Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 17 nov 2025 21:10

ottorongo2 schreef: 17 nov 2025 19:02
daniel1975 schreef: 17 nov 2025 16:36 Ik heb ook de XBR inderdaad. Sapphire is toch enorm stijf?
Als niet schaatser (nooit geleerd) vraag ik me af wat buizen met schaatsen te maken hebben?
In de buis zit het ijzer gevat, dus dat deel wat het eigenlijke glijwerk moet doen.
Buizen kunnen stijf of minder stijf zijn. Die eigenschap is bepalend voor je techniek bij schaatsenrijden maar vooral bij hoe je graag wilt rijden. Bijvoorbeeld op natuurijs (meestal vrij hard en oneffen) of op kunstijs (vaak wat zachter maar wel vlakker)
Het scheelt ook of je keihard bochten wilt rijden of liever een lange toertocht maakt.
Hiervoor heb je dus allerlei verschillende buizen tot je beschikking.
Adversity is the Catalyst of Change

Joris
Forum-lid

Joris 17 nov 2025 21:27

Is superstijf dan de aerobike en minder stijf de gravel?

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 17 nov 2025 21:41

Ik denk dat Carbon vs aluminium een betere vergelijking is.
Of zo je wilt bandenkeuze en bandenspanning

1094
Forum-lid

1094 17 nov 2025 21:41

Zit de laatste tijd veel op marktplaats te kijken naar een paar nagano’s. Wist niet dat er tegenwoordig ook al verschil in buizen zat.

De laatste keer dat ik schaatsen was het enige wat je kon aanpassen de ronding of kon je de ijzers buigen zodat je beter door de bocht kon (weet niet of mensen dit serieus deden)

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 17 nov 2025 21:51

Dat buigen is meer van toepassing op schorttrack schaatsen, en dan vooral voor echte wedstrijdschaatsers.

De kromming is heel belangrijk en veelal persoonlijk. Ervaren schaatsers slijpen (eigenlijk ‘wetten’ ) hun eigen persoonlijke ronding. Afhankelijk van je doel: rechtuit op de plassen of rondjes op de baan

Oppbogga
Forum-lid

Oppbogga 18 nov 2025 10:15

Standaard leest, of full custom?
Custom Made!
...

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 18 nov 2025 10:53

Joris schreef: 17 nov 2025 21:27 Is superstijf dan de aerobike en minder stijf de gravel?
Eerder de piste vs lange rit.
Die loeistijve sprintbuizen zijn behoorlijk oncomfortabel en alleen bedoeld om die enorme kracht van een sprinter goed op het perfect gladde ijs te krijgen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 18 nov 2025 11:50

Als niet schaatser vind ik het knap dat je dat kan voelen.
(die paar keer per decennia dat ik op het ijs sta is te verwaarlozen)
Voor mij is het allemaal ellendig hard. ;)
Met fietsframes heb ik datzelfde, daar voel ik het ook niet.
Met wielen dan weer wel.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 nov 2025 13:27

Die blauwe Sapphires zie je nu inderdaad voornamelijk bij de sprinters (en gek genoeg sommige marathonrijders op natuurijs).
De Icons lijken beter te passen bij de lange afstandsrijders en marathonrijders.
Waar de nieuwe (rode) ruby's van Viking precies geplaatst zouden mogen worden is mij nog niet helemaal duidelijk.

Het gaat uiteindelijk om het gevoel van druk kunnen leveren (kracht overzetten in het ijs), versus stuurbaarheid. Op het rechte eind maak je eigenlijk een soort "S" beweging, en dat is met superstijve buizen wat lastiger.

Ronding is belangrijk, en bij snelle banen zullen ze een grotere ronding slijpen dan bij tragere banen. Dat klinkt tegenstrijdig, want hoge snelheid zou je denken met een kleinere ronding wat wendbaarder bent. Maar de grotere ronding zorgt juist voor meer contactoppervlak met het ijs en dus meer grip en controle bij de hogere snelheid. Voor de gemiddelde amateur is 1 vaste ronding prima.
Bending/buigen op de langebaan gebeurd dat hooguit door de sprinttop. Bij de shorttrack is dat wel noodzakelijk vanwege de krappe bochtjes.

De lengte van de buizen is ook nog een mooi onderwerp. Traditioneel is de lengte bepaald door je schoenmaat. Wat eigenlijk gek is, omdat 2 mensen dezelfde schoenmaat kunnen hebben, terwijl de ene persoon maar 65kg weegt en lichtvoetig beweegt maar de ander 90+kg is en veel meer vermogen verstouwd.
Een Jenning de Boo is van bekend dat hij op 18 of 18,5 inch ijzers rijdt.., wat voor de langebaan erg lang is. Het kost meer vermogen, maar als je dat hebt dan heb je ook voordeel aan een langer ijzer. Zie het als de grootte van het buitenblad bij het tijdrijden ;-).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Mehekachtohapi
Forum-lid

Gebruikersavatar Mehekachtohapi 18 nov 2025 13:30

Verschil in buizen is voor een geoefende schaatser (waar ik mezelf dan maar even onder schaar) heel goed te voelen. Stijfheid van sprintbuizen zoals de Twin Laser Flex en Sapphire zit in het verticale vlak. In de lengte van de buis flexen ze juist heel goed zodat wanneer je er kracht op zet, er een heel groot contactoppervlak met het ijs ontstaat. Door de ronding in een schaatsijzer heb je normaal gesproken maar een heel klein contactoppervlak. Door de buiging van het lemmet onder belasting en kleine hoek met het ijs, wordt het contactoppervlak groter. Dan heb je een veel betere krachtoverbrenging. Dat kost alleen ook veel kracht en de sturende eigenschappen nemen af. Plaatsing en timing zijn dus erg belangrijk. Corrigeren tussentijds is bijna niet mogelijk. Als je sterk genoeg bent en een goede techniek hebt, zijn het hele fijne buizen. Ik ben inmiddels veel minder goed getraind en kijk daarom nu naar Icons. Die zijn verticaal iets soepeler en vooral vormvaster onder belasting, dus makkelijker te sturen. Ik ga ook nog rijden met de nieuwe Ruby's van Viking. Dat is een buis die qua eigenschappen tussen de Icon en de Sapphire in zit.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 nov 2025 14:46

Mehekachtohapi schreef: 18 nov 2025 13:30 Ik ben inmiddels veel minder goed getraind en kijk daarom nu naar Icons. Die zijn verticaal iets soepeler en vooral vormvaster onder belasting, dus makkelijker te sturen. Ik ga ook nog rijden met de nieuwe Ruby's van Viking. Dat is een buis die qua eigenschappen tussen de Icon en de Sapphire in zit.
Ik ben benieuwd naar je conclusies.,
Mijn Sapphires zijn nog lang niet op, maar passen eigenlijk niet bij mijn schaatsstijl. Icons lijken logisch, Ruby's nog wat onbekend. Op een world cup zie je daar zowel enkele sprinters op rijden als enkele lange afstandsrijders.
Eigenlijk een keer wat testen, maar dat is toch wel weer wat georganiseer..., niet elke schaatswinkel heeft testbuizen liggen. Jan vd Hoorn bijvoorbeeld wel, maar ter Aar is toch nog wel 3 kwartier rijden voor mij en dat zou dan een aantal keren nodig zijn. Van de andere kant, op een flinke investering moet ik die tijd allicht ook nemen om buizen uit te proberen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Mehekachtohapi
Forum-lid

Gebruikersavatar Mehekachtohapi 19 nov 2025 11:00

Ik ga ze inderdaad testen via Jan van der Hoorn. Ze hebben op de ijsbaan in Haarlem een winkel, dus dat is makkelijk te doen. En de ijsbaan zelf is nog geen 10 minuten fietsen voor mij :mrgreen:

Ik had veel schaatsers op de Sapphires rijden toen ze net uitkwamen, maar met de komst van de Icons zijn er best wel wat overgestapt. Alleen de echte sprinters en een paar milers rijden er nog op. Heb nog een keer op een trainingskamp in Stavanger gestaan met iemand die de eerste productieversie had en een brug brak. En natuurlijk geen brug te koop in de schaatswinkel daar. Met wat hulp van Wotherspoon en de lokale ijsclub toch nog goed gekomen toen.

Plaats reactie