Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Waarom past mijn afnemer niet?

luvene
Forum-lid

Gebruikersavatar luvene 28 apr 2023 11:30

Kiekeboe schreef: 28 apr 2023 11:10 Die lockring lijkt me te groot.
Kon je de ketting op het kleinste kransje leggen?
Het is geen shimano lockring denk ik (is altijd 40Nm)
Campagnolo lockring staat meestal 50Nm op - maar deze is zeker geen origineel Campagnolo lockring.
Hoi, alvast dank voor je reactie. Deze zwarte lockring past perfect op de nieuwe Shimano cassette Ultegra 10-speed met 11/28 en is inderdaad iets groter dan de Shimano sluitring. Ik had geen probleem met schakelen op het kleinste kransje.

Het blijft heel vreemd, toen ik de fiets kocht in 2017 was deze 6 jaar overjarig. Origineel zat er een 11/28 op maar heb verzocht om er een 12/30 op te zetten. De lockring van destijds gebruik ik nog steeds want al eerder tegen deze problemen opgelopen maar toen deed ik het niet zelf maar een vriend van me. Omdat het dus nooit paste met die nieuwe Ultegra cassettes wat betreft sluitring heeft hij deze oude maar weer terug gemonteerd. Die 30 is wat TE groot voor mijn derrie en daarom wil ik weer terug naar 11/28 zodat wanneer ik 34/28 rij het grootste kransje niet meer tegen het derailleurwieltje aankomt. Maar ik begrijp niet wat die gasten in die rijwielzaak nou gedaan hebben....... en het is 6 jaar geleden hè, die jongens weten het ook niet meer en er komen steeds nieuwe monteurs erbij en die gaan.....

Het meest makkelijke is een cassette afnemer erbij te kopen die wel op deze sluitring past. Ik wil het gewoon weten hè....kan dit soort zaken niet uitstaan. Weet je zeker dat ik geen Campa body heb?

Groet en weer bedankt voor verdere reacties,
Johan

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 28 apr 2023 11:35

Zie het plaatje, onderdeel 2, voor het verschil tussen Campa en Shimano.

https://www.parktool.com/en-int/blog/re ... stallation

Op basis van jouw afbeelding zou ik het niet durven zeggen of dit Campa of Shimano is. Mede omdat ik zelf alleen met Shimano/Sram rijdt. Zou uiteraard wel verklaren waarom het niet past. Overigens heeft de Campa lockring (sluitring) ook een andere draad dan Shimano/Sram.
Gazelle Team TVM \'99

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 28 apr 2023 11:42

Campa
Afbeelding

Afbeelding

Shimano
Afbeelding

Afbeelding
Gazelle Team TVM \'99

luvene
Forum-lid

Gebruikersavatar luvene 28 apr 2023 12:15

c.zaballa schreef: 28 apr 2023 11:35 Zie het plaatje, onderdeel 2, voor het verschil tussen Campa en Shimano.

https://www.parktool.com/en-int/blog/re ... stallation

Op basis van jouw afbeelding zou ik het niet durven zeggen of dit Campa of Shimano is. Mede omdat ik zelf alleen met Shimano/Sram rijdt. Zou uiteraard wel verklaren waarom het niet past. Overigens heeft de Campa lockring (sluitring) ook een andere draad dan Shimano/Sram.
Bedankt man, weer een heel stuk wijzer :like: Denk dat het het meest handig is om deze zwarte "imitatie campa sluitring" (??) mee te nemen naar een rijwielzaak en te vragen of ze er een passende adapter voor hebben die ik met een moersleutel en/of dopsleutel vast kan zetten. Het zal vrijwel zeker een campa adapter worden. Het blijft allemaal vreemd maar ben er zo langzamerhand wel ff klaar mee. Wel weer een hoop kennis opgedaan, ik word nog eens handig..... :D

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 28 apr 2023 13:07

thestudent schreef: 27 apr 2023 09:31 Misschien een iets dunnere zoeken, neem er dan ook eentje met langere hendel. Die xand dingen zijn veel te kort voor voldoende NMs.
Mwah, voor die paar keer red ik me prima met een afnemer zonder hendel en aan waterpomptang. Gaat nu denk ik al 30 jaar prima. Tuurlijk, zo'n heel ding is handiger, maar voor die 2 keer per jaar.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

luvene
Forum-lid

Gebruikersavatar luvene 28 apr 2023 13:32

rikkert schreef: 28 apr 2023 13:07
thestudent schreef: 27 apr 2023 09:31 Misschien een iets dunnere zoeken, neem er dan ook eentje met langere hendel. Die xand dingen zijn veel te kort voor voldoende NMs.
Mwah, voor die paar keer red ik me prima met een afnemer zonder hendel en aan waterpomptang. Gaat nu denk ik al 30 jaar prima. Tuurlijk, zo'n heel ding is handiger, maar voor die 2 keer per jaar.
Denk niet dat het aan de dikte van het staal ligt van de afnemer maar toch echt dat het een look-a-like campa sluitring is die een andere afnemer behoeft......toch blijft het vreemd dat ik een Shimano cassette wel kan monteren op zeer waarschijnlijk ook een campa body maar dat enkel dan de sluitring van een Shimano niet past...... denk dat het dit is.

Toegevoegd.... denk dat ik het gevonden heb, ziehier......
viewtopic.php?t=4675

En dan dit nog...... zo'n body zal ik dan ook wel hebben?
https://www.deltabikes.nl/product/campa ... elspanner/

abdr
Forum-lid

abdr 28 apr 2023 17:02

luvene schreef: 28 apr 2023 13:32 toch blijft het vreemd dat ik een Shimano cassette wel kan monteren op zeer waarschijnlijk ook een campa body maar dat enkel dan de sluitring van een Shimano niet past
Je kan geen Shimano cassette monteren op een Campagnolo body. Als er een Shimano cassette op zit, dan is het een Shimano body, 100% zeker.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 28 apr 2023 17:05

Maar je kan ook geen campagnolo sluitring monteren op een shimano body. Er is maar 1 uitzondering en dat is de Edco multisys body waar zowel shimano als campa cassettes oppassen. Die gebruiken in principe campagnolo draad lockringen ( of de edco lockring, wat gewoon een campa lockring is )
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 28 apr 2023 20:08

Heb je de juiste spacerringetjes achter de cassette zitten?

Als daar iets niet klopt heb je ook kans dat je lockring niet goed pakt.

De Sram lockring die je nu hebt is te groot voor je '11' waardoor die interfereert met de ketting.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

luvene
Forum-lid

Gebruikersavatar luvene 29 apr 2023 07:44

scepticus schreef: 28 apr 2023 20:08 Heb je de juiste spacerringetjes achter de cassette zitten?

Als daar iets niet klopt heb je ook kans dat je lockring niet goed pakt.

De Sram lockring die je nu hebt is te groot voor je '11' waardoor die interfereert met de ketting.
Weet niet precies wat je met interfereert met de ketting bedoelt maar deze lockring die volgens mij niet van Sram is maar van Campagnolo, past perfect op de body. Er zat eerst een 12/30 cassette op, nu een 11/28. Uiteraard heb ik de spacers op de juiste plaats gemonteerd. Waarom zou deze sluitring TE groot zijn voor de 11/28 cassette ? Op de 12/30 ging het prima. Moet de boel nog monteren, moet nog de juiste afnemer hebben om de boel vast te kunnen zetten. Graag weer een reactie.

luvene
Forum-lid

Gebruikersavatar luvene 29 apr 2023 07:52

abdr schreef: 28 apr 2023 17:02
luvene schreef: 28 apr 2023 13:32 toch blijft het vreemd dat ik een Shimano cassette wel kan monteren op zeer waarschijnlijk ook een campa body maar dat enkel dan de sluitring van een Shimano niet past
Je kan geen Shimano cassette monteren op een Campagnolo body. Als er een Shimano cassette op zit, dan is het een Shimano body, 100% zeker.
Maar waarom past de originele sluitring van een Ultegra 6700 10-speed cassette dan niet??? Het kan ook een Sram body zijn maar wat ik gelezen heb zijn onderdelen van Shimano en Sram volledig uitwisselbaar. Van Campa niet en daarom denk ik dat het een Campa body is omdat de sluitring niet past/pakt ...... de cassette past perfect op de body, er zit een Fulcrum naaf 2:1 in en dat heeft een "band" met Campa wat ik ervan begrepen heb. Als het echt een Shimano body zou zijn dan zou ik toch die sluitring moeten kunnen monteren?

luvene
Forum-lid

Gebruikersavatar luvene 29 apr 2023 10:03

Dit vond ik nog in dit topic op ons geweldige forum. Dat is ook op mij van toepassing, ik heb ook een fulcrum naaf wat overeenkomt met Campagnolo wielen........ viewtopic.php?t=4675
Forum tekst.png

Plaats reactie