De nieuwe 3T Strada ICR (internal cable routing) zou naar eigen zeggen “’s werelds meest comfortabele aero bike” moeten zijn. Daar hebben ze een paar trucjes voor uitgehaald.

Twee zones

Tijdens de Rouleur show in Londen werd de nieuwe 3T Strada gepresenteerd, met een frame dat is gemaakt om optimaal te presteren bij gebruik van 32 millimeter brede banden. Tot voor kort onbestaanbaar in een aerobike. Het frame is eigenlijk opgebouwd in twee delen, de speedzone en de comfortzone. De voorkant zorgt voor de aerodynamica. De achterkant voor het comfort.

Aero vooraan

De 3T Strada ICR heeft nu de kabels volledig intern, vandaar ook de ICR toevoeging aan de naam. Bij het vorige model gingen de kabels nog over de stuurpen heen, om vlak daarna in de bovenbuis te verdwijnen. In de nieuwe Strada gaan ze door de nieuwe Apto 3TICR stuurpen heen. Volgens de Italianen scheelt dat weer wat aerodrag en alle beetjes helpen.

3T Strada ICR

Waar je dan vaak ziet dat er wordt gekozen voor oversized lagers en een dikke balhoofdbuis om die leidingen en kabels doorheen te voeren (daar gaat je aerovoordeel), is het 3T gelukt om de balhoofdbuis smal te houden. En diep, met een aparte bolling aan de onderkant.

3T Strada ICR balhoofdbuis

De balhoofdbuis van de Strada ICR is tussen de lagers in zelfs smaller gemaakt. Alles nog net vallend binnen de nieuwe UCI-regels die bepalen wat wel en niet mag in een frame. Dat doen ze beter dan Bianchi, die vorige maand met de nieuwe Oltre kwam, die UCI-illegale details bleek te hebben.

Het nieuwe Strada-frame wordt uitgerust met een pressfit frame, maar de lagers hebben schroefdraad. Volgens 3T heeft dat als voordeel dat er geen bussen (met schroefdraad) in het carbon frame gelijmd hoeven te worden, terwijl je toch de voordelen van een threaded bottom bracket hebt.

Schroefdraad, plus pressfit

3T Strada ICR, comfort onder je kont

Kijk je naar de achterste helft van de Strada, dan valt vooral de extreem kromme zitbuis op in combinatie met dunne pootjes van de achtervork. Die combinatie zou voor veel extra comfort moeten zorgen, al zijn het vooral de ‘brede’ banden die het meest bijdragen aan het wegnemen van trillingen en stuiteren.

Prijzen en specs

De eerste modellen die op de 3T website staan, hebben allemaal een SRAM groepset. AXS, dus elektronisch schakelend. Zeker nu ook de Shimano 105 groep in Di2 versie beschikbaar is, lijken de mechanische groepsets het onderspit te gaan delven.

  • 3T Strada ICR Force AXS 2×12, €6.199
  • 3T Strada ICR Rival XPLR 1×12, €5.199
  • 3T Strada ICR Rival AXS 2×12, €5.499
  • 3T Strada ICR Red AXS 1×12, €7.499

Meer info: 3t.bike/en/219-strada