"Drie maal is scheepsrecht" is nu niet meer van toepassing, dus hopelijk meer geluk de rest van het jaar, veel sterkte met het herstel.Drkjv schreef: ↑25 nov 2025 08:15 Gisteren mijn derde val van het jaar gemaakt![]()
Eerste valpartij van het jaar was in april tijdens de granfondo Belgium met de koersfiets.
Masale valpartij aan 57km/u, begon aan de rechterkant door volgens mij even onoplettendheid en het in mekaar haken.
Uiteraard een golfeffect naar links, ik zat in de buik van het peloton. Probeer nog hard te remmen en de vleeshoop te ontwijken.
Was echter niet meer gelukt en samen met enkele andere renners lepeltje lepeltje tussen het carbon.
Ik had gelukkig buiten een geblokkeerde rug niks, alsook mijn fiets nog volledig in orde.
Achterband was wel kapot geremd, dus te voet verder. 8km gefietst, en 10km gewandeld.
Anderen waren er toen veel erger aan toe die dag, het was één grote chaos.
Tweede val was eind juli in de Vogezen met mijn gravel, voorwiel schoof weg op een natte plek in afdaling van de Grand Ballon.
Viel toen op mijn stuur met gekneusde ribben als gevolg, daar heb ik wel enkele weken behoorlijk last aan gehad, na 2 weken zat ik wel weer op de fiets. Fietstuur was omgeklapt en de remleidingen waren hierdoor alle 2 kapot en werd gelukkig vervangen onder verzekering van fietsleasing.
Nu 4 maanden later voelen die ribben nog steeds geen 100% dus stretch ik nog dagelijks.
De derde val was gisterenavond op de piste. Super domme val, had toen al 2u30 en 100km rondjes gedraaid.
En ging net beginnen aan mijn laatste sessie, bij het inrijden iets te lang aan de binnenkant blijven rijden.
Met 30km/u is dat met 23mm op 8 bar blijkbaar geen goed idee, voorwiel schoof weg op de blauwe band en hup op de grond.
Gelukkig reed er op dat moment niemand dicht naast mij. Enkele schrammen, zere schouder en een brandwond op linker en rechter heup zijn het gevolg. Fiets heeft enkel een nieuw stuurlintje nodig.
3 keer lichamelijk en qua materiaal geluk gehad
Gevallen in 2025
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
En hier in de laatste maand van 2025 ook nog een valpartij... Op fietspad wilde ik iemand inhalen. Dus netjes bellen en dan erlangs. Helaas gaat hij op dat moment net linksaf.... Echt op 300 meter vanaf huis op de terugweg en nog even rustig uitfietsen.
Ach ja, oortjes in, geen arm uitsteken en achterom kijken of er iemand aankomt ook niet... Totaal in zijn eigen bubbel. Nog mazzel voor hem dat ik geen scooter of fatbike was...
Vol in de rem maar via achterwiel alsnog flinke klap en met mijn achterhoofd op het asfalt. Helm heeft wel zijn werk gedaan, ingedeukt en op 3 plekken scheur erin. Overschoen licht beschadigd en verder zelf alleen kleine schaafwond elleboog. Derailleur (ik vermoed derailleurplaatje) iets verbogen lijkt het. Was net 1e ritje met Di2 groep upgrade.. Maar volgens mij doet alles het nog wel.
Was 2e valpartij dit jaar, paar maanden terug 2 bejaarden die haaientanden over het hoofd zagen... Die schade via verzekering terug gekregen, waren genoeg getuigen ook. Die valpartij van zondag niet, heb wel zijn telefoonnummer maar ben benieuwd.
Het blijft een gevaarlijke hobby..
Ach ja, oortjes in, geen arm uitsteken en achterom kijken of er iemand aankomt ook niet... Totaal in zijn eigen bubbel. Nog mazzel voor hem dat ik geen scooter of fatbike was...
Vol in de rem maar via achterwiel alsnog flinke klap en met mijn achterhoofd op het asfalt. Helm heeft wel zijn werk gedaan, ingedeukt en op 3 plekken scheur erin. Overschoen licht beschadigd en verder zelf alleen kleine schaafwond elleboog. Derailleur (ik vermoed derailleurplaatje) iets verbogen lijkt het. Was net 1e ritje met Di2 groep upgrade.. Maar volgens mij doet alles het nog wel.
Was 2e valpartij dit jaar, paar maanden terug 2 bejaarden die haaientanden over het hoofd zagen... Die schade via verzekering terug gekregen, waren genoeg getuigen ook. Die valpartij van zondag niet, heb wel zijn telefoonnummer maar ben benieuwd.
Het blijft een gevaarlijke hobby..
-
Tussendoor
- Forum-lid
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09
Yep, hier 52.29681424901138, 4.659709281866098
Beterschap! Hopelijk betaalt de tegenpartij de schade.rbleeker schreef: ↑08 dec 2025 18:50 En hier in de laatste maand van 2025 ook nog een valpartij... Op fietspad wilde ik iemand inhalen. Dus netjes bellen en dan erlangs. Helaas gaat hij op dat moment net linksaf.... Echt op 300 meter vanaf huis op de terugweg en nog even rustig uitfietsen.
Ach ja, oortjes in, geen arm uitsteken en achterom kijken of er iemand aankomt ook niet... Totaal in zijn eigen bubbel. Nog mazzel voor hem dat ik geen scooter of fatbike was...
Vol in de rem maar via achterwiel alsnog flinke klap en met mijn achterhoofd op het asfalt. Helm heeft wel zijn werk gedaan, ingedeukt en op 3 plekken scheur erin. Overschoen licht beschadigd en verder zelf alleen kleine schaafwond elleboog. Derailleur (ik vermoed derailleurplaatje) iets verbogen lijkt het. Was net 1e ritje met Di2 groep upgrade.. Maar volgens mij doet alles het nog wel.
Was 2e valpartij dit jaar, paar maanden terug 2 bejaarden die haaientanden over het hoofd zagen... Die schade via verzekering terug gekregen, waren genoeg getuigen ook. Die valpartij van zondag niet, heb wel zijn telefoonnummer maar ben benieuwd.
Het blijft een gevaarlijke hobby..
Vergelijkbare situatie als ik zondag meemaakte, oortjes in, capuchon op, Facetimen op de ebike. Die hoorde ook niks, hoe hard ik ook schreeuwde. Er was geen afslag, dus inhalen lukte wel zonder risico voor mij. Degene op de ebike schrok nogal toen ik een licht tikje op de schouder gaf. Beide niet gevallen, maar die ander stond wel stil en heeft hopelijk een goede ervaring opgedaan.
Dogma F
-
Patrick VB
- Forum-lid
- Berichten: 989
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
- Locatie: Oilsjt (Aalst)/Rendeux
Snel beterschap gewenst en uiteraard schadeloosstelling.
Dit topic wordt veel aangevuld de laatste tijd. Jammer... Succes met herstel allemaal!
Drukke routes mijden tijdens spits is iets wat ik meestal doe. Soms laat in de middag na werktijd een rondje, dan ga k meestal naar een natuurgebied om daar een paar keer een rondje te doen. Is beter dan op de forenzen of school routes te rijden.
Drukke routes mijden tijdens spits is iets wat ik meestal doe. Soms laat in de middag na werktijd een rondje, dan ga k meestal naar een natuurgebied om daar een paar keer een rondje te doen. Is beter dan op de forenzen of school routes te rijden.
Idem. daarom staat Garmin Connect bij mij op "Volg wegen" en niet op Populaire routes. Zo (hoop ik) de drukke wegen te vermijden.CharlieP schreef: ↑09 dec 2025 08:17 Dit topic wordt veel aangevuld de laatste tijd. Jammer... Succes met herstel allemaal!
Drukke routes mijden tijdens spits is iets wat ik meestal doe. Soms laat in de middag na werktijd een rondje, dan ga k meestal naar een natuurgebied om daar een paar keer een rondje te doen. Is beter dan op de forenzen of school routes te rijden.
Dogma F
Oortjes in zouden ze ook in Nederland moeten verbieden. Probleem is dat er waarschijnlijk weer geen capaciteit is om het te handhaven. Die profrenner die onlangs een verbaal kreeg in Frankrijk (?) heeft pech gehad, maar ik vind het volledig terecht.
Van de zomer had ik een vergelijkbare ervaring met een skeleraar. Reed breeduit op het fietspad, bellen en roepen hielp niets. Op moment dat ik er vlakbij zat hield hij de benen stil waardoor ik dacht dat hij mij toch opgemerkt had. Dat bleek niet zo te zijn, schoof weer vol uit ter hoogte van mijn achterwiel daardoor ik uit balans raakte. Vervolgens was alles volgens hem mijn schuld, maar een stukje zelfreflectie dat hij door de oortjes compleet in een eigen wereld zat ontbrak volledig.
Van de zomer had ik een vergelijkbare ervaring met een skeleraar. Reed breeduit op het fietspad, bellen en roepen hielp niets. Op moment dat ik er vlakbij zat hield hij de benen stil waardoor ik dacht dat hij mij toch opgemerkt had. Dat bleek niet zo te zijn, schoof weer vol uit ter hoogte van mijn achterwiel daardoor ik uit balans raakte. Vervolgens was alles volgens hem mijn schuld, maar een stukje zelfreflectie dat hij door de oortjes compleet in een eigen wereld zat ontbrak volledig.
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H40 | 2025
Orbea Terra H40 | 2025
De klassieke oortjes, die kan je snel zien. Er bestaan tegenwoordig ook al mini in-ear koptelefoons. En die zal een handhaver pas kunnen zien als hij/zij je doet stoppen. En dan heb je ook veel mensen dezer dagen (waar ik intussen bij hoor), die een hoorapparaat dragen. En die zie je ook amper. En die kan je ook gebruiken om muziek te beluisteren, of om een telefoonoproep te beantwoorden. Nu draag ik die zelf niet bij het fietsen, omdat mijn gehoor nog goed genoeg is om omgevingslawaai te horen. Maar er zijn mensen die dat absoluut nodig hebben. De wet zegt dat dit wel mag, maar als je ermee naar muziek luistert, hoor je het omgevingslawaai een stuk minder goed.
In Frankrijk mag je wel ingebouwde koptelefoons gebruiken (bv in een motorhelm). Maar ... ze mogen niet op de hoogte van de oren zitten. Ook het gebruik van Shokz is niet toegelaten.