2 jaar ontwikkeling
De renners zijn zelf ook betrokken geweest bij de ontwikkeling van de nieuwe fiets. Er is ruim een half miljoen euro uitgegeven om de nieuwe baanfiets de snelste ter wereld te maken. Dat geld zit hem vooral in de manuren en niet zo zeer in het materiaal. Er is twee jaar aan de ontwikkeling gewerkt. De TU Delft heeft meegewerkt aan het bepalen van de beste zitpositie.Als je het nieuwe model vergelijkt met de Kimera zijn de verschillen direct duidelijk zichtbaar. De bovenbuis is recht en de stuurpen is geïntegreerd in het frame. Het geheel is strak en lang, zo’n 2 centimeter langer. Hierdoor kunnen de renners gestrekter en meer aerodynamisch zitten. Lavryesen denkt dat ze vorig jaar het wereldrecord hadden kunnen breken als ze toen al de beschikking over de nieuwe fiets hadden gehad. Dat belooft nog wat in Apeldoorn. Volgens Koga is de nieuwe fiets 35 procent stijver, 15 procent lichter en 24 procent aerodynamischer dan de Kimera. Indrukwekkende cijfers, want die fiets was bepaald niet slecht. Topsprinters op de baan leveren ‘makkelijk’ 2000 watt en ver daarboven. Door slim gebruik van carbon zit de meeste stijfheid dan ook rond de trapas en het stuur. Zo kan alle kracht gebruikt worden om vooruit te gaan en gaat niet verloren in het vervormen van het frame.![](https://www.fiets.nl/app/uploads/koga-baanfiets.jpg)
Voor de nieuwe fiets, achter de Kimera.
UCI regels
De ontwerpers moesten zich uiteraard aan de regels van de UCI houden. Dat houdt ook in dat de fiets voor gewone consumenten te koop moet zijn. Dat is ie straks dan ook. Een frameset gaat bijna 10 mille kosten. Ondanks dat het gewicht geen limiet heeft, weegt de fiets toch nog 6,8 kilo. Lichter zou makkelijk kunnen, maar dat zou inhouden dat hij minder stijf wordt. Ook de vorm en hoogte van de buizen en de lengte van de fiets zijn gelimiteerd door de wielerunie. Je vraagt je af hoe snel een fiets zou kunnen zijn als je die regels opzij zou mogen leggen.![](https://www.fiets.nl/app/uploads/koga-baanfiets-voorkant.jpg)