Power For Girls

Tekst: Ingrid Jacobs, foto’s: Ronald Jacobs

Even twijfelde ik toen FIETS vroeg om de nieuwe dames Specialized Fate met 29 inch wielen aan een test te onderwerpen. De Fate is een hardtail en ik ben nogal verknocht aan mijn fully. Wanneer een mountainbike tegenvalt, voelt een testperiode van een maand of vijf als een eeuwigheid. En die tijd is nodig om een verantwoorde duurtest te maken. Maar zo ver is het nog niet. Nu eerst het resultaat van de eerste vijfhonderd testkilometers.
CompFate is het Engelse woord voor ‘vertrouwen’ of ‘zelfvertrouwen’ en dat moet deze op prestatie gerichte bike uitstralen. De Fate is er in twee uitvoeringen: de Comp en de Expert. Bij beide is het frame gelijk, maar de afmontage is verschillend. De Comp, het onderwerp van deze test, is net een slag eenvoudiger uitgerust dan de Expert.


Frame
De geometrie van het  frame onderscheidt zich van de ‘heren frames’. Ook is het weefpatroon van de carbonbuizen aangepast, net als de wanddikte en vorm. Per framemaat zijn er aanpassingen. Dit is gedaan zodat de rijeigenschappen in alle maten gelijk zijn. Het frame van de Fate is uiteraard aangepast aan de grote 29 inch wielen en voor crosscountry gebruik. Alles met het doel om zo snel mogelijk van A naar B te kunnen rijden. De bovenbuis loopt schuin af en dat geeft lekker veel ‘sta-over-hoogte’, zodat je kruis geen pijn gaat doen. De achterzijde is zo kort mogelijk gemaakt. Dat moet ook wel, anders wordt de wielbasis van een mountainbike met 29 inch wielen al snel te groot en dat stuurt niet fijn.Bij nadere bestudering valt de vervangbare achterderailleurhanger op, net als de carbon achterpadden en de interne geleiding van de kabel van de achterderailleur. Dat is zodanig gedaan dat er geen schade aan het frame ontstaat. De kabel van de achterderailleur heeft al wat schuurplekken aan het kroonstuk van de voorvork veroorzaakt. De kleur van het frame is glanzend zwart met alleen op de dikke onderbuis een carbonmotief en over de bovenbuis een smalle blauwe streep. Gelukkig is de tijd voorbij dat een dames mountainbike een mannenfiets was met een korte stuurpen, een bloemetjesmotief en zuurstok kleuren. Het frame is te koop in drie maten: 15,17 en 19 inch.

Vering
Voorin moet een luchtgeveerde Rockshox Reba RL 29 met 80mm veerweg het terrein gladstrijken. De luchtdruk en rebound zijn aan te passen. Er is een lockout, maar die is jammer genoeg niet vanaf het stuur te bedienen. Dat was een stuk prettiger geweest dan de draaiknop die bovenop de rechter vorkpoot zit. De taps toelopende vorkbuis is van aluminium. De sprong van de vork in de geteste 17 inchversie is 46 mm.
De machinekamerDe 2×10 aandrijving bestaat uit Sram-onderdelen. De voorderailleur en de shifters komen uit de X7 serie. Achter doet de X9 derailleur het werk. Het zwart gelakte en door Sram speciaal voor Specialized gemaakte aluminium crankstel met 22 en 36 tanden brengt de trapenergie over naar de achter cassette. Die heeft tien kransjes met minimaal 12 en maximaal 36 tanden. Dat zou genoeg moeten zijn om de grotere en ook wat zwaardere 29 inch wielen in beweging te zetten of te houden. Of zo’n verzet een tripeltje doet vergeten ga ik in de komende maanden in de bergen testen. Een ding is in ieder geval zeker, door het kleinere voortandwiel is de bodemvrijheid toegenomen.Er zullen met mij maar weinig vrouwen zijn die het iets kan schelen dat er een PressFit 30 bracket is gemonteerd. Dat die lekker licht loopt, is eigenlijk het enige wat telt.

Remmen
Om de Fate tot staan te dwingen heeft Specialized aangepaste Avid Elixir 5 SL hydraulische remmen met semi metale pads. In de Nederlandse bossen blijken de remmen prima te werken. Ook voor dames met kleine handen is de bediening geen probleem. Dat komt omdat de ‘reach’ van de remgrepen traploos is aan te passen. Of de remschijven met een doorsnee van 160 mm bij lange afdalingen in de bergen voldoen weet ik nog niet. Daar kom ik in de duurtest nog op terug.

Wielen
De Fate staat op Roval wielen, het eigen wielenmerk van Specialized. De spaken en de naven komen van het Zwitserse DT. De velgen zijn wat breder en er zijn 32 spaken gemonteerd om de extra krachten die op wielen komt ten opzichte van 26 inch exemplaren op te vangen. Om de stijfheid te verbeteren zijn zogenoemde OS 28 einddoppen gemonteerd. Die moeten de 15 mm dikke snelspan steekassen, die veel van de concurrenten monteren, doen vergeten. Voor mij is het geheel in ieder geval meer dan stijf genoeg. De Renegade Control banden zijn super. Ze rollen ultra licht en hebben onverwacht veel grip, ook in de bochten. Voor de zekerheid nemen we bij het testen in de bergen wel een setje banden mee met wat meer noppenwerk. Of we die nodig gaan hebben moet nog blijken. De Renegades laten in ieder geval een onuitwisbaar positieve indruk achter. De wielen en de banden zijn ‘tubeless ready’ dus met een setje vloeistof, speciaal velglint en ventielen is er in een uurtje een tubeless wielset van te maken.
StuurWat meteen aan de fiets opvalt is het vlakke, maar enorm brede aluminimum stuur. Maar liefst 68 mm breed. Met een breed stuur is de fiets natuurlijk beter in het gareel te houden, dat klopt. Maar na een paar honderd kilometer heb ik er toch de zaag in laten zetten en het aan beide zijden 2 cm ingekort. Nog steeds breed, maar samen met een set bar ends een stuk comfortabeler.

Rijtest
De eerste vijfhonderd kilometer geven een goed gevoel. Op de meeste trails tot nu toe ben ik mijn fully vergeten. Met een gewicht van 10,2 kg (zonder pedalen in maat 17”) is de bike een lichtgewicht en de voordelen daarvan zijn constant merkbaar. De fiets schiet werkelijk vooruit. Van het gegeven dat een twentyniner moeilijker op gang komt, merk ik niets. De fiets is lekker strak en toch comfortabel. Schakelen gaat als een zonnetje, al doet de topgroep XX het net wat mooier. In de eerste klimpartijen heb ik mijn triple nog niet gemist. Met twee tandwielen lijken de schakelproblemen die bij een triple nogal eens voorkomen een stuk minder. De remmen voldoen nog steeds en zijn goed te doseren. Zoals gezegd ben ik benieuwd hoe ze zich tijdens lange afdalingen gaan gedragen. Het enige punt van kritiek is de voorvork. De Rockshox Reba RL 29 met 80mm veerweg is zeker geen slechte vork, maar een lockout vanaf het stuur en een beetje meer veerweg waren welkom geweest. Die laatste ga ik in de bergen missen.Waar ik steeds naar zoek, na deze eerst 500 km, is de plek waar ze het motortje hebben verstopt. De bike rolt zo goed dat het fietsen vaak vanzelf lijkt te gaan.

Technische specificaties
Frame 2012 Fate HT FACT 8m carbon, tapered balhoofdbuis, carbon PF-30 bracket, holle carbon drop-outs, vervangbaar aluminium derailleurpad 

 
Vork RockShox Reba RL 29, tapered aluminium stuurbuis,  compressie en rebound instelbaar. -outs, 80 mm veerweg, In 15 inch frame: 51 mm sprong, In 17 en 19 inch met 46 mm sprong 

 
Balhoofdstel Cartridge lagers. 1-1/8  Campy style bovenste lager en een 1-1/2 inch onderste lager 

 
Stuurnok Specialized XC 3D aluminium forged alloy, 4-bolt, 31.8 mm clamp, de rise is aan te passen 

 
Remmen Custom Avid Elixir 5 SL, alloy backed semi-metallic pad, HS-1, 160 mm rotor voor, 140 mm achter. De ‘reach’ van de handgrepen is instelbaar
Voorderailleur SRAM X7, 10-speed, top-pull 

 
Achterderailleur SRAM X9, 10-speed, long cage 

 
Schakelhendels SRAM X7, 10-speed, aluminium trigger 

 
Cassette SRAM 10-speed, 11-36t 

 
Ketting KMC X-10, 10-speed, w/ reusable Missing Link, nickel plates 

 
Crankstel Custom SRAM S-1250, 10-speed XC double, PF30 spindle, 15″: 165mm, 17″: 170mm, 19″: 175mm 

 
Trapas SRAM GXP, externe en gesealde lagers 

 
Wielen Roval 29″, 24mm velgen, DT (14 grams) roestvrijstalen spaken 

Voornaaf: Specialized Hi Lo disc, OS 28 eind kappen, gesealde cartridge lagers, RWS, 32h.

Achternaaf: Specialized Hi Lo disc, dubbel gesealde cartridge lagers, QR, 32h

 
Banden Specialized Renegade Control, 60 TPI, 2Bliss Ready aramid bead, dual-compound, 29×1.95″ 

 
Zadel Specialized Women’s Body Geometry Jett Comp, hollow Cr-Mo rails, 143mm 

 
Zadelpen 2014 butted aluminium, enekel bout met terugstand, 27.2mm, lengte bij 15″/17″: 350mm, 19: 400mm” 

 

 

Geometrie (fabrieksopgave) 

 
maat 15” 17” 19”
zadelbuis (center – top) 386mm 431.8mm 482.6mm
zitbuis (center – center) 340mm 398mm 433mm
zitbuis (horizontaal) 545mm 575mm 600mm
hoogte bottom bracket 304mm 304mm 304mm
liggende achtervork 436mm 436mm 436mm
hoek zitbuis 74.5° 73.5° 73.5°
hoek balhoofd 70.5° 71° 71°
wielbasis 1049mm 1060mm 1072mm
st-over-hoogte 715mm 745mm 765mm
cranck 165mm 170mm 175mm