Die blauwe Sapphires zie je nu inderdaad voornamelijk bij de sprinters (en gek genoeg sommige marathonrijders op natuurijs).
De Icons lijken beter te passen bij de lange afstandsrijders en marathonrijders.
Waar de nieuwe (rode) ruby's van Viking precies geplaatst zouden mogen worden is mij nog niet helemaal duidelijk.
Het gaat uiteindelijk om het gevoel van druk kunnen leveren (kracht overzetten in het ijs), versus stuurbaarheid. Op het rechte eind maak je eigenlijk een soort "S" beweging, en dat is met superstijve buizen wat lastiger.
Ronding is belangrijk, en bij snelle banen zullen ze een grotere ronding slijpen dan bij tragere banen. Dat klinkt tegenstrijdig, want hoge snelheid zou je denken met een kleinere ronding wat wendbaarder bent. Maar de grotere ronding zorgt juist voor meer contactoppervlak met het ijs en dus meer grip en controle bij de hogere snelheid. Voor de gemiddelde amateur is 1 vaste ronding prima.
Bending/buigen op de langebaan gebeurd dat hooguit door de sprinttop. Bij de shorttrack is dat wel noodzakelijk vanwege de krappe bochtjes.
De lengte van de buizen is ook nog een mooi onderwerp. Traditioneel is de lengte bepaald door je schoenmaat. Wat eigenlijk gek is, omdat 2 mensen dezelfde schoenmaat kunnen hebben, terwijl de ene persoon maar 65kg weegt en lichtvoetig beweegt maar de ander 90+kg is en veel meer vermogen verstouwd.
Een Jenning de Boo is van bekend dat hij op 18 of 18,5 inch ijzers rijdt.., wat voor de langebaan erg lang is. Het kost meer vermogen, maar als je dat hebt dan heb je ook voordeel aan een langer ijzer. Zie het als de grootte van het buitenblad bij het tijdrijden

.