goede vragen) had gevraagd waar je die kunt kopen, had ik je dat zo kunnen zeggen.

Daarom stuurde ik in het verleden vragen naar Santos, KMC, Velosolo en andere. Als iets fout blijkt, dan kan ik confronteren met gedane uitspraken.
Fijne instelling zeg. Alsof een klantenservice aan de hand van wazige mailtjes altijd kan zeggen of iets wel of niet past op een extreem obscuur nicheprojectje waar bizarre eisen aan worden gesteld. Denk gewoon zelf goed na, bestel, en als iets niet past stuur je het gewoon retour.

Gelieve wat meer bij de zaken te blijven, in plaats van op losse posts losse zinnen en losse woorden te "reageren",
Sorry, je hebt gelijk. Mensen die eindeloos doorzagen op irrelevante details zijn inderdaad irritant. 8-)
Laatst gewijzigd door scepticus op 24 dec 2017 16:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Nova
Forum-lid

Nova 24 dec 2017 16:25

In een artikel van wijlen Sheldon Brown, https://www.sheldonbrown.com/chain-wear.html staat:
"The sprocket shown has an odd number of teeth, such that the teeth cannot wear in to accommodate the unequal length of the links."
Elders, https://www.sheldonbrown.com/chain-life.html , schreef hij ook dat kettingslijtage die de gespannen lengte vergroot ("uitrekken") zich enkel voordoet bij 2 rolletjes die tussen buitenste plaatjes zitten - de schakels (het geheel - binnen en buiten) vormen dan een alternerende sequentie gesleten - niet gesleten - gesleten enz.
Bij een oneven aantal tanden op het tandwiel, blijft dit patroon niet behouden, bij een even aantal wèl, betekenende dat tandwiel en die kettingschakels dan op elkaar kunnen inslijten (zeg maar synchroon slijten), en zo spijts de slijtage toch soepel en volledig contact maken.

Er staat ook:
" If you have a simple (non derailer) drive train with even numbered sprockets, you can considerably extend the lifespan of the drive train components by paying attention to the "phase" relationship of the chain and sprockets.

You need some way to keep track of which sprocket teeth have been running between inner plates and which have been running between outer plates, then make sure that every time the chain is removed for service it goes back with the same pattern. "

Dus eigenlijk kan een even aantal tanden ook positief zijn voor de levensduur van de aandrijving, mits je erop let om de ketting na een verwijdering in dezelfde "fase" (zoals Brown het omschrijft) terug te leggen.
Let wel: enkel bij geen derailer, dus singlespeed / fixie / interne versnellingen.

Daarnaast is er volgens Brown ook nog een sterk verschil tussen de slijtage bij hoge tanden en bij lage tanden, zie "It's different with tall teeth" op de eerste link.

Zo zie je: slijtage (en veel in de wereld) kan het resultaat zijn van meer dan 1 oorzaak, in welk geval je moet uitvissen welke oorzaak het meeste doorweegt, en ook in je eigen specifieke situatie.

Een oneven aantal tanden zorgt dan wel voor een meer symmetrische slijtage op basis van de duwmomenten, maar een even aantal laat wel toe dat onderdelen van de aandrijving op elkaar kunnen inslijten, elkaar volgen in het slijtageproces, de grote contactverschillen reduceren, alzo soepeler lopende, en net minder slijtage.

Op basis hiervan kan een andere oplossing: kettingblad en ketting samen vervangen, de ketting zodanig leggen dat er een positie herkenningspunt is (mijn idee is bvb de sluitschakel aan de voet van de crankarm te leggen, en die zo als referentie te gebruiken om bij kettingheropleggingen die "fase" te behouden. Moesten levensduur van ketting en kettingblad gelijk zijn zou dit de totaaloplossing zijn.
Dat is echter niet zo, en bij een kettingblad vervanging moet ik dan in plaats van over die "fase' te waken dat nodige aantal schakels verleggen.

En dat is precies wat ik eerder al aanhaalde: een manier om de ketting te markeren

Nova
Forum-lid

Nova 24 dec 2017 16:31

scepticus schreef: 24 dec 2017 16:03 Als je dealer niet weet wat de invloed is van de maat van de kettingbladen is op de positie van je EBB heeft hij geen verstand van singlespeeds.

Je dealer wist niet ook dat er Phil Wood fixed/disc naven bestaan, waarmee je fijn met schijfremmen had kunnen rijden ipv velgremmen waarbij je je band leeg moet laten lopen op je wiel te verwisselen. (Overigens ben ik ervan overtuigd dat je bij schijfremmen wel weer een ander probleem had kunnen bedenken)

Je dealer wist je ook geen WI ENO freewheel aan te raden toen je cheapo Shimano of Dicta stuk ging.

True, maar dit wordt pas een probleem als de kop de beperkende factor is.

Als je (in het kadet van het stellen van goede vragen) had gevraagd waar je die kunt kopen, had ik je dat zo kunnen zeggen.

Fijne instelling zeg. Alsof een klantenservice aan de hand van wazige mailtjes altijd kan zeggen of iets wel of niet past op een extreem obscuur nicheprojectje waar bizarre eisen aan worden gesteld. Denk gewoon zelf goed na, bestel, en als iets niet past stuur je het gewoon retour.

Sorry, je hebt gelijk. Mensen die eindeloos doorzagen op irrelevante details zijn inderdaad irritant. 8-)
Daar u er niet in slaagt om relevant te blijven met wat is gezegd, en blijft "reageren" op eigen modificaties ter vinden van een Gelijk, ga ik dezelfde forumfunctie gebruiken die ik voor forumgebruiker Keezx gebruikte.
Dat maakt het me gemakkelijker om het onderwerp te volgen, scrollt lekkerder.
En als ik eens goesting heb, klik ik wel op "Dit bericht lezen".
Om te zien of u beter uw best doet dan nu.

Vriendelijke groeten en hoogachtend,
Nova.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 24 dec 2017 16:37

Succes!

PS vergeet niet af en toe je ketting te smeren.

Nova
Forum-lid

Nova 24 dec 2017 16:39

scepticus schreef: 24 dec 2017 16:03 Je dealer wist je ook geen WI ENO freewheel aan te raden toen je cheapo Shimano of Dicta stuk ging.
Een rode lantaarn voor u.

Mijn freewheel was, ZOALS GEZEGD, niet stuk, het was gewoon slecht of niet afgedicht waardoor er water kon insijpelen dat 1) vet plakkerig maakte en veertjes van palletjes meer weerstand gaf en deed falen in hun job en 2) bevroor met hetzelfde resultaat.

De dealer (dit gaat ook over een andere dealer dan deze van mijn nieuwe fiets dus uw commentaar slaat reeds op dat vlak de bal al compleet mis) heeft me toen een ander merk/model aangeraden, dat een groter aantal palletjes had, en beter afgedicht zou zijn (een model dat ze toepassen voor trial). De prijs was echter een verviervoudiging, en het was zo 1 die onderweg vastvroor.

Om nog eens te illustreren wat de waarde is van uw kritiek/post: een ronde zero.

Saluut Bombay!

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 24 dec 2017 16:42

Nog even over Sheldon Brown:
ALS je een even aantal tanden hebt kan je met een hoop gekloot de zaak gelijkmatig laten slijten.
Met een oneven tandwiel hoef je nergens naar om te kijken.
Post 2 meneertje.....
Herhaal dit niet onnodig

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 dec 2017 16:55

@Keezx,... doe geen moeite. Je staat inmiddels op Nova's zwarte lijst. Samen met mij en wellicht nog veel meer anderen waar hij in het verleden ruzie mee heeft gehad.
Live fast; die young. mijn blog

Gesloten