Kimera was oorspronkelijk de ‘werknaam’ van een baanfiets voor Theo Bos voor de Olympische Spelen in 2008. En de Kimera was ter hoogte van de balhoofdbuis getooid met een kop van een grote kat.

Dit is een review uit onze lezerstest, die vind je compleet in Fiets nr.5-2018. In deze test rijden onze lezers met de Bianchi Aria Disc, Merida Reacto 7000-E Disc, Cinelli SuperstarZannata Z81 DiscKuota Kobalt DiscJan Janssen Sonic DiscSensa Giulia G2 Disc en deze Koga Kimera Prestige Ultegra.

Na het baanavontuur leeft de naam nu al bijna tien jaar voort in een wegversie. Anno 2017 zijn er drie standaard modellen: de Pro, Premium en de Prestige. De Premium is een model met schijfremmen, de Prestige is een 3K carbon model met naar keuze Ultegra of 105. Vloeiend lopend frame, direct mount-remmen (onder het bracket) en een nogal eigenzinnige kabelvoering. Alle drie de kabels lopen aan de linkerkant door de onderbuis! Waarom? De achterrem zit onder het bracket. Een complete Shimano Ultegra 8000-groep en betrouwbare DT Swiss-wielset zijn gecombineerd met een zadelpen, zadel, stuurpen en stuur van Koga.

‘Heerlijke, speelse fiets’, noteerde Tim. Het grappige: de testers ervoeren de Koga als ‘licht, prima klimfiets en zelfs een tikje nerveus’. ‘Heerlijke fiets om mee te klimmen, maar ook de afdaling is goed te doen’, vond Albert. ‘Prima fiets voor die prijs’ en ‘echt leuke fiets, lekker reactief, strak sturend’, aldus Luc. De dikke pluspunten kwamen van de snel en zeker schakelende Ultegraonderdelen en de DT-wielen. Minpunten kwamen op het conto van de rem onder het bracket – ‘lekkere plek; dat wordt extra poetsen’! Dat kunnen wij ook niet uitleggen. We gaan ervanuit dat dit bij racefietsen binnenkort tot het verleden behoort.

Werden de schijfremmen gemist? Nee. De sensatie van het snelle reageren en speelsheid overheersten. Daardoor scoort de Koga in dit veld ook zo goed; uiteraard kwam de klassieker: ‘je moet niet remmen, je moet trappen!’ geregeld voorbij in de commentaren. Dat de Kimera al jaren meedraait pleit voor deze Koga – maar onze testers constateerden wel dat er weinig vernieuwing in zit (‘benieuwd naar de Kimera met schijfremmen’). Eén tester eindigde met: ‘een fiets waar je jarenlang veel plezier van kan hebben’. Zo is het maar net.

A 27,2 millimeter zadelpen.
B Rem- en schakelkabels bij elkaar.
C Lage aanzet achtervork.