Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Doof gevoel in knie

ic3d
Forum-lid

ic3d 03 feb 2018 22:12

Sinds een week of drie heb ik last van een doof gevoel in mijn rechterknie, nét onder de knieschijf. Alsof er vocht in zit, maar dat lijkt er niet te zitten. Niet echt pijnlijk wel zeurderig. Sinds twee weken voel ik het de hele dag door. Niet heel vervelend, maar sluimerend aanwezig.

Ik kreeg dit een week of drie geleden na een combinatie hardlopen / fietsen. Ik heb in mijn hardloop-verleden veel ellende met mijn knie gekend en ben hier uiteindelijk mee gestopt. Ik heb toen een aantal jaar andere sporten beoefend, tot ik met triathlons in aanraking kwam. Hier was hardlopen slechts één van de drie onderdelen en met korte afstanden ging dat nagenoeg blessurevrij. Zeker op de fiets en met zwemmen nooit ook maar iets van een blessure gehad. Dus toen ik drie weken geleden wat ongemak voelde wees ik direct hardlopen als grote boosdoener aan. Het resultaat hiervan was dat ik de hardloopsessies meer dan gehalveerd heb en de fietssessies verdubbeld. Ook heb ik combinatietrainingen omgedraaid. Altijd eerst lopen, dan fietsen ipv andersom.

Maar in plaats van minder erg, wordt het erger. Mijn knie doet nu zelfs pijn wanneer ik op mijn stadsfiets zit en ik heb de hele tijd een doof gevoel vlak onder de knieschijf. Ik voel het dove gevoel zelfs bij borstcrawl. Ik begin het idee te krijgen dat het fietsen de oorzaak is... Maar aangezien ik bijna altijd hardlopen combineer met fietsen en nu bij beiden activiteiten een vorm van ongemak ervaar, weet ik het even niet meer. Misschien dat een dergelijke blessure bij jullie bekend is?

Paar punten ter opsomming:
  • - Doof gevoel onder knieschijf. De hele tijd.
    - Pijnlijk aan de binnenkant van mijn knie bij kracht zetten (fietsen). Minder pijnlijk bij een lage versnelling (hoge cadans).
    - Geen pijn toename bij hardlopen.

Er zijn wel wat dingen veranderd:
  • - Ik ben meer gaan fietsen, minder gaan hardlopen
    - Ik heb de afgelopen drie weken uitsluitend op de Tacx getraind, niet buiten. Ik vind de Tacx veel vermoeiender omdat je continue beweegt. Ben buiten gewend.
    - Snelheid bij fietsen is fors omhoog gegaan door meer en intensiever trainen. Ik train ook vaker korte afstanden zeer intensief en minder langere afstanden op duur. Ik train altijd op het randje. Dom wellicht achteraf. Steeds sneller en sneller willen gaan, zonder gedachte er achter.
    - Mijn cadans ligt op 82 nu, bij langere afstanden iets lager op 78. Zelfde versnelling, minder snel.
    - Ik ben overgestapt op Q-rings, ook drie weken geleden op de "wen" stand.
Als het zo nog aanhoudt ga ik naar de fysio. De beter aangeschreven in de buurt heeft echter een wachttijd, vandaar de vraag alvast hier, wellicht dat jullie met dezelfde klachten ervaring hebben?

Ik ga nu in ieder geval rust nemen van fietsen en lopen. Hebben jullie toevallig tips om de fietsconditie op peil te houden zonder te fietsen?

PS: Ik plaats dit topic in grote lijnen ook op een triathlon forum. Al is het maar om frustratie te ventileren.

walter-
Forum-lid HC

walter- 04 feb 2018 00:29

Toen de 15 jarige coureur in huis eens een testje ging doen bij de Belgische wielerbond kreeg hij een vragenlijst; oa de vraag of hij een sportdokter had, een diëtist, psycholoog... zelf snapte ik niet goed waarom je je daar als 15 jarige mee moet bezig houden . Onder tussen wordt het me wat duidelijker. Het help gewoon als je mensen hebt met medische kennis waar je op kan terugvallen.
En als iemand die traint voor triatlon denk ik toch dat je redelijk serieus met je sport bezig bent. Ik zou dus zeggen zoek die mensen met medische kennis waar je op kan terugvallen bij problemen. En leer ze kennen als er geen problemen zijn.
Ik weet niet wat de fysiotherapeut doet in nederland; maar zelf zou ik je aanraden naar een arts te gaan. Die dan eventueel fysio voorschrijft...
Hier thuis zegt de omkadering van de renner; bij problemen onmiddellijk stoppen en eerst een diagnose krijgen....
Maar omdat sporters nogal geharde mensen zijn moet hen dat al eens herhaald worden. Ik vind het straf dat je met zoveel last zolang bleef sporten.

Succes met je herstel!

Walter

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 04 feb 2018 08:42

Tijd voor de huisarts

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 04 feb 2018 09:12

Huisarts is naar mijn idee meestal niet zo zinvol met dit soort sport-gerelateerde klachten. Die zal in veel gevallen terug grijpen op “ even een paar weken rust meneer...”
Een sportarts of gespecialeerde fysiotherapeut zou dan mijn voorkeur hebben.

En verder:
# sinds 3 weken toename van de klachten
# sinds 3 weken uitsluitend training op de tacx
# sinds 3 weken installatie van de Q-rings.

Dit bij een relatief lage cadans, met een toegenomen trainingsintensiteit, waarbij je altijd op het randje traint. Hier valt, los van welke arts ook, zelf toch ook wel iets te bedenken lijkt mij.

Swedish Chef
Forum-lid

Swedish Chef 04 feb 2018 11:30

Hanz Be schrijft goede dingen.
Q-rings is een recente aanpassing en je hebt een lage cadans. Dan kan het zijn dat je een zwaar verzet trapt. Verder schrijf je dat je gewend bent op het randje te trainen.
Natuurlijk is het advies om naar een arts te gaan een goed advies. Je kan in ieder geval of daarnaast al eens een tandje terugnemen in de intensiteit van je training en een hogere cadans (lichter verzet) kiezen. Je wordt niet beter van steeds op maximum trainen.

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 04 feb 2018 11:31

Klinkt als irritatie van de patellapees. Doe vooral voorzichtig, in elk geval op lage intensiteit. Piekbelasting en situaties waarbij je het risico neemt op een dergelijke belasting (hardlopen en bv ergens op stappen) kan funest zijn.

Een gescheurde patellapees is niet leuk (is mij overkomen) en dan ben je nog verder van huis.

Het herstel van een geirriteerde patellapees duurt lang. Ga maar vast wennen aan de situatie dat je voorlopig geen progressie gaat boeken. En laat een professional de fase waarin je zit bepalen.

Een sportfysio die ervaring heeft met volley- en/of basketballers zal je goed doen!

ic3d
Forum-lid

ic3d 05 feb 2018 09:54

@Walter- Eens, echter heb ik altijd begrepen dat fietsen juist niet zo blessure-gevoelig is. Ik dacht in eerste instantie aan wat spierpijn, wellicht spiertoename door de inspanning. Bij pijn zou ik stoppen. Nu deed het pijn en ben ik dus acuut gestopt. Ik ga sowieso medisch advies inwinnen.

@Hanz Bé Ik gok ook dat de HA door gaat verwijzen. Je schijnt tegenwoordig zonder verwijzing bij een (sport)fysio terecht te kunnen, dus dat gaan we doen. Je opmerking dat er een belletje moet gaan rinkelen is terecht, dat is de rede waarom ik het benoem. Waarom ik niet eerder actie ondernam is simpelweg omdat ik dacht dat dit met spieropbouw te maken had. Ook zou Qrings knieklachten moeten voorkomen en is de Tacx super regelmatig ivm écht rijden. Daarnaast train ik nog altijd veel minder dan ik normaliter in de lente en zomer doe.

@Swedish chef Ik was er al op aan het letten. Idealiter fiets ik zelfs tussen de 70-75. Omdat men mij waarschuwde dat dit blessures kon veroorzaken ben ik uit voorzorg al naar 80+ gegaan. Klaarblijkelijk mogelijk nog te laag?

@Opperhoofd Had jij dezelfde soort klachten? Ik heb, in afwachting van de fysio, wat oefeningen gegoogled en die gaan allemaal pijnloos. Hopenlijk is het geen jumpersknie of 'alleen' in het beginstadium. Hoe heb jij precies getraind. Je hebt het over niet te hoge intensiviteit, maar ben je wel op rustig tempo gaan fietsen en /of lopen? En is rustig op hoge cadans (zonder te stoempen) of gewoon langzaam op een licht verzet?

walter-
Forum-lid HC

walter- 05 feb 2018 10:06

ic3d schreef: 05 feb 2018 09:54 @Walter- Eens, echter heb ik altijd begrepen dat fietsen juist niet zo blessure-gevoelig is. Ik dacht in eerste instantie aan wat spierpijn, wellicht spiertoename door de inspanning. Bij pijn zou ik stoppen. Nu deed het pijn en ben ik dus acuut gestopt. Ik ga sowieso medisch advies inwinnen.

...
Fietsen is idd minder blessure gevoelig dan bv lopen of voetballen. Met een grote maar: als je veel gaat fietsen is fietsen alleen niet genoeg. Dan moet je wel je rekening houden met overbelasting. Dat vang je op door goed op je positie te letten en stabiliteitsoefeningen. Die laatste moeten je helpen je lichaam sterk genoeg te maken om vele uren in het zadel te blijven.
En als je iets voelt echt best snel een advies vinden. Ideaal een trainingsdagboek waar je je kleine problemen bijhoudt. Als je dan eens eenzelfde probleem meer dan 1 dag hebt kan je zelf of je trainer alarm slagen en oorzaak en oplossing zoeken.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 05 feb 2018 10:30

Ben je wel eens goed op de fiets gezet, en is de afstelling nog op die manier? Ben je wel echt rustig aan begonnen met de Q-rings?
RPM van net boven de 80 hoeft geen probleem te geven, maar is wel iets zwaarder voor je knieën dan een hogere cadans.
Maar het allerslechtste dat je kunt doen is zelf met behulp van internet oefeningen doen. Youtube kan zeker helpen met het juist uitvoeren van een oefening, maar alleen als een professional die oefening aan jou voorschrijft.

ic3d
Forum-lid

ic3d 07 feb 2018 09:37

Dank wederom voor de reacties!

Inmiddels bij een sportfysio geweest. Zo ver ze kunnen zien, is er niets gescheurd, ontstoken, verrekt, etc. Waarschijnlijk is het overbelasting / irritatie van de aanhechting aan de binnenkant van mijn knie, omdat de bovenliggende spier aan kracht verloren heeft. Het gevolg is dat mijn been zichzelf corrigeert met de sterke spieren en een stuk overbelast wordt.

Voor nu oefeningen gekregen die ik braaf doe. Verder mag ik blijven fietsen, wat ik (na exact een week rust) vanavond ga proberen. Fietsen mag niet op een zwaar verzet, snelheid maakt niet uit. Combinatietrainingen tussen hardlopen en fietsen moet ik nu laten. Hardlopen wederom halveren.

@walter- > Ik denk dat het niet de afstanden zijn, ik rijd korte afstanden, maar dat ik te veel geef op de korte afstanden die ik doe. Dat is 10KM, 20KM en 40KM per week (buiten hardlopen, zwemmen en woon- werk fietsverkeer). Ik die afstanden echter op het randje en dat is achteraf gewoon dom. Een logboek is geen slecht idee. Ga ik zeker toepassen!

@ScottWilko > Nee, ik heb nog nooit een bike-fitting gehad. Ik heb het zelf opgemeten en daarna "op gevoel" de puntjes op de 'i' gezet. Qrings heb ik qua afstand opgebouwd. Sowieso op de 'wen' stand en qua afstand heel rustig opgebouwd. Zo ver er sprake van 'afstand' is, want ik kom nooit verder dan 40KM. Wat ik NIET heb gedaan is hier eerst langzaam mee gereden. Ik heb op hetzelfde verzet en met dezelfde snelheid gereden als ik normaal doe. En dat is (als ik heel eerlijk ben) gedachtenloos stampwerk. Elke trainingssessie harder en harder gemiddeld. Stom achteraf, maar als je nooit ergens last van hebt gehad op de fiets en je ziet het gemiddelde wekelijks stijgen, dan denk je dat de sky the limit is. Ik begon bij 37kmpu en zat nu op 42.5 kmpu op 20KM. Ik heb niet de illusie ooit iets te bereiken in fietswereld, maar het geeft wel voldoening om jezelf te kunnen verbeteren. Helaas iets te fanatiek en gedachteloos dus.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 07 feb 2018 11:01

Zelf opmeten en aanpassen op gevoel had ik ook gedaan. Tijdens een bike fitting was er echter als uitkomst dat mijn zadel 4 cm naar beneden en 3 cm naar achter gezet is. Dat is nogal een verschil maar het voelt echt veel beter.

Voor de aanpassing naar de Q-rings had ik een formulier hoe om te gaan met de eerste weken. Dit hield voornamelijk in het vermogen langzaam opvoeren om de spieren te laten aanpassen aan de gewijzigde belasting. Dit dus om problemen te voorkomen (lees overbelasting)

Goede pijnlijke les voor ic3d helaas.

ic3d
Forum-lid

ic3d 07 feb 2018 16:03

@ScottWilco > Zo'n formulier heb ik niet gezien. Er zat alleen een folder met hele beknopte instructies in de doos (hoe installeren, waar starten en eerst 500km rijden op standje 3). Ik heb ook alleen de voorbladen, niet het crankstel, misschien dat dit scheelt. Heb jij beknopt wat meer info? Wat ik vind is dit:

https://www.rotor-shop.nl/contents/nl/d ... rings.html

Dit lijkt in grote lijnen op de brochure die er bij zat. Ik zie hier dat ik bij pijn aan de voorkant van de knie (waar ik het doof gevoel heb) de voorbladen één stapje vooruit moet zetten. Betekent dit van drie (toerstand) naar vier (tijdritstand)? Ik wilde sowieso naar '4' toewerken, maar heb nog geen 500KM gehad, vandaar nog op 'wen' stand drie.

Plaats reactie