Mooi die video’s waarop 300 man tegelijkertijd van een gletsjer afschuiven. In de praktijk zal het zoiets zijn als roepen om je moeder en knijpen in de remmen zo hard als je kunt. Snelheden tot 100 kilometer per uur schijnen geen uitzondering te zijn op de piste van de Pic Blanc.

Remmen dus. Op testfietsen kom ik continu van alles tegen. Veel gebruikt zijn de Level en Guide remmen van Sram of natuurlijk iets uit de ruime collectie van Shimano. Beide zijn goed. Maar echt spannend wordt het nooit. Remmen die wat opvallender zijn en vooral veel remkracht hebben zijn Sram Code, Trickstuff of de ‘Aaron Gwin’ TRP remmen. Ik koos voor een setje van de Oosterburen. Magura MT7. Trail remmen met dubbele zuigers voor en achter. Dat moet wel krachtig zijn.

De voor- en achterrem zijn hetzelfde. Magura maakt geen onderscheid in een linker of rechter hendel wat uitwisselbaarheid bij schade makkelijk maakt. Zoals gezegd heeft de MT7 een caliper met dubbele zuigers met los remblokje per zuiger.

Als we de remhendels bekijken zien we aluminium hendels. Dit in tegenstelling tot de lichtgewicht cross-country exemplaren. De reach en het contactpunt (afstand tussen remblok en schijf) zijn makkelijk in te stellen op de remhendel. Zonder gereedschap.

We monteren een 200 millimeter schijf voor en 180 millimeter variant achter. Meer dan voldoende. In dit geval geen bijpassende Magura schijven maar modellen van Sram. De enige reden hiervoor is de makkelijke uitwisselbaarheid met andere testfietsen.

De finishing touch komt uit het verre oosten. Titanium boutjes voor de schijven en calipers. Hoe vet! Elke keer als ik de fiets in de skilift hang geniet ik even van de verkleurende boutjes in mijn voorwiel.

Het ontluchten van de remmen gaat eenvoudig en na een paar ritten zijn de remblokken lekker heet gestookt waardoor de remkracht behoorlijk fel is. De levensduur van de blokken wordt hierdoor ook wat opgerekt al is het na 15.000 daal meters wel gedaan met de blokken aan de achterkant. We monteren een setje van Jagwire om te proberen. Lekker betaalbaar en verkrijgbaar op bijna iedere hoek van de straat.

Praktijk

Magura’s top level trailrem heeft veel remkracht. Het zijn niet voor niets dezelfde remmen die je terugvindt op de fiets van wereldkampioen downhill Loic Bruni. Het enige nadeel aan de set vind ik de vorm van de remhendel. Deze pakt gewoonweg minder lekker vast dan bijvoorbeeld een Guide of Shimano rem. Magura maakt al een tijdje de HS3 als vervangonderdeel. Een aluminium remhendel die in diverse hoeken en standen te verstellen is. Enige nadeel is de prijs. Ruim €55,- voor een losse hendel is vrij prijzig. Voor Bruni heeft Magura trouwens remhendels op maat gemaakt. Korte rechte modellen welke de rem met weinig ‘inknijpen’ direct laten aangrijpen. Die moet ik hebben! Helaas momenteel team only.

Loic’s eigen hendel