Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Te hoog in hartslag vs gewichtsverlies

fgrs
Forum-lid

Gebruikersavatar fgrs 31 mei 2017 12:37

dropje73 schreef: 31 mei 2017 09:39
Edit; welk merk poederspul gebruik je?
Win2 :D

Ben ook wel van jou gedacht dat het ook afhankelijk van de rit die ik voor ogen heb.
Meestal heb ik een bar of gelleke mee voor noodgeval, meestal heb ik het gewoon terug mee.

cimecaron
Forum-lid

cimecaron 31 mei 2017 12:39

Gelletjes en energy-bars zijn echt niet nodig voor een gewone fietsrit. De commercie wil je graag anders doen geloven, maar een suikerwafel of ontbijtkoek is prima. Voor een rit van anderhalf a 2 uur zou ik niets eten, maar dat verschilt per persoon. Verder ook geen isotone sportdrank. Niet nodig voor een korte fietsrit. Gewoon water of limonade bij wat langere ritten. Voordeel is dat je afvalt en het is nog goedkoper ook.

Na de training wel wat proberen te eten. Al is het maar een bakje kwark met een stuk fruit. Niets eten is slecht voor het herstel. Dus direct aanvullen.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 31 mei 2017 14:39

cimecaron schreef: 31 mei 2017 12:39 Gelletjes en energy-bars zijn echt niet nodig voor een gewone fietsrit. De commercie wil je graag anders doen geloven, maar een suikerwafel of ontbijtkoek is prima. Voor een rit van anderhalf a 2 uur zou ik niets eten, maar dat verschilt per persoon. Verder ook geen isotone sportdrank. Niet nodig voor een korte fietsrit. Gewoon water of limonade bij wat langere ritten. Voordeel is dat je afvalt en het is nog goedkoper ook.

Na de training wel wat proberen te eten. Al is het maar een bakje kwark met een stuk fruit. Niets eten is slecht voor het herstel. Dus direct aanvullen.
1.5 tot 2 uur zou ik gewoon niets meenemen. Probleem is dat ik vaak weg ga voor 50km en thuis kom met 100km op de teller. Dan is het wel fijn om een paar back-up reepjes of gelletjes standaard bij me te hebben.

Mijn kantelpunt zonder eten ligt zo rond de 70 km (ook bij D1 duurritjes). Als ik langer fiets, moet ik bij de 50km al wel wat gegeten hebben.

Overigens zijn gelletjes totale overkill voor de amateurs, maar ik fiets regelmatig 150+ ritten en vind het niks om 2 snelle jelle's, 3 mueslirepen en een banaan mee te slepen. Ook ben ik na 2-3 van die dingen wel uitgegeten en biedt een gelletje of sportdrank een simpele oplossing om toch genoeg brandstof binnen te krijgen.

Het voordeel zit hem dus vooral in het gemak, afwisseling en beperkt gewicht in je zakken. Echt duur zijn ze ook weer niet, ik rijdt misschien 1 of 2 langere ritten per week en eet dan 5-10 gelletjes per maand. Verder eet ik vooral muesli repen van 8 reepjes voor €1,-.

Die energy bars zijn niet te kanen trouwens, dus die eet ik nooit.

GJEvK
Forum-lid

Gebruikersavatar GJEvK 03 jun 2017 10:33

dropje73 schreef: 30 mei 2017 08:03 Ik heb afgelopen zondag een vergelijkbaar ritje gedaan (82,2 km, 30,2 gem.)
En hierbij alleen maar water gedronken.
Als ontbijt twee boterhammen en een crackertje.
Niet alleen je ontbijt telt, maar ook wat je de dagen ervoor gegeten hebt. "Stapelen" is niet echt meer nodig maar er wordt wel geadviseerd om de avond voor een toertocht in verhouding net iets meer koolhydraten te eten dan normaal (niet qua portie meer, maar binnen dezelfde hoeveelheid eten de verhouding was veranderen). Als jij iedere avond zoveel koolhydraten eet dat je "vol" zit heb je niet heel veel ontbijt nodig.
En het verschilt per persoon en per dag. Ik heb dagen dat ik na 40km toch echt iets moet eten, en dagen dat ik na 3,5 uur denk, laat ik toch maar wat eten want anders is het straks te laat.

GVW
Forum-lid

GVW 31 jul 2017 14:09

Bij gebruik van de Mio heb ik ook mijn gegevens ivm cadans. Ik weet echter niet hoe ik alle gegevens moet analyseren om een goede training te hebben en om een betere wielertoerist te worden .
Voor maximale hartslag bereken ik 220- leeftijd.

Bijkomende vraag:

* hoeveel keer per week mag men fietsen ( tussen 40-50km ) voor een goede basis?
* is isotone drank een must ( ik ben nogal een zweter )? zo ja kopen jullie die of maken jullie die zelf?

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 31 jul 2017 14:35

@GVW Als je voorlopig niet meer dan 40-50 km per keer fietst, zou ik gewoon water drinken.
En hoe vaak je "kunt" fietsen zal ook van de intensiteit afhangen, maar 3 keer gaat prima. Dan kun je in ieder geval toch je rust nemen.
Gaat dat goed, dan ga je een keer een eindje verder. (Of een keertje vaker).

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 31 jul 2017 17:49

GVW schreef: 31 jul 2017 14:09 Bij gebruik van de Mio heb ik ook mijn gegevens ivm cadans. Ik weet echter niet hoe ik alle gegevens moet analyseren om een goede training te hebben en om een betere wielertoerist te worden .
Voor maximale hartslag bereken ik 220- leeftijd.
Vergeet de maximale hartslag en al helemaal de berekende, klopt zelden en is verder om trainingszones te bepalen ook niet zo geschikt.
Ga eens een paar kilometer voluit tot de hartslag stabiliseert en neem die waarde (omslagpunt ) als basis voor de trainingszones.
Is hier al vaker betoogd, maar steeds weer komen mensen met de max. aan die per dag/ sport verschilt, is geen goede basis om mee te gaan trainen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Karl66
Forum-lid

Karl66 31 jul 2017 23:13

En nog beter is het om je omslagpunt te bepalen (bijvoorbeeld met deze methode) Met je omslagpunt kan je je trainingszones een stuk beter bepalen dan met je maximale hartslag.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie