Waarom past mijn afnemer niet?
Goedemorgen,
Sinds enige tijd heb ik deze afnemer, ging er vanuit dat hij op zowel Shimano als ook op SRAM zou passen, dat werd immers ook verteld. Echter, op mijn Stevens Ventoux uit 2011 zat een 10-speed 12/30 Ultegra cassette. Zeer waarschijnlijk (!?) op een SRAM body (?) want daar zat een SRAM sluitring op. Deze kan ik echter niet "pakken" met de afnemer.... ik kom niet tussen de tandjes/kartels. Een fietsenmaker heeft hem gewoon met een andere afnemer los kunnen krijgen. Hoe kan dat nou? Mogelijk komt het omdat ik een 12 mm as heb???? Ik las ergens iets daarover........... Nu heb ik weer een andere afnemer nodig of er moet een andere body (Shimano) op..... Denk ik zo.....Als ik dit had geweten had ik deze nooit gekocht. Heb Futurumshop een berichtje gestuurd hierover. Nu kan ik 2 dingen doen. Een andere afnemer extra kopen of een Shimano Body laten monteren. Denk dat een andere afnemer erbij goedkoper is. Echter, ik zal dan wel de SRAM sluitring moeten blijven gebruiken want de originele sluitring van de nieuwe 10-speed cassette van Ultegra (CS6700) past niet. Kunnen jullie mij helpen en mij vertellen wat er nu echt aan de hand is?
Groet,
Johan
Sinds enige tijd heb ik deze afnemer, ging er vanuit dat hij op zowel Shimano als ook op SRAM zou passen, dat werd immers ook verteld. Echter, op mijn Stevens Ventoux uit 2011 zat een 10-speed 12/30 Ultegra cassette. Zeer waarschijnlijk (!?) op een SRAM body (?) want daar zat een SRAM sluitring op. Deze kan ik echter niet "pakken" met de afnemer.... ik kom niet tussen de tandjes/kartels. Een fietsenmaker heeft hem gewoon met een andere afnemer los kunnen krijgen. Hoe kan dat nou? Mogelijk komt het omdat ik een 12 mm as heb???? Ik las ergens iets daarover........... Nu heb ik weer een andere afnemer nodig of er moet een andere body (Shimano) op..... Denk ik zo.....Als ik dit had geweten had ik deze nooit gekocht. Heb Futurumshop een berichtje gestuurd hierover. Nu kan ik 2 dingen doen. Een andere afnemer extra kopen of een Shimano Body laten monteren. Denk dat een andere afnemer erbij goedkoper is. Echter, ik zal dan wel de SRAM sluitring moeten blijven gebruiken want de originele sluitring van de nieuwe 10-speed cassette van Ultegra (CS6700) past niet. Kunnen jullie mij helpen en mij vertellen wat er nu echt aan de hand is?
Groet,
Johan
- thestudent
- Forum-lid HC
Je afnemer is gewoon nogal dik staal. In principe is het wel de juiste en sram en shimano ringen zijn gewoon hetzelfde, maar hij is zo dik dat hij er niet tussen gaat. Misschien een iets dunnere zoeken, neem er dan ook eentje met langere hendel. Die xand dingen zijn veel te kort voor voldoende NMs.
Ik heb ook een wiel waar ik voor de remschijf eerst mijn wiel eindkapjes eraf moet trekken voordat ik de lockring van de centrelock schijfrem los kan maken. En dan alleen bij t achterwiel. Tja t is niet anders.
Ik heb ook een wiel waar ik voor de remschijf eerst mijn wiel eindkapjes eraf moet trekken voordat ik de lockring van de centrelock schijfrem los kan maken. En dan alleen bij t achterwiel. Tja t is niet anders.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik verbaas mij er telkens weer over dat fabrikanten niet-werkende tools op de markt gooien. Zelfs zoiets basics als een cassettetool.
Ik heb destijds een Pro gekocht, met inderdaad een dunwandiger profiel en langere arm. Past op alles.
Ik heb destijds een Pro gekocht, met inderdaad een dunwandiger profiel en langere arm. Past op alles.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- thestudent
- Forum-lid HC
volgens mij heb ik dezelfde pro sleutel, maar er is dus 1 wiel waarbij hij niet ertussen past. Dat ligt ook meer aan de naaffabrikant.daniel1975 schreef: ↑27 apr 2023 10:05 Ik verbaas mij er telkens weer over dat fabrikanten niet-werkende tools op de markt gooien. Zelfs zoiets basics als een cassettetool.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Het kan toch niet zijn dat het een campa body is? Daar kan toch geen Shimano cassette op of? Ik ga er steeds vanuit dat het waarschijnlijk een Sram body is omdat ik de sluitring van een Shimano niet kan monteren maar met een Sram body zou dat toch wel moeten kunnen? Ik raak in een loupe.....Misschien is het handig als ik een foto van de sluitring maak die er nu op zit. Jullie kunnen waarschijnlijk dan zien of het een Campa of Sram sluitring is?
Bij deze de foto van de originele sluitring die er altijd op heeft gezeten, het is iig géén Shimano sluitring. Deze past op de nieuwe Shimano cassette. Kan er iemand zien of dit Campa of Sram is? Deze ring is qua omtrek iets groter dan de Shimano sluitring.
-
- Forum-lid HC
Ik heb er ook drie. 1 hele oude parktool die past overal in. Die is echt heel dun.
1 met 12mm as en 1 zonder as.
1 met 12mm as en 1 zonder as.
Die lockring lijkt me te groot.
Kon je de ketting op het kleinste kransje leggen?
Het is geen shimano lockring denk ik (is altijd 40Nm)
Campagnolo lockring staat meestal 50Nm op - maar deze is zeker geen origineel Campagnolo lockring.
Kon je de ketting op het kleinste kransje leggen?
Het is geen shimano lockring denk ik (is altijd 40Nm)
Campagnolo lockring staat meestal 50Nm op - maar deze is zeker geen origineel Campagnolo lockring.