Waar de een ermee wegloopt, kan de ander de eigengereide buizen van de Dogma minder waarderen. Wat je er ook van vindt, een ding is zeker: de Dogma F is een sterk staaltje Italiaanse techniek én emotie.

Vorig jaar testte ik de Dogma F12, de voorganger van de Dogma F. Op het eerste gezicht oogt de nieuwe F niet veel anders, maar toch, als je wat beter kijkt zie je dat Pinarello de F12 aardig onder handen heeft genomen. De achtervork is minder agressief vormgegeven en lager in de zitbuis geplaatst. De bovenbuis en zadelpen zijn een stuk smaller geworden, terwijl de onderbuis juist wat forser is aangezet. Al bij al resulteert dit in een gewichtsafname van 265 gram voor het frame, waardoor de complete testfiets met 6,9 kilo tegen de UCI-limiet aanzit. Waar Pinarello voorheen vooral inzette op rijeigenschappen en aerodynamica, hebben de Italianen nu dus ook het gewicht op orde.

Stijf en hard

Volgens diezelfde Italianen is de stijfheid van het bottombracket met twaalf procent verhoogd, wat we helaas niet hebben kunnen checken op de testbank door de korte tijd dat we de Dogma F tot onze beschikking hadden. Door de subtiele maar toch significante wijzigingen in de vormgeving van het frame is ook de CFD-waarde volgens Pinarello gedaald, wat bij een snelheid van vijftig kilometer per uur resulteert in een besparing van 2,6 watt. Marginal gains voor gewone stervelingen, maar het is bekend dat de Dogma-serie al bijzonder aerodynamisch was.

Performance-racer

Fietsen in deze gewichtsklasse hebben vaak als nadeel dat ze slapper zijn en minder reactief sturen. Bij de Dogma F is dit echter totaal niet aan de orde. Het in Treviso ontwikkelde raspaardje stuurt superstrak en voelt heel stijf aan, zelfs op het érg stijve af: ieder gaatje of hobbeltje in de weg wordt doorgegeven. Een echte performance-racer! Hieraan voel je dat je met Pinarello met een premiummerk te maken hebt – de carbonstructuren en layer-ups zitten zo goed in elkaar dat de stijfheid-gewichtratio bijna perfect is. Koppel dat aan de keuze uit maar liefst twaalf (!) framematen en iedereen kan een perfecte Dogma F samenstellen. Mits je daar de euro’s voor (over)hebt natuurlijk…

Specificaties Pinarello Dogma F:

Pluspunten: afwerking, stijfheid/gewicht-ratio, pure performance fiets
Minpunten: prijs: hoe leg je dit thuis uit?
Prijs: €13.999,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 6,90 kilo (excl. pedalen)
Groep: Sram Red Etap 2x12s, 46/33, 10-33, 160/160mm
Wielen: Fulcrum Speed 40 CMPTZN DB
Banden: Pirello P Zero Race 26mm
Zadel en -pen: Most Lynx superflow L/Pinarello Aero
Stuur en -pen: Most Talon ultra fast
Maten: 42,5, 45, 46,5, 48,5, 50, 51, 52, 52,5, 54, 56, 58, 60

Meer informatie over Pinarello vind je hier.

Dit is een artikel uit Fiets 08. Bestel het magazine hier.