Denk je aan racefietsen van topniveau, dan denk je aan deze Pinarello Dogma F12. Veel toprenners hebben al op het paradepaardje van Pinarello gereden. Voor de racetest in Fiets 11 hebben we ‘m onder de loep genomen. Lees hieronder onze bevindingen.

Vanuit Italië kregen we een aansprekende naam opgestuurd. Sprintkoning Alessandro Petacchi reeg op de Pinarello Dogma F12 in zijn tijd bij Fassa Bortolo de zeges aaneen in de Giro. Ook Team Sky (nu Ineos) was op de Dogma zeer succesvol in de grote ronden. Dit jaar reed de ploeg nog gewoon met een model met velgremmen, waar alle andere ploegen zijn overgestapt op schijfremmen. Over de reden was Ineos altijd wat vaag, maar het gewicht leek toch de grootste factor te zijn. Inmiddels hebben we Ineos in de laatste koersen van 2021 ook met schijfremmen zien rijden, op de allernieuwste Dogma F.

Anoniem matzwart of niet, zelfs een leek kan zien dat dit een fiets uit het hoogste segment is.

Maar terug naar deze Dogma F12. De sierlijke lijnen van de voor- en achtervork zien we al jaren bij Pinarello. Niet alleen voor een kenner, ook voor de leek is het duidelijk dat je met een premium fietsmerk te maken hebt, hoewel de testfiets in vrij anoniem matzwart is gespoten. Het zit hem bij deze Dogma vooral in de details. De overgang van mat naar gelakt carbon is met stijl gedaan. Dat maakt de F12 vooral van dichtbij een heel fraai karretje. De voorvork en het frame lopen in vloeiende lijnen in elkaar over. De onderbuis met het flatback profile zou een aerodynamisch voordeel moeten opleveren. Dat is lastig vast te stellen, maar het ziet er in ieder geval wel gaaf uit. Daarnaast is de F12 voorzien van een asymmetrisch bracket, dat volgens Pinarello voor een betere krachtoverbrenging zorgt.


Strakke lijnen, Italiaanse flair. 

Pinarello Dogma F12
Breed uitstaande aeropoten. 

Het belangrijkste is de rijervaring. De Dogma F12 voelt heel strak en solide aan. Ook op hoge snelheid stuurt hij heel vertrouwd en stabiel. In een afdaling heb je genoeg rust in het stuurgedrag om even een reepje uit je shirt te pakken. Dat is lang niet iedere fiets het geval. Een nadeel is dat de F12 vooral op koers wil blijven. In het betere bochtenwerk toont hij zich dan ook niet heel erg dynamisch.

De Dogma F12 is verkrijgbaar in maar liefst twaalf framematen. Iedere liefhebber moet dus een passend model kunnen vinden.

Specificaties Pinarello Dogma F12:
• Pluspunten: mooi, veel maten beschikbaar
• Minpunten: duur, zwaar voor deze klasse
• Prijs: €5990 (frameset)
• Frame/voorvork: carbon/carbon
• Gewicht: 7,9 kilo (excl. pedalen)
• Groep: Shimano Ultegra Di2 2x12s, 50/34, 11-28 160-160 mm
• Wielen: Scope R4D Carbon
• Banden: Continental Grand Prix 4000s II 28mm
• Zadel en -pen: Most Lynx NS/Pinarello aero carbon
• Stuur en -pen: Most by FSA alu. compact/Most by FSA
• Maten: 415 t/m 612 (12 maten)

Meer op Pinarello.com.


Zadel en -pen: Most Lynx NS/Pinarello aero carbon.

Pinarello Dogma F12