Het is vandaag 1 april, de dag van grappen en grollen. Bij de UCI zijn ze echter bloedserieus en hebben ze tal van nieuwe maatregelen doorgevoerd. Dit mag er vanaf vandaag allemaal niet meer.

We beginnen bij de belangrijkste aanpassingen: de aerodynamische posities op de fiets. Wil je met je handjes los op het stuur rijden – de zogenoemde tijdritpositie? Dat mag niet meer. Als je wel met je ellebogen op het stuur leunt ontvang je een boete van 1.000 Zwitserse Frank en mogelijk ook nog 25 UCI-punten aftrek. In de tijdritten is de positie nog wel toegestaan.

Ook verboden: de daalpositie waarbij je als het ware op de bovenbuis zit, ook wel bekend als de supertuck. Misschien ken je de beelden nog van Chris Froome in de Tour de France van 2016, waarin hij al afdalend naar de ritwinst reed. Die positie is dus vanaf nu ook verboden. Ergens niet gek, want het is een positie waarin je maar weinig controle over je fiets hebt en dat weegt de UCI zwaar mee. Voor dit vergrijp staat ook 1.000 Zwitserse Frank boete en 25 UCI-punten in mindering. Mochten renners het wel héél bont maken kan ook diskwalificatie dreigen.

Een goede, nieuwe regel is het verplicht plaatsen van hekwerk 300 meter voor en 100 meter na de finish. Mocht er bovenop een berg gefinisht worden, zal de 100 meter hekwerk na de finishstreep niet per se nodig zijn. Het hekwerk moet sterk genoeg zijn, zodat het niet bij een zuchtje wind omver wordt geblazen. Daarnaast worden de reclameborden aangepast om valpartijen zoals bij Fabio Jakobsen te voorkomen. Renners worden zo niet meer gekatapulteerd, al zitten daar nog wel haken en ogen aan: de onbezonnen actie van Nacer Bouhanni liep afgelopen weekend bijna nog verkeerd af.

Afvalzones
De wedstrijdorganisatie moet om de 30/40 kilometer voor elke wedstrijd een speciale ‘afvalzone’ aanwijzen. Daar mogen de renners hun afval, bidons of kledingstukken weggooien. Elders je afval weggooien? Dat levert een boete op van 200 tot 5000 Zwitserse Frank met de mogelijkheid om 15 UCI-punten in mindering te krijgen of zelfs diskwalificatie.

Ravitaillering
De verzorging van de renners mag niet meer in drukke gebieden plaatsvinden en tussen de ploegen moet 50 meter afstand gehouden worden. Dit zodat alles soepel verloopt en renners elkaar niet in de weg rijden.

Ravitaillering