Meervoudig wereldkampioen, olympisch kampioen en winnaar van alles wat je maar kunt verzinnen staat te popelen om weer los te mogen. Zijn Scott Spark is al jaren hetzelfde. Al lijkt het een kwestie van tijd voor daar verandering in komt. In tussentijd kwijlen we gewoon even over de racebike voor het aankomende seizoen heen van Nino Schurter.

Een tijd geleden inmiddels nam Scott het Zwitserse Bold Cycles over. Een klein merk dat volledig geveerde mountainbikes maakt in het all-mountain/enduro-segment. Bijzonder aan de fietsen is het feit dat de achterdemper volledig ‘verstopt’ zit in het frame. Je ziet de demper dus niet zitten. Kicken! Sinds Scott het (op papier) voor het zeggen heeft bij Bolt is het gissen en raden. Wachten tot er een nieuwe Spark komt met Bolt-style demper.

In tussentijd werkt Schurter zijn trainingsuren af op de vertrouwde Spark. Ook geen straf. Buiten SRAM en RockShox onderdelen is de fiets opgebouwd met componenten van Syncross. Tot vorig seizoen zaten in alle fietsen van het Scott-SRAM team wielen van DT Swiss. Na een jarenlange samenwerking wordt nu gekozen voor Syncross wielen, namelijk de volledig carbon Silverton SL wielset. Een wiel, gemaakt uit één stuk. Natuurlijk ramstijf en met een totaalgewicht van 1290 gram absoluut een lichtgewicht te noemen.

Zelf geïnteresseerd in zo’n setje Syncross wielen? Schrik niet, een set kost je zo’n 3800(!) euro.