Met overwinningen in de E-3 Prijs Vlaanderen, Gent-Wevelgem en de Ronde van Vlaanderen kent Tom Boonen een geweldig succesvol voorjaar. Zijn zeges boekte hij op verschillende fietsen van Specialized.

Boonen (Omega Pharma-Quick Step) wisselt de laatste weken regelmatig van fiets. Hij won Gent-Wevelgem op de aero McLaren Venge. Voor de E-3 prijs en RVV koos hij voor de lichte en stijvere Tarmac SL4.

De verschillen tussen beide fietsen zijn groot. De Venge heeft een aerodynamische vormgeving om de luchtweerstand zo klein mogelijk te houden. De Tarmac SL4 doet daarentegen nauwelijks concessies aan de aerodynamica. De fiets heeft een dikke ronde hoofdbuis met een iets smaller balhoofd, 1-1/8 in plaats van 1-3/8, om wat gewicht te besparen. De staande achtervork is slank vormgegeven voor meer comfort en grip.

De afmetingen van de fiets van Tom Boonen zijn nagenoeg gelijk aan die van zijn fiets voor Parijs-Roubaix uit 2009, een fiets die door Specialized nu de 60 Pro wordt genoemd.  De geometrie is aangepast aan zijn lengte en zijn kenmerkende lage zit. De bovenbuis komt overeen met die van een fiets met maat 61, de zitbuis komt overeen met  die van een fiets met maat 56/58. De stuurpenvan 120 millimeter laat Boonen nog eens extra diep zitten.

Tijdens de Omloop Het Nieuwsblad , een wedstrijd waarin Tom Boonen tweede werd achter Sep Vanmarcke, reed Boonen nog met een andere set-up. Sindsdien heeft hij wel enkele onderdelen vervangen. De SRAM Red groep is vervangen door de nieuwste versie van hetzelfde type: de Red SRAM 2012 . De merkloze FSA stuurpen heeft hij ingeruild voor een Zipp. Boonen reed voorheen met een 140 mm stuurpen, die bij Zipp niet in de collectie zit.

,,Boonen kreeg de Red SRAM 2012-groep in Parijs – Nice voor het eerst tot zijn beschikking’’, vertelt Ben Raby van SRAM. ,,Hij is voor ons een belangrijk uithangbord en hij reageerde gelukkig enthousiast op de nieuwe vormgeving en de remprestaties van onze nieuwe groep’’.

Ook de bandenkeuze van Boonen is opvallend. Quick Step gebruikte in het verleden Veloflex tubes met een Specialized logo. ,,Dit seizoen wordt er op tubes gereden die van Specialized zelf afkomstig zijn’’, zegt woordvoerder Simone Toccafondi van het Omega Pharma team. ,,De band heet S-Works en het is de bedoeling dat die de komene jaren wordt doorontwikkeld. De tube is een belangrijk onderdeel van de fiets, die eigenlijk nooit goed is doorontwikkeld. De S-Works heeft grote stappen gezet op het gebied van zowel het verlagen van de rolweerstand als het verbeteren van de duurzaamheid’’.
Specialized ontwikkelt voor Parijs Roubaix vaak een speciale fiets. Boekt hij komende zondag opnieuw een zege op weer een andere fiets? We wachten af.