Eind jaren 90 was een opwindende tijd voor de wielerliefhebber. Er werden stevige gevechten geleverd tussen ploegen als Mapei, Rabobank, Mercatone Uno, Once, US Postal en Telekom. Hoofdpersonen waren Lance Armstrong en Jan Ullrich. Lance won de Tour in eerste instantie zeven keer, Der Jan slechts één keer. Jaren later spoorden we twee fietsen uit 2003 op. Vandaag lichten we de Pinarello Prince SL uit.

Deze Pinarello Prince SL is afkomstig uit de inboedel c.q. service course van voormalig ploegleider Walter Godefroot. De fiets wordt in de winter van 2002 gekocht door Jaap Fleming uit Vaassen, een echte Pinarello-liefhebber. Aart Vierhouten, toentertijd rijdend voor Lotto, bemiddelt bij de verkoop.

Pinarello is een van de bekendste fietsmerken. Het bestaat sinds 1952 en was tot voor kort in handen van de familie Pinarello. Een Grand Tour zonder Pinarello is ondenkbaar. Het merk uit Treviso sponsort al sinds 1960 profs, waaronder het Duitse Team Telekom. Dat maakt in de jaren 90 furore met renners als Zabel, Riis en Ullrich.

Pinarello Prince Jan Ullrich

De eerste jaren zijn de Pinarello’s nog van staal. Niet gebouwd bij Pinarello zelf, maar bij meesterbouwer Pegoretti. Hij ontwikkelt de oversized Radius-buizen. Maar later komt aluminium op en introduceren de Italianen de gewelfde Onda carbon vorken. Daar houd je van of je vindt het pure kitsch… Ullrich rijdt tussen 1995 en 2002 voor Team Telekom op een Pinarello. Hij duelleert met Pantani en Armstrong. Zijn carrière kent hoge toppen en diepe dalen. Der Jan wint de Tour één keer – in 1997. Op een Pinarello.

Pinarello Prince SL

Deze Prince SL is van Dedacciai aluminium met eerste generatie Onda carbon voor- en achtervorken. De fiets is op maat gemaakt in Treviso (oorspronkelijk prijkt de naam van Andreas Klöden op de bovenbuis) en is de voorloper van de Dogma; met een FPX Magnesium wordt de Tour in 2006 door Óscar Pereiro gewonnen. Daarna is het de beurt aan carbon… Er is geen framenummer aanwezig. Staande buis van 58 centimeter, bovenbuis van 575, wielbasis van 99 centimeter en een 130 millimeter stuurpen. Oversized Deda Newton. Afgemonteerd met Campagnolo Record – Super Record komt pas in 2009 ten tonele. 10-speed, 53/39, 11-23 met Campagnolo Hyperon-wielen met Continental 22 millimeter tubes.

Pinarello Prince Jan Ullrich
11-23 Ultra Drivec 10-speed achter.

Jaap Fleming heeft met de Pinarello gereden, maar wel met andere wielen. Ullrich? Die is getransfereerd naar Team Coast. Team Telekom wordt T-Mobile en gaat vanaf 2004 op Giant TCR-fietsen rijden. Zo’n Prince weegt 1560 gram met 500 gram voor de Onda-voorvork. Torsiestijfheid (gemeten in 2003) is 90. En wat staat die Prince daar te shinen… Die typische mix van Telekom magenta met zwart en witte decals. Compleet inclusief de originele Look-pedalen 7,95 kilo. Een los frame kostte toen 2.855 euro.

Het komt zelden voor dat zo’n Prince te koop wordt aangeboden. Kom je er een tegen, dan moet je tegen de 1.000 euro neertellen. Er worden nog genoeg 10-speed Campagnolo-onderdelen aangeboden, al zijn met name trapassen met Italiaanse draad moeilijk te vinden. Daarnaast is de Italiaanse lak niet altijd slagvast. Maar omdat zo’n Pinarello echt een racer voor liefhebbers is, mag je er wel van uitgaan dat de staat van onderhoud doorgaans prima is.

Pinarello Prince Jan Ullrich
Framenummer? Denk het niet. 

Pinarello Prince Jan Ullrich
De buizen komen bij Dedacciai vandaan.

Pinarello Prince Jan Ullrich
Dit vinden wij best mooi!

Pinarello Prince Jan Ullrich
De ‘oude’ bolle Ergopowers.