Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Gevallen in 2025

Boslim
Forum-lid

Boslim 12 nov 2025 21:34

Ik ben dit jaar officieel **losgevallen** 😅. Vandaag had ik een *lompe crash* – bergop, tegen een stilstaande bus van gemeentewerkers die bladeren aan het zuigen waren. Ja, echt… je kan het niet verzinnen. Gelukkig ging het traag, maar gênant was het wél 🙈.
De schade lijkt mee te vallen:
- dikke pols, dikke kuit, wat schuurwerk op het schema (oftewel: schaafwonden)
- derailleurhanger afgebroken (die heb ik al vervangen, werkt weer)
- kabeltje weer op z’n plek
- **rechter shifter** staat naar binnen en **bengelt een beetje**
- als ik de hendel aantrek, zie ik bovenin nog een ijzeren pannetje bewegen

Vraag is nu:
👉 Is die shifter nog te redden, of is het een verloren zaak?
De achterrem zat ook behoorlijk vast, dus ik vrees dat er intern iets krom of kapot is.

Hier wat filmpjes ter illustratie (niet uitlachen, hè 😉):

[youtube]https://youtube.com/shorts/zoStMDLpUHc?feature=share[/youtube]
[youtube]https://youtube.com/shorts/b4OQstvqGcA?feature=share[/youtube]
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt alvast voor jullie oordeel — graag eerlijk, maar zacht voor m’n ego 😅

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 12 nov 2025 22:19

Beterschap!
Veel 'slimme' ongevallen zijn er niet. Dus niets om je voor te schamen.
Zelf ben ik deze zomer bijna frontaal tegen een vuilniskar gereden, eveneens met een val tot gevolg. (Gelukkig zonder schade aan de fiets.)

derxx
Forum-lid

derxx 13 nov 2025 06:30

Ik reed een half jaar geleden tegen een wegstrook afzetting aan... Ben maar opgehouden om te bedenken hoe het kan dat ik die niet gezien heb.
Beterschap iig.
Afbeelding

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 13 nov 2025 07:34

Veel beterschap.

Die shifter ziet er in ieder geval niet goed uit. Geen idee of die nog te redden valt.
Afbeelding

barmic
Forum-lid

barmic 13 nov 2025 16:02

barmic schreef: 08 mar 2025 22:32 Helaas moet ik dit topic een schopje geven. :dislike:

Vorige week dinsdagavond door samen loop van omstandigheden (om)gevallen.

Er lag 'netjes aangegeven' een gier slang over de weg. Op de heen weg rustig er over, uiteraard niks aan de hand. Einde training weer naar huis. Waren ze de boel aan het opruimen. Ik kom stapvoets aanrijden en zie (dacht :roll: ) ik kan daar nog over heen. Helaas, aan de andere zijde van de slang was de oprijplaat al weg gehaald. Ik twijfel, en daar lag ik. Heup gebroken!
Volgende dag hebben ze de boel weer vast gezet met 3 schroeven en een plaat.
Ik zou eind mei meedoen met The Ride 25, maar dat gaat even niet door :cry:

Grote vraag is natuurlijk. Wanneer mag ik weer op de fiets?

Ik hoor en lees daar verschillende berichten over. Even de horror verhalen dat het soms wel een jaar of langer kan duren achter wegen te laten zijn de meest gehoorde 3 tot 6 maanden revalidatie, Hoewel ik ook lees dat je met 6 weken wel weer binnen op de Tacx kan zitten. Al is het maar wat rustig ronddraaien.
Mijn Fysio geeft in ieder geval een mooi diplomatiek antwoord op deze vraag: Zo snel mogelijk kerel :lol:

Ik ben vanaf donderdag na de operatie begonnen met oefeningen en loop inmiddels binnenshuis zonder krukken. 8 april weer terug naar het ziekenhuis voor een foto en gesprek met de chirurg dan hoop ik meer te weten.

Fijne avond
Michael
Kleine Update.

Helaas zat het allemaal even flink tegen. De eerste vier weken gingen eigenlijk best goed, en stiekem hoopte ik dat ik snel weer op de fiets zou zitten. Maar na vijf weken ging het snel bergafwaarts: de pijn werd steeds erger en uiteindelijk had ik zelfs een beenlengteverschil van bijna 5 cm. Als ik toen een hardloopwedstrijd had moeten doen tegen de Klokkenluider van de Nortedam, had ik hem zeker niet gewonnen.

De chirurg had in de eerste maanden nog hoop, maar na de diagnose kopnecrose kreeg ik eind september eindelijk een doorverwijzing naar een orthopeed. Op 9 oktober zat er ineens een nieuwe heupkom en -kop in: een totale heupprothese.

Nu, vijf weken na de operatie, kan ik bijna zonder krukken en heb ik al een paar kleine ritjes op de racefiets gemaakt. Het gaat de goede kant op!

Er zijn natuurlijk veel erger dingen op deze wereld Maar, man, man, wat kan je leven ineens op zijn kop staan door een ogenschijnlijk onschuldig valpartijtje.
Wat wil je...? Geluk of Gelijk

Boslim
Forum-lid

Boslim 13 nov 2025 16:46

Thanks all, de shifter gaat morgen even langs de fietsenmaker....succes barmic, je komt sterker terug!

DDX
Forum-lid HC

DDX 15 nov 2025 10:39

Lang geleden maar gisteravond ook op de grond gaan liggen.
2 tegenliggers breed uit op het fietspad, ik week wat uit en remde.
Remde dus op witte blokken (voor afslaande auto's) merkte ik toen voorwiel ging glijden...
Ging gelukkig niet al te hard maar boem, vandaag lekker stijf.
Schaafwondje op knie en blauwe plek boven heup.

Ik reed op fietspad hier :
https://maps.app.goo.gl/BQwMXH5dFTnGrKpn8

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 15 nov 2025 10:45

DDX schreef: 15 nov 2025 10:39 Lang geleden maar gisteravond ook op de grond gaan liggen.
2 tegenliggers breed uit op het fietspad, ik week wat uit en remde.
Remde dus op witte blokken (voor afslaande auto's) merkte ik toen voorwiel ging glijden...
Ging gelukkig niet al te hard maar boem, vandaag lekker stijf.
Schaafwondje op knie en blauwe plek boven heup.

Ik reed op fietspad hier :
https://maps.app.goo.gl/BQwMXH5dFTnGrKpn8
Beterschap Stephan, zou het 1 dag niet fietsen worden :o kan het mij niet voorstellen.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

DDX
Forum-lid HC

DDX 15 nov 2025 10:49

Ik ook niet, ga vanmiddag gewoon rustig rondje trappen om spieren beetje soepel te houden :)

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 15 nov 2025 15:34

Die witte dingen kunnen gevaarlijk glad worden in het natte.

Hopelijk niet teveel last tijdens het fietsen.
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC

DDX 15 nov 2025 15:50

Tijdens het fietsen valt het gelukkig mee, benen kunnen iig prima rondjes draaien.
Net goed uurtje benen proberen los te trappen.

Rechterarm is erg stijf en lopen is ook wat lastig.
Naja even geen 200km plannen dan maar, scheelt dat het ook niet echt het weer er voor is nu.

Drkjv
Forum-lid

Gebruikersavatar Drkjv 25 nov 2025 08:15

Gisteren mijn derde val van het jaar gemaakt :cry:

Eerste valpartij van het jaar was in april tijdens de granfondo Belgium met de koersfiets.
Masale valpartij aan 57km/u, begon aan de rechterkant door volgens mij even onoplettendheid en het in mekaar haken.
Uiteraard een golfeffect naar links, ik zat in de buik van het peloton. Probeer nog hard te remmen en de vleeshoop te ontwijken.
Was echter niet meer gelukt en samen met enkele andere renners lepeltje lepeltje tussen het carbon.
Ik had gelukkig buiten een geblokkeerde rug niks, alsook mijn fiets nog volledig in orde.
Achterband was wel kapot geremd, dus te voet verder. 8km gefietst, en 10km gewandeld.
Anderen waren er toen veel erger aan toe die dag, het was één grote chaos.

Tweede val was eind juli in de Vogezen met mijn gravel, voorwiel schoof weg op een natte plek in afdaling van de Grand Ballon.
Viel toen op mijn stuur met gekneusde ribben als gevolg, daar heb ik wel enkele weken behoorlijk last aan gehad, na 2 weken zat ik wel weer op de fiets. Fietstuur was omgeklapt en de remleidingen waren hierdoor alle 2 kapot en werd gelukkig vervangen onder verzekering van fietsleasing.
Nu 4 maanden later voelen die ribben nog steeds geen 100% dus stretch ik nog dagelijks.

De derde val was gisterenavond op de piste. Super domme val, had toen al 2u30 en 100km rondjes gedraaid.
En ging net beginnen aan mijn laatste sessie, bij het inrijden iets te lang aan de binnenkant blijven rijden.
Met 30km/u is dat met 23mm op 8 bar blijkbaar geen goed idee, voorwiel schoof weg op de blauwe band en hup op de grond.
Gelukkig reed er op dat moment niemand dicht naast mij. Enkele schrammen, zere schouder en een brandwond op linker en rechter heup zijn het gevolg. Fiets heeft enkel een nieuw stuurlintje nodig.

3 keer lichamelijk en qua materiaal geluk gehad

Plaats reactie