Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zadelpen uitzagen

Dekleine
Forum-lid

Dekleine 10 jan 2018 22:18

Ik zit met een vastzittende zadelpen. Deze heb ik reeds op alle mogelijke manieren los proberen te krijgen. Nu ben bezig met zagen. De pech is dat de pen niet van carbon is zoals ik dacht, maar carbon wapper aluminium.
Het zagen valt mij hierdoor erg tegen, en ik heb de hoop verloren dat het gaat lukken. Toch wil ik hier nog even vragen. Op de foto is te zien hoe deze de pen er nu bij staat.
DSC_0025.JPG

Zijn er ervaringen van het succesvol uitzagen of frezen van alu pen uit alu frame? Of om hier mee verder te gaan danwel frame naar stort te brengen? Bedrijfjes? Alvast veel dank.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 10 jan 2018 23:05

De bedoeling is dat de pen IN het frame in de lengte wordt doorgezaagd, zodat de spanning eraf is, heb je dat gedaan?
Is tie grotendeels door, dan kan je een schroevendraaier tussen frame en pen rammen op meerdere plaatsen rondom , uiteindelijk komen de resten dan los.
Niet opgeven, stug doorgaan , de mens is sterker dan een zadelpen.
Ik ben zelf een eenmansbedrijfje in technisch moeilijke dingen, waar houdt u zich op?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC

walter- 10 jan 2018 23:41

Uiteindelijk is alu nog steeds een zacht metaal. Dus smalle ijzerzaag en geduld en keezx zijn methode volgen....

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 jan 2018 08:55

Been there, done that.
Juist een alu-carbon pen is heel makkelijk, want het carbon geeft je een indicatie hoe ver je bent met zagen.
Vertikaal inzagen inderdaad, dus de pen in de lengte inzagen*. In het begin zie je uiteraard alleen maar alu-vijlsel aan je zaagje zitten, maar na een tijdje raakt dat vermengd met carbonstof. Dan weet je dat je er bijna doorheen bent. Op dat moment kun je OF ter hoogte van de zaagsnede een schroevendraaier tussen pen en frame wrikken OF proberen of je met een tang de pen in de lengte open kunt scheuren over de zaaglijn.
Het is monnikenwerk, maar goed te doen.

*ijzerzaagje kopen, handvatje door 1 uiteinde te omwikkelen met doek oid en zagen maar. Of een houdertje kopen bij de bouwmarkt
Afbeelding
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Dekleine
Forum-lid

Dekleine 11 jan 2018 10:08

Oké dank, nog tips voor de diepere plekken? Pen zit 20cm diep, vind vooral daaronder dat mijn zaagsnede maar niet dieper wil worden

Dekleine
Forum-lid

Dekleine 11 jan 2018 10:17

Ik denk dat mijn beste zaagsnede op 2/3 diep stopt. Dit omdat het lastig is daar druk op de ijzerzaag te zetten. Kan er dan ook al met een schroevendraaier begonnen worden? Ik kom uit Utrecht.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 11 jan 2018 10:22

Ik kan mij niet echt voorstellen dat de pen op 20 cm diep nog steeds zo vast zit. Dat komt toch door indringend vocht vanaf de bovenzijde.

walter-
Forum-lid HC

walter- 11 jan 2018 10:30

scottwilko schreef: 11 jan 2018 10:22 Ik kan mij niet echt voorstellen dat de pen op 20 cm diep nog steeds zo vast zit. Dat komt toch door indringend vocht vanaf de bovenzijde.
Een standaardprobleem met zadelpennen....
Internet staat vol met beschrijvingen hiervan.
Al moet ik zeggen dat topic starter misschien te snel is geweest met doorzagen. Het zadel in een bankschroef had misschien ook succes gebracht.
Bij metaal op metaal kan het echt hopeloos zijn omdat beide chemisch vast komen te zitten. Maar hier met die carbon coating lijkt het mij enkel een kwestie van kracht te zijn.
Moraal is ieder jaar je zadelpen even verwijderen, invetten en monteren.

Walter

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 jan 2018 11:16

Als je 2/3 hebt ingezaagd moet je met een schroevendraaier een scheurend begin kunnen maken en daarna met een stevige tang de boel naar binnen kunnen draaien/los kunt scheuren.

Ome Ko
Forum-lid

Gebruikersavatar Ome Ko 11 jan 2018 11:24

Gootsteenontstopper lost alunimium moeilijk woord op. NB: werkt alleen bij stalen frames.
Frezen is handiger; sommige FM's hebben de spullen.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 11 jan 2018 11:28

scottwilko schreef: 11 jan 2018 10:22 Ik kan mij niet echt voorstellen dat de pen op 20 cm diep nog steeds zo vast zit. Dat komt toch door indringend vocht vanaf de bovenzijde.
Dat vocht zakt/kruipt naar beneden waar het z'n katalyserende werk in de spleet kan gaan doen, terwijl meer naar boven het vocht sneller verdampt.
Bij alle zadelpennen die ik heb verwijderd zat onderin meer corrosie dan bovenin.
Recent heb ik de Kalloy pen op m'n winterfiets getrokken omdat ik het niet vertrouwde en ja hoor, hij was nog net zonder schade te trekken, maar het scheelde niet veel.
Corrosie zat voor 90% onderin, boven was ie nog schoon.
De Batavus S'Light heeft geen butted zitbuis....dat zou beter zijn want dan kan de pen alleen bovenin vast gaan zitten.
Laatst gewijzigd door Keezx op 11 jan 2018 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 jan 2018 11:31

Ome Ko schreef: 11 jan 2018 11:24 Gootsteenontstopper lost alunimium moeilijk woord op. NB: werkt alleen bij stalen frames.
Frezen is handiger; sommige FM's hebben de spullen.
Lost ook je lak prima ook........

Frezen is normaal gesproken compleet overbodig. Met een beetje inzicht is bijna elke pen eruit te halen, zeker omdat het hier een alu-carbon pen betreft. Na een goede zaagsnede gaat hij echt wel linksom of rechtsom ergens loslaten.

Plaats reactie