Garmin stuurde ons haar nieuwste fietscomputer op, de Edge 1040 Solar. De afgelopen tijd hebben we hem uitgebreid getest, ook in combinatie met andere producten uit het Garmin eco-systeem. De hoogste tijd voor een review en ik waarschuw alvast: die is lang en behoorlijk positief.

Deze nieuwste Edge is razendsnel, zowel in opstarten als tijdens het gebruik. En vooral de gebruiksvriendelijkheid is flink toegenomen. Waar ik in het verleden nog wel eens mopperde op de verwarrende interface, zijn alle instellingen nu simpel te vinden en in te stellen. Stap je over van een oudere Edge op deze, dan kun je alle instellingen heel makkelijk automatisch overzetten en ben je binnen 5 minuten klaar om op pad te gaan.

Touchscreen

Het grote kleuren aanraakscherm is in 95% van de gevallen heel goed afleesbaar. Maar ik zou graag willen dat de automatische helderheid iets lichter zou staan op zonnige dagen. En dan vooral in situaties waarbij het heel zonnig is, maar je met je lichaam de computer in de schaduw zet. Ook met de helderheid niet op standje automatisch, maar handmatig op max gezet, kan de helderheid dan net iets tekortschieten. Vooral als je zonnebril wat aan de donkere kant is. Bij de Edge 530 heb ik onder dezelfde omstandigheden dat ‘probleem’ niet. Dat scherm lijkt dus net iets lichter te zijn. Een fietsmaatje, die de 1040 Solar al heeft aangeschaft, ervaarde dit bij navraag precies hetzelfde.

De Edge 530 links, de Edge 1040 Solar rechts

Alleen onder die omstandigheden heb ik iets op het scherm aan te merken overigens, verder is het echt heel goed. Het reageert razendsnel op aanrakingen en zelfs in de regen bleef het touchscreen prima te bedienen. Fijn van het touchscreen is dat je ook tijdens het fietsen even heel snel een dataveldje aan kunt passen als je daar behoefte aan hebt.

Verbindingen

De verbinding met externe sensoren gaat probleemloos, het koppelen met de telefoon gaat snel en makkelijk. Er is Wifi, Bluetooth en ANT+ aanwezig. Een nieuw slimmigheidje is dat je na iedere rit een overzichtje krijgt van de batterij-status van je aangesloten sensoren. Zo word je niet snel meer tijdens je volgende rit verrast door een melding over de bijna lege batterij van je vermogensmeter of elektrische schakelunit. Rijd je met een e-bike dan kun je daar vaak ook mee verbinden om data te krijgen over o.a. de accu-status van de fiets, dat kan in ieder geval bij Steps systemen. Uiteraard werkt de Edge ook heel goed samen met de Varia Radar van Garmin, zo krijg je op je scherm een seintje als er verkeer van achteren komt. In sommige situaties heel fijn en het voegt echt wat extra veiligheid toe. Ook het verbinden met je indoortrainer kan simpel met de Edge. Niet nieuw, maar nog steeds mooi als je bijvoorbeeld de weerstand op je trainer wilt laten regelen door een training die op je Edge staat.

Connect app

Garmin heeft al jaren de Connect app voor op de smartphone en hun eigen Connect cloud-omgeving die worden gebruikt om je Garmin apparaten te syncen. Op de Connect website vind je een uitgebreid overzicht van je activiteiten, je trainingsstatus en nog veel meer.

Je kunt nu ook vanuit de Connect app op je telefoon instellingen op de Edge aanpassen. Gebleven is de optie om met meerdere profielen te werken, die je allemaal hun eigen displays en datavelden kunt toekennen. Ook hier lijkt alles net wat sneller te werken, synchroniseren gaat rapper, firmware updates gaan rap, routes doorsturen werkt sneller. Allemaal prima verbeteringen. Ook niet nieuw, maar nog steeds mooi, is de verbinding met de Connect IQ store. Daarmee kun je bijvoorbeeld mooie grafische dataschermen toevoegen aan de fietscomputer.

GPS-navigatie

Een beetje fietscomputer heeft tegenwoordig navigatiemogelijkheden aan boord. Dit topmodel natuurlijk ook. Je kunt verbinden met Komoot, Strava, Trailforks, of je eigen gpxfiles gebruiken. Er wordt nu multi-band GNSS gebruikt, wat voor een betere satelliet-ontvangst en dus een beter GPS-bereik zou moeten zorgen. In de praktijk was daar niet heel veel van te merken. Net als bij mijn Edge 530 raak ik met deze het spoor ook wel eens bijster onder een dik bladerdek. Verder werkt navigeren prima. De wegenkaarten staan al op de computer als je deze uit de doos haalt. Je kunt routes vanuit de Connect app naar het toestel sturen, een route vanuit je favoriete 3th party app openen, of met een kabeltje via je pc of laptop een gpxfile in de map ‘NewFiles’ zetten. Bij het opstarten van de Edge 1040 wordt deze dan als route op het apparaat getoond.

Vanuit de Connect app stuur je routes zo van je telefoon naar je fietscomputer

Het starten van een route gaat soepel en snel, nooit verkeerd gegaan. Dankzij het touchscreen is in- en uitzoomen ook heel makkelijk. Ik heb er ook mee in de Alpen gereden en het grote scherm is dan ook heel fijn tijdens afdalingen. Kun je alvast een beetje inschatten wat voor soort bocht er aan zit te komen.

Bestaande features

De Edge 1040 zit vol met features. De meeste daarvan kennen we al uit vorige versies. Je kunt er trainingen mee uitvoeren, waarbij de verschillende trainingsblokken netjes op het scherm getoverd worden. Je kunt een seintje laten geven om op tijd te eten en te drinken, er is een crash-alert (waarbij automatische een bericht naar een contactpersoon wordt verstuurd als de computer merkt dat je gevallen bent en niet binnen een bepaalde tijd het alarm uitzet), er zijn duizend-en-één datavelden voor snelheid, cadans, hartslag, afstand, hoogte, calorieverbruik, fietsdynamica, elektronisch schakelen, etc. etc.

Wat ook gebleven is, is Climbpro. Die functie gebruikte ik tijdens mijn vakantie in de Alpen veel. Daarbij zie je het profiel van de berg die je aan het beklimmen bent. Ook zie je in een oogopslag hoeveel hoogtemeters je nog te gaan hebt. Erg fijn, want dan weet je een beetje wat je nog te wachten staat en of je niet te hard van stapel loopt.

ClimbPro in actie

Ook onveranderd is het feit dat het actuele stijgingspercentage dat getoond wordt altijd een beetje achter de feiten aanloopt. Het zou tof zijn als dat nog eens aangepakt kan worden. Ben je net over de top van een helling, staat er nog 16% in beeld.

Nieuwe features

De Edge 1040 heeft ook een hele stapel nieuwe features meegekregen. Voor mij echt in het oog springend is de waarde voor Realtime stamina (een cijfer voor je uithoudingsvermogen). Eigenlijk een soort brandstofmeter, die aangeeft hoeveel energie je nog in jouw tank hebt zitten. Hoe meer je met de Edge hebt gereden, hoe preciezer de computer jouw stamina weet in te schatten. Nu ik er aardig wat uren op heb zitten, blijkt dit behoorlijk nauwkeurig te werken. Zo kun je, als je niet op je gevoel wilt vertrouwen, prima in de gaten houden of je in het huidige tempo je doel kunt behalen. Heel handig bij lange, zware toerritten, of cyclo’s bijvoorbeeld.

De Stamina waarde wordt in twee delen aangegeven, Stamina en Potential. In deze Garmin blog wordt precies uitgelegd hoe die waardes worden berekend. Ietwat simpel gezegd is Potential hoeveel gas je nog over hebt voor deze rit, ten opzichte van een volle tank. Stamina houdt ook rekening met wat je op dat moment aan het doen bent qua anaerobe inspanningen. Daarom zie je die waarde bijvoorbeeld snel dalen bij wat sprints en weer wat oplopen zodra je rustiger aan gaat doen. Er wordt zelfs een inschatting gemaakt van hoeveel km je nog door kan als je de actuele inspanning vasthoudt.

Stamina in beeld

Daaraan gekoppeld is Power Guide, die je doelen voor kan schrijven waarmee je bijvoorbeeld zo’n cyclo kunt aanpakken. Trap op het komende segment zoveel watt als op het scherm wordt aangegeven, dan zou je (in principe) nooit tegen de man met de hamer moeten aanlopen.

Na het fietsen krijg je nu genoeg data om je tijdens je hersteltijd prima mee te vermaken. Onder andere berekent de Garmin hoe lang je moet herstellen. Ook laat ie zien welk effect je training of je aerobe en anaerobe vermogen heeft gehad. Je trainingload over de afgelopen periode is inzichtelijk, er wordt getoond in hoeverre je gewend bent aan hitte of hoogte, de lijst gaat maar door. Als je gek op cijfertjes bent kun je je lol op.

Voor de mtb

Net als op voorgaande Edge computers heeft ook de 1040 speciale dataschermen voor mountainbikers. Grit en Flow, mtb dynamica, voor mij vooral leuk speelgoed. De melding dat ik een mooie sprong maakte is de eerste paar keer leuk, daarna vooral overbodig. Maar het zit niet in de weg, dus vooral laten zitten.

Edge 1040 Solar

De 1040 die ik testte is de Solar-uitvoering. Die heeft, zoals de naam al doet vermoeden, kleine zonnepanelen aan boord. Die zorgen voor een extra lange batterijduur. In ideale omstandigheden, die in Nederland eigenlijk nooit voorkomen, zou je ieder uur 42 minuten kunnen bijladen (als je de computer in de bespaarstand hebt staan). Als je hem op die stand zet kun je tot wel 100 uur fietsen, ideaal voor bikepackingtrips dus, zeker in combinatie met de prima navigatie-opties. In de praktijk kwam ik niet in de buurt van die 42 minuten. Je rijdt altijd wel even in de schaduw, de zon staat laag, of je hebt de zon in je rug. Maar het is een hele toffe extra, die gewoon gratis extra gebruikstijd oplevert.

Betere interface

Ik gaf al eerder aan dat de interface flink op de schop is gegaan. Dat valt direct op na het aanzetten. Een hele mooi update vind ik dat er nu op het startscherm staat wat je het laatst hebt gewijzigd. Als je dus een gpx-file hebt toegevoegd, kun je direct op je nieuwste route klikken en hoef je die niet op te zoeken via het ‘koers-menu’. Hetzelfde gaat op voor trainingen. Overigens kun je wat er op het startscherm getoond wordt zelf aanpassen. Het actuele weer interesseert me bijvoorbeeld niet zo, dus die heb ik uitgezet.

Conclusie

De concurrentie heeft weer wat te doen. Naar mijn persoonlijke mening heeft Garmin met de nieuwe Edge een grote stap voorwaarts gezet en is voorlopig wel weer even de lijstaanvoerder. Niet alleen door de nieuwe interessante features, maar ook doordat veel van die kleine ergernisjes uit voorgaande modellen opgelost zijn. De prijs is echter niet misselijk. Moet je nu direct je oude Edge wegdoen en diep in de buidel tasten? Nee, niet per se. Stamina, betere accuduur en een mooi scherm zijn weliswaar heel prettig, maar niet zo wereldschokkend dat je de 1030, 830 of 530 direct bij het oud vuil moet. Maar als je toch al op zoek bent naar een nieuwe fietscomputer, dan zou ik deze nu wel bovenaan het wensenlijstje zetten.

De Garmin Edge 1040 Solar kost € 749,99, de versie zonder solarpaneel komt op € 599,99.
Meer info op: garmin.com