Daar is hij dan: de vernieuwde SL6 of is het nu de nieuwe Venge? Wel, de Tarmac SL7 is het nieuwe kindje van Specialized en heeft als ouders de lichte SL6 en de razendsnelle Venge. Om geen compromissen meer te hoeven maken is de nieuwkomer een samensmelting van de Venge en de Tarmac SL6. De voorkant lijkt sterk op de bestaande Tarmac en de achterkant herken je van Venge. Het beste van 2 werelden komt daarmee nu samen in de nieuwe Tarmac SL7.

Telkens als Specialized een nieuwe Tarmac afleverde kwamen de resultaten niet veel later. Denk aan 2014 toen ze scoorden in de Vuelta en de Tour of niet lang geleden in 2018 toen onze Anna van der Breggen met de SL6 wereldkampioene werd. Laten we hopen voor Specialized dat de nieuwe SL7 op 1 augustus ook direct kan schitteren in de Strade Bianche, waar hij gebruikt gaat worden door de renners. Keuzestress tussen de Tarmac SL6 of de Venge zal er voor de renners voortaan in ieder geval niet meer zijn.

Pick two three

Licht, aerodynamisch en stijf. Een optimale combinatie van deze 3 factoren is waar fietsenbouwers tegenwoordig naar op zoek zijn. Voor de stijfheid gebruikt Specialized de achtertrein van de Venge. Ook voor een lage luchtweerstand zien we veel terug van de Venge. Volgens de metingen van Specialized is de SL7 2,5 watt langzamer dan de Venge bij een snelheid van 40 kilometer per uur, maar de SL7 is ongeveer een kilo lichter. Door het lichtere gewicht gaat Tarmac SL7 op alle vlakken de snelste keuze zijn. In het vernieuwde frame passen banden tot 32 millimeter en de Shimano junction box zit netjes verstopt achterop/in de zadelpen.

Aan de voorkant zijn nu ook de kabels van de remmen netjes weggewerkt in het frame. Het airofly 2 stuur in combinatie met de stuurpen is ook meer aerodynamisch dan zijn voorganger en 50 gram lichter! De stuurpen wisselen kan relatief gemakkelijk zonder de kabels te moeten inkorten of verlengen. De spacers zijn open te maken en te verplaatsen zonder kabels of leidingen los te moeten maken.

Velg breder dan band

Ook de Roval rapide CLX wielen in de 2 duurste modellen zijn aangepast. De voorvelg is zeer breed en valt zelfs breder uit dan de band. Nu kun je letterlijk de kantjes eraf rijden.


Extra brede voorvelg voor meer stijfheid en stabiliteit, je ziet dat de velg breder is dan de band.

Vooraan is de velg 51 en achteraan 60 millimeter hoog.

Uiteraard win(d)tunnel getest

Schroefbracket

Voor het nieuwe model stappen ze ook af van de interne lagers en gebruiken ze 68 millimeter BSA trapassen. Deze zijn makkelijker te vervangen indien nodig. Stijf en snel dat lukt veel fabrikanten nog wel, maar om hun fietsen ook vederlicht te maken blijft vaak een obstakel. Specialized is het wel gelukt. De S-Works Dura Ace Di2 in maat 56 cm weegt amper 6,7 kg recht uit de doos. Hetzelfde frame weegt los 800 gram. Uiteraard wegen we het even na en de gewichten kloppen.

Waar Specialized in het verleden zweerde bij verschillende fietsen voor heren en dames is de nieuwe Tarmac SL7 er voor iedereen. Alle modellen zijn er vanaf 44 centimeter tot en met 61 centimeter. De fans van Peter Sagan worden niet vergeten want heel binnenkort komt er ook weer een speciale Sagan versie op de markt.

Met de komst van de SL7 verdwijnt de Venge overigens niet, deze blijft als frameset beschikbaar. Ook de SL6 verdwijnt niet volledig in 2021 en wordt aangeboden in 3 meer betaalbare modellen.

Praktijk: Eerste kennismaking

Ergens net boven Antwerpen krijgen hoofdredacteur Edwin en ik de kans om een rondje met de nieuwe Tarmac te gaan rijden. Via Komoot zoek ik wat rustige wegen op en een kasseienstrookje mocht natuurlijk niet ontbreken. Beide mogen we de S-Works Dura Ace Di2 uitvoering testen. Mijne in de klassiekere ‘flo red’ kleur en Edwin krijgt de fraaie zwarte color ‘run silver green’ onder zijn kont. Op het eerste zicht lijkt deze fiets zwart, maar als je goed kijkt zit er hier en daar een zilver en groen laagje over. Afhankelijk van de hoek waarin je kijkt wisselt het uiterlijk. Erg mooi gedaan!


Geloof ons. In het echt veel meer kleur dan op de foto.

Moeiteloos versnellen

We zetten aan en zonder al teveel moeite gaat de snelheid stevig omhoog. De fiets is snel en reageert direct. Insturen gaat vlot en hij rijdt fantastisch. Al na een 10tal kilometers komen we tot de conclusie dat Specialized weer een hele goede fiets gemaakt heeft. Zelf heb ik in het verleden met de Venge gereden, maar nooit met de SL6. Edwin heeft wel met de SL6 gereden en laat doorschijnen dat deze inderdaad nog iets beter aanvoelt. Vooral het stuur en het strakke gevoel maken indruk.

Geweldig stuur

Het weer zit niet mee en rijden we grotendeels in de regen. Normale aero sturen hebben vaak maar weinig grip bij nat weer, maar de Aerofly 2 heeft wel voldoende grip door de kleine, licht ruwe, bolletjes bovenop het brede deel. Ook lekker als je plat op het stuur wilt gaan liggen met je onderarmen zonder naar voren te schuiven.

Even stuiteren

Het leuke van Komoot is dat je nog eens nieuwe wegen treft. Zo draaien we zonder een waarschuwing plotsklaps een spekgladde kasseienstrook op. De keiharde achterkant van SL7 is met mijn pluimgewicht maar moeilijk onder controle te houden. Hier merk je wel dat de fiets erg stijf is, wat minder lucht in de banden zou op deze kasseien wel prettig zijn. Daarnaast vinden we het ook wel een beetje eng om met die naar buiten stekende velgranden een stootlek op de lopen. We willen die mooie wieltjes niet in de eerste rit al beschadigen. Gelukkig is het slechts een kort strookje, dus we laten de bandendruk maar even ongemoeid en komen heelhuids aan het eind.

Waar we beiden maar moeilijk over kunnen zwijgen is de prijs van de fietsen tegenwoordig. Over halfweg komen we tot de conclusie dat we ons een goede deal doen als we met deze fietsen naar huis rijden en de auto’s achterlaten. Graag zouden we nog wat kilometers maken om jullie meer te kunnen vertellen over de SL7, maar dat gaan we aan collega Léon van Bon over laten. Hij gaat er meer kilometers mee maken en zal jullie binnenkort in het magazine van zijn bevindingen op de hoogte brengen. Ons eerste ritje smaakte in ieder geval zeker naar meer!

2021 Tarmac SL7 line up


Carbon/Color Run Silver Green
Green Tint Fade over Spectraflair/Chrome

S-WORKS TARMAC SL7 – SRAM RED ETAP AXS
Het paradepaardje afgewerkt met een Sram Red Etap Axs groep inclusief Quarq vermogensmeter. Hij kost een duizelingwekkende 11499,- euro.


Carbon/Color Run Silver Green


Flo Red/Red Tint/Tarmac Black/White

S-WORKS TARMAC SL7 – DURA ACE DI2
Voor Shimano liefhebbers is er deze versie. Vooraan 52/36 tandwielen en een 11-30 cassette. Ook dit model is voorzien van een ingebouwde vermogensmeter en heeft een mooi geïntegreerde computerhouder. Prijs eveneens 11499,-.


Abalone/Spectraflair

TARMAC SL7 PRO – SRAM FORCE ETAP AXS 1X
Jawel, een nog aerodynamische versie door het weglaten van de voorderailleur. Een gewaagde keuze met ongetwijfeld voor en tegenstanders. Komt standaard met een 46 tands voorblad en een 10-36 cassette. Prijs: 7399 euro. Het SL7 Pro frame weegt los 920 gram.


Red Tint/Carbon

TARMAC SL7 PRO – ULTEGRA DI2
Op de pro versies zit het vernieuwde Aerofly 2 stuur. De 2e pro optie is er eentje met Ultegra DI2 en weegt 7,3 kilo en kost 6999,-. Net geen euro per gram.


Blush/Abalone

TARMAC SL7 EXPERT – ULTEGRA DI2
De expert weegt 7,65 kilo en is net als de pro versie gemaakt van FACT 10r carbon. De s-works modellen zijn gemaakt van het FACT 12r carbon en wegen 120 gram minder. Het verschil zit in de materiaal en het plaatsen van de carbon. Prijs: 5299 euro. Ook verkrijgbaar in  de kleuren Light Silver/Smoke Fade/Black, zoals de Expert hieronder.


Blush/Abalone


Light Silver/Smoke Fade/Black


Ultra Turquoise/Red Gold Pearl/Black

TARMAC SL7 EXPERT
Het eerste mechanisch geschakelde model. Hij kost 4999 euro en komt met de betrouwbare en sterke Roval C38 carbon wielen.

S-WORKS TARMAC SL7 FRAMESET
Indien je zelf graag frames opbouwt heb je veel keuze, maar liefst 10 in totaal. De prijs is 4199 euro voor een frameset inclusief zadelpen en stuurpen.

TARMAC SL7 FRAMESET
Het losse frame van de Pro en de Expert is te koop voor 2999 euro. Alle frames komen met een houder zodat een voorderailleur te monteren is.

Meer info: specialized.com