Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote auto-topic

walters
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 06 dec 2025 08:30

TL@ ben het helemaal met je eens, de diesel is niet te verslaan qua bereik en verbruik. Ik vraag me af als je alles optelt of hij echt zo vervuilend is tov een EV. Reken hierbij namelijk hoeveel belasting is het om een batterij in elkaar te zetten en goed te recyclen.
Hier ook de diesel de deur uit (>300.000 km) en een hybride met 20 kw accu aangeschaft. Rijdt goed, maar als de diesels “ weer mogen” dan schaf ik er gelijk een aan.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43457
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 dec 2025 08:39

De enige reden waarom ik geen diesel prive heb aangeschaft zijn die belachelijke gebiedsverboden voor diesels. Anders stond er hier gewoon een mooie XC60 diesel. Soepel, voldoende rap, comfortabel en niet al te complexe techniek.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 7336
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 06 dec 2025 09:12

Waar mag je dan niet komen met een euro 6 diesel… leg het mij eens uit !!
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2892
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 06 dec 2025 09:47

Ik rijd met een F31 320d uit 2015. ZF automaat en 184 Pk, dat is een zalige auto met meer dan voldoende vermogen en heel zuinig. Was stilaan aan het uitkijken naar een vervanger omdat de Euro 5 vanaf 01 jan '26 de LEZ niet meer zou in mogen, de G21 330e leek me een perfecte vervanger. Genoeg vermogen en een deftig rijbereik. Maar... dat Euro 5 verbod is recentelijk uitgesteld, dus ik blijf lekker doorkachelen. Het nadeel van De G21 330e (hybride) is ook de vrij beperkte kofferruimte door die hogere laadvloer. In '26 komt de nieuwe 3-reeks op de markt, ben benieuwd wat die te bieden heeft. En inderdaad, wat spijtig dat de diesels zo verketterd worden. De dieseltechniek stond op een ongelooflijk hoog niveau en net dan is het verhaal over. Een kameraad van me heeft een G21 330d, (3-liter zes-in-lijn) dat ding verbruikt geen hol en dat bulkt van het koppel en vermogen. Dé ideale reisgezel.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 6136
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 dec 2025 10:17

Bij mij is het een bedrijfswagen, dus geen keuze.

Een moderne Euro6 diesel is inderdaad gewoon erg proper, de lucht die er achteraan uitgaat, is proper dan de lucht die er vooraan ingaat.

Ach ja, alles voor het milieu-sprookje zeker.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 9503
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 dec 2025 10:21

TL@ schreef: 06 dec 2025 10:17 Bij mij is het een bedrijfswagen, dus geen keuze.

Een moderne Euro6 diesel is inderdaad gewoon erg proper, de lucht die er achteraan uitgaat, is proper dan de lucht die er vooraan ingaat.

Ach ja, alles voor het milieu-sprookje zeker.
Dus? Allemaal diesel gaan rijden? Dan zijn we van veel milieuproblemen af?

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 06 dec 2025 10:37

rene schreef: 06 dec 2025 09:12 Waar mag je dan niet komen met een euro 6 diesel… leg het mij eens uit !!
Diesel Bestelbussen ( ook euro 6 ) op kenteken 2025> mogen centrum van (oa) Amsterdam nu al niet in, Amsterdam kennende kan dat elke moment ook voor auto’s gaan gelden.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 06 dec 2025 10:46

Jans schreef: 06 dec 2025 10:21
TL@ schreef: 06 dec 2025 10:17 Bij mij is het een bedrijfswagen, dus geen keuze.

Een moderne Euro6 diesel is inderdaad gewoon erg proper, de lucht die er achteraan uitgaat, is proper dan de lucht die er vooraan ingaat.

Ach ja, alles voor het milieu-sprookje zeker.
Dus? Allemaal diesel gaan rijden? Dan zijn we van veel milieuproblemen af?
Nee, als de milieu gekkies eerst er voor zorgen dragen dat de infrastructuur op orde is en dan gaan roeptoeteren zou het wel werkbaarder zijn.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43457
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 dec 2025 11:23

rene schreef: 06 dec 2025 09:12 Waar mag je dan niet komen met een euro 6 diesel… leg het mij eens uit !!
Dramke Halsema heeft Amsterdam al verboden verklaard voor bestelwagens vanaf 2028, maar vindt dat eigenlijk niet genoeg. Kans dat zodra er aanvullende mogelijkheden komen binnen de wet dat het strakker wordt. En ik ga er vanuit dat de overheid straks met accijns diesel helemaal de bek om draait.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Cupie24
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 jun 2025 22:24

Cupie24 06 dec 2025 12:37

Dat is dan ook een prima plan beetje schonere lucht in de steden kan geen kwaad. Gewoon overstappen naar ev heb ik ook gedaan na 500000km in de diverse diesels de afgelopen jaren. Recent nog naar Leipzig op en neer, nul problemen qua laden, eenmaal laadfile van 20 minuten.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 9503
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 dec 2025 12:41

mao schreef: 06 dec 2025 10:46
Jans schreef: 06 dec 2025 10:21
TL@ schreef: 06 dec 2025 10:17 Bij mij is het een bedrijfswagen, dus geen keuze.

Een moderne Euro6 diesel is inderdaad gewoon erg proper, de lucht die er achteraan uitgaat, is proper dan de lucht die er vooraan ingaat.

Ach ja, alles voor het milieu-sprookje zeker.
Dus? Allemaal diesel gaan rijden? Dan zijn we van veel milieuproblemen af?
Nee, als de milieu gekkies eerst er voor zorgen dragen dat de infrastructuur op orde is en dan gaan roeptoeteren zou het wel werkbaarder zijn.
Dat is dus geen antwoord op mijn vraag.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 06 dec 2025 12:44

Minder mensen zou ook voor een schonere lucht zorgen , zou ook geen kwaad kunnen.

Plaats reactie