De Col de la Loze heeft in korte tijd naam gemaakt onder wielrenners. In 2020 debuteerde deze nieuwe klim meteen in de Tour en naar verluidt zal de extreem steile col in 2023 wederom het decor worden van een Tourfinish. Wat niet veel mensen weten is dat Col de la Loze slechts het begin is van het project “Via 3 Vallées”. Vorig jaar lag dat plan stil door corona, maar inmiddels zijn de Fransen weer aan het asfalteren geslagen. CycloWorld praat je bij.

Het plan Via 3 Vallées

Het skigebied 3 Vallées is het  grootste skigebied ter wereld. Men droomt er al jaren van om net zo populair te worden onder prof- en amateurwielrenners als bijvoorbeeld Bourg d’Oisans, Bédoin en Argelès-Gazost. Echter, met de huidige wegen gaat dat niet lukken: je bent als fietser veelal veroordeeld tot het rijden van heen-en-weertjes. En dat is jammer, want er liggen interessante cols in de buurt zoals de Cormet de Roselend en de Madeleine. Daarom werd het project Via 3 Vallées bedacht. In het kort is het idee de 3 dalen van het skigebied onderling verbonden worden door autovrije fietspaden, waardoor de mogelijkheden voor het rijden van rondjes sterk verbeterd worden.

De eerste stap van het project was de Col de la Loze (1 / felroze lijn in het onderstaande kaartje). Deze geheel autovrije col, die in 2019 voltooid werd, verbindt Méribel met Courchevel.

Col de Tougnète?

Deze zomer is men (na een jaar coronavertraging) verder gegaan met deel 2 van het project: de verbinding tussen Les Menuires en Méribel. De vermoedelijke naam: Col de Tougnète. De bouw van eerste deel van het tracé (nummer 2, rode gedeelte in de kaart) is inmiddels in volle gang en verloopt voorspoedig. Eind oktober zouden de werkzaamheden klaar moeten zijn, meldt het bord links op de foto hieronder.

In Les Menuires is de weg zelfs al bijna helemaal klaar.

Het pad ligt prachtig in het landschap.

Geen geitenpad

Vanaf Les Menuires tot aan de top meet dit rode traject overigens 7,2 km met een gemiddeld stijgingspercentage van 7,6%. Dat lijkt een loper, maar schijn bedriegt. Het slot is wel degelijk steil: vrijwel van hetzelfde kaliber als het slot van de Col de la Loze. Onder de streep is de klim echter wel eenvoudiger dan het ‘geitenpad’ Col de la Loze. Dat is wat ons betreft wel zo verstandig. Twee keer zo’n beest beklimmen op één dag is voor veel wielertoeristen te veel van het goede.

Nog even geduld

De belangrijkste vraag is natuurlijk wanneer het laatste deel van het traject (3, blauwe lijn) voltooid zal gaan worden. Volgens onze bronnen zal dat nog even duren: er liggen twee mogelijk trajecten voor waaruit nog gekozen moet worden. De Fransen kunnen pas beginnen met bouwen zodra alle sneeuw gesmolten is en dat kan zo maar duren tot diep in het voorjaar. De planning is echter wel dat in de route in de zomer van 2022 open zal gaan. Een garantie is dat allerminst: zoals altijd bij Franse bouwprojecten kunnen machtige milieugroeperingen en locals door middel van petities en rechtszaken roet in het eten gooien. In Méribel slijpen enkele locals de messen al middels een speciaal opgerichte Facebookgroep.

Granfondo Les 3 Vallées?

Zodra Via 3 Vallées voltooid is, lijkt het een kwestie van tijd voordat de “Granfondo Les 3 Vallées” het levenslicht zal zien. Zo’n cyclo zou in korte tijd wel eens uit kunnen groeien tot een klassieker van jewelste. Dit zou overigens niet de eerste cyclo in de regio zijn, die eer komt toe aan de Cyclo Col de la Loze by Brides-les-Bains.

We blijven het volgen.

Met veel dank aan Skifan, die ook alle foto’s in dit artikel heeft gemaakt. Deze en nog heel veel andere prachtige foto’s vind je op https://www.flickr.com/photos/skifan/albums