Ik kreeg dit een week of drie geleden na een combinatie hardlopen / fietsen. Ik heb in mijn hardloop-verleden veel ellende met mijn knie gekend en ben hier uiteindelijk mee gestopt. Ik heb toen een aantal jaar andere sporten beoefend, tot ik met triathlons in aanraking kwam. Hier was hardlopen slechts één van de drie onderdelen en met korte afstanden ging dat nagenoeg blessurevrij. Zeker op de fiets en met zwemmen nooit ook maar iets van een blessure gehad. Dus toen ik drie weken geleden wat ongemak voelde wees ik direct hardlopen als grote boosdoener aan. Het resultaat hiervan was dat ik de hardloopsessies meer dan gehalveerd heb en de fietssessies verdubbeld. Ook heb ik combinatietrainingen omgedraaid. Altijd eerst lopen, dan fietsen ipv andersom.
Maar in plaats van minder erg, wordt het erger. Mijn knie doet nu zelfs pijn wanneer ik op mijn stadsfiets zit en ik heb de hele tijd een doof gevoel vlak onder de knieschijf. Ik voel het dove gevoel zelfs bij borstcrawl. Ik begin het idee te krijgen dat het fietsen de oorzaak is... Maar aangezien ik bijna altijd hardlopen combineer met fietsen en nu bij beiden activiteiten een vorm van ongemak ervaar, weet ik het even niet meer. Misschien dat een dergelijke blessure bij jullie bekend is?
Paar punten ter opsomming:
- - Doof gevoel onder knieschijf. De hele tijd.
- Pijnlijk aan de binnenkant van mijn knie bij kracht zetten (fietsen). Minder pijnlijk bij een lage versnelling (hoge cadans).
- Geen pijn toename bij hardlopen.
Er zijn wel wat dingen veranderd:
- - Ik ben meer gaan fietsen, minder gaan hardlopen
- Ik heb de afgelopen drie weken uitsluitend op de Tacx getraind, niet buiten. Ik vind de Tacx veel vermoeiender omdat je continue beweegt. Ben buiten gewend.
- Snelheid bij fietsen is fors omhoog gegaan door meer en intensiever trainen. Ik train ook vaker korte afstanden zeer intensief en minder langere afstanden op duur. Ik train altijd op het randje. Dom wellicht achteraf. Steeds sneller en sneller willen gaan, zonder gedachte er achter.
- Mijn cadans ligt op 82 nu, bij langere afstanden iets lager op 78. Zelfde versnelling, minder snel.
- Ik ben overgestapt op Q-rings, ook drie weken geleden op de "wen" stand.
Ik ga nu in ieder geval rust nemen van fietsen en lopen. Hebben jullie toevallig tips om de fietsconditie op peil te houden zonder te fietsen?
PS: Ik plaats dit topic in grote lijnen ook op een triathlon forum. Al is het maar om frustratie te ventileren.