Het grote auto-topic
TL@ ben het helemaal met je eens, de diesel is niet te verslaan qua bereik en verbruik. Ik vraag me af als je alles optelt of hij echt zo vervuilend is tov een EV. Reken hierbij namelijk hoeveel belasting is het om een batterij in elkaar te zetten en goed te recyclen.
Hier ook de diesel de deur uit (>300.000 km) en een hybride met 20 kw accu aangeschaft. Rijdt goed, maar als de diesels “ weer mogen” dan schaf ik er gelijk een aan.
Hier ook de diesel de deur uit (>300.000 km) en een hybride met 20 kw accu aangeschaft. Rijdt goed, maar als de diesels “ weer mogen” dan schaf ik er gelijk een aan.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43457
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
De enige reden waarom ik geen diesel prive heb aangeschaft zijn die belachelijke gebiedsverboden voor diesels. Anders stond er hier gewoon een mooie XC60 diesel. Soepel, voldoende rap, comfortabel en niet al te complexe techniek.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Ik rijd met een F31 320d uit 2015. ZF automaat en 184 Pk, dat is een zalige auto met meer dan voldoende vermogen en heel zuinig. Was stilaan aan het uitkijken naar een vervanger omdat de Euro 5 vanaf 01 jan '26 de LEZ niet meer zou in mogen, de G21 330e leek me een perfecte vervanger. Genoeg vermogen en een deftig rijbereik. Maar... dat Euro 5 verbod is recentelijk uitgesteld, dus ik blijf lekker doorkachelen. Het nadeel van De G21 330e (hybride) is ook de vrij beperkte kofferruimte door die hogere laadvloer. In '26 komt de nieuwe 3-reeks op de markt, ben benieuwd wat die te bieden heeft. En inderdaad, wat spijtig dat de diesels zo verketterd worden. De dieseltechniek stond op een ongelooflijk hoog niveau en net dan is het verhaal over. Een kameraad van me heeft een G21 330d, (3-liter zes-in-lijn) dat ding verbruikt geen hol en dat bulkt van het koppel en vermogen. Dé ideale reisgezel.
Bij mij is het een bedrijfswagen, dus geen keuze.
Een moderne Euro6 diesel is inderdaad gewoon erg proper, de lucht die er achteraan uitgaat, is proper dan de lucht die er vooraan ingaat.
Ach ja, alles voor het milieu-sprookje zeker.
Een moderne Euro6 diesel is inderdaad gewoon erg proper, de lucht die er achteraan uitgaat, is proper dan de lucht die er vooraan ingaat.
Ach ja, alles voor het milieu-sprookje zeker.

Dus? Allemaal diesel gaan rijden? Dan zijn we van veel milieuproblemen af?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43457
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dramke Halsema heeft Amsterdam al verboden verklaard voor bestelwagens vanaf 2028, maar vindt dat eigenlijk niet genoeg. Kans dat zodra er aanvullende mogelijkheden komen binnen de wet dat het strakker wordt. En ik ga er vanuit dat de overheid straks met accijns diesel helemaal de bek om draait.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Dat is dan ook een prima plan beetje schonere lucht in de steden kan geen kwaad. Gewoon overstappen naar ev heb ik ook gedaan na 500000km in de diverse diesels de afgelopen jaren. Recent nog naar Leipzig op en neer, nul problemen qua laden, eenmaal laadfile van 20 minuten.
Dat is dus geen antwoord op mijn vraag.