Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2025

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 17 okt 2025 17:07

Jans schreef: 17 okt 2025 14:27
kxlight schreef: 17 okt 2025 14:20 De NL-se mentaliteit wordt pijnlijk zichtbaar. We laten ons niets opleggen. Die kl*te wielrenners moeten gewoon ophoepelen. Het is mijn weg, betaal genoeg wegenbelasting. Daar gaan we niet op koersen. En wie denken verkeersregelaars wel niet te zijn. Mij dwarsbomen terwijl ik lekker aan t rijden ben.

En door…
Denk je werkelijk dat het alleen de Nederlandse mentaliteit is. Ik zou bijna zeggen, je zou het hopen. Ik kan over gekkigheid bij Franse koersen en cyclo's ook hele stukken schrijven.
Op radio 1 VRT is elke week een item dat “het ontbreekwoord” heet. Er wordt dan gezocht naar een Nederlands woord voor veelal Anderstalige begrippen of situaties waar nog geen woord voor is in de Nederlandse taal. Een poosje geleden ook besproken in een Nederlandse talkshow.

Deze week werd er een woord gezocht voor de term “whataboutism” (een drogreden in de zin van bijvoorbeeld; “Typisch Nederlandse mentaliteit” —> “ja maar in andere landen gebeurt het ook hoor”

De Nederlandse term die gekozen is, is nu: ‘themawippen’
Gewoon even ter info.

Verder ben ik het wel eens met de, misschien wat straf verwoordde reactie van kxlight.
De toenemende intolerantie is merkbaar in elk segment van de samenleving. Het zou nu net juist zo mooi zijn als dit experiment met louter seingevers en verkeersregelaars was gelukt.
Weer een illusie armer dus …

Hopen dat het na het afgelopen Gravel WK, morgen in het Limburgse heuvelland wel goed gaat.
Ik heb begrepen dat dáár de irritatie rond weeral de zoveelste koers ook erg hoog zit.
Adversity is the Catalyst of Change

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 17 okt 2025 17:22

Tussendoor schreef: 17 okt 2025 16:41 Er zijn er al weer een paar die hun oordeel over onze maatschappij klaar hebben. Maar zijn er ook beelden van de auto's op het parcours? En hoe onveilig was de situatie door die auto's? En was de betreffende weg afgezet of werd tegemoetkomend verkeer 'aan de kant gezet'? Want je kunt wel aan de kant gezet worden, maar als dat op smalle weggetjes is.....
Uit het artikel dat ik postte en deze hele discussie heeft gestart.
Het staat er toch echt letterlijk he.
Na een onrustige neutralisatie was er een tegemoetkomende auto die, nadat hij tot twee keer toe stil was gezet, alsnog besloot het stopteken van de motorbegeleiders te negeren"
I know myself like no one else
Nothing to defend

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 17 okt 2025 17:40

Ik heb me trouwens vergist. Die Limburgse rit was dus vandaag en niet morgen. Ik leef een dag te vroeg :oops:

CharlieP
Forum-lid

CharlieP 17 okt 2025 18:12

Jammer van de wedstrijd. Maar ik denk dat het vandaag de dag haast onmogelijk is om een dergelijk evenement in NL doorgang te laten vinden. Het is gewoon té druk geworden (met overig verkeer), wegen zijn volgezet met rotondes, drempels, wegversmallingen. Ik denk dat een wielerronde in West-NL eigenlijk niet meer past... En begrijp me niet verkeerd: ik baal daar ook van, maar misschien is het wel de realiteit geworden.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 17 okt 2025 19:05

Bij ons in het dorp is er elk jaar een meerdaagse jeugdkoers (internationaal deelnemersveld). Met enkel seingevers werkt dat ook niet echt. Er moet steeds politie bij staan omdat er altijd idioten zijn die met hun auto toch denken erdoor te kunnen. Als er dan een agent bij staat (die doet meestal niets, gewoon op de hoek alles wat in het oog houden) dan gedragen de meesten zich wel. Diegenen die zich dan nog niet kunnen gedragen, mogen hun wagen ineens achterlaten.

Gewoon triest dat het zo moet. Wees blij dat er nog eens iets georganiseerd wordt, ook al is het je ding niet.
Afbeelding

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 17 okt 2025 19:43

Precies! En zo’n passage duurt meestal maar eventjes. Met als voordeel dat je gewoon even kunt kijken naar profs of in jouw geval enthousiasme van de jeugdrenners en de sliert van ploegwagens of betrokken mensen die er achter volgen.
Daarna wordt zo’n kruising gewoon weer gecontroleerd opengezet.
Een kwartiertje op een mensenleven waar je ook nog eens prachtig entertainment krijgt.
Wat kan daar nu mis mee zijn?

Tussendoor
Forum-lid

Tussendoor 17 okt 2025 20:27

Lcsmet schreef: 17 okt 2025 17:22
Tussendoor schreef: 17 okt 2025 16:41 Er zijn er al weer een paar die hun oordeel over onze maatschappij klaar hebben. Maar zijn er ook beelden van de auto's op het parcours? En hoe onveilig was de situatie door die auto's? En was de betreffende weg afgezet of werd tegemoetkomend verkeer 'aan de kant gezet'? Want je kunt wel aan de kant gezet worden, maar als dat op smalle weggetjes is.....
Uit het artikel dat ik postte en deze hele discussie heeft gestart.
Het staat er toch echt letterlijk he.
Na een onrustige neutralisatie was er een tegemoetkomende auto die, nadat hij tot twee keer toe stil was gezet, alsnog besloot het stopteken van de motorbegeleiders te negeren"
Het staat er zeker letterlijk he.

Maar dat doet toch nog steeds niet af aan mijn eerder vragen? En hoe en waar was die auto stilgezet? Wat was de reden dat de auto doorreed? Hoe hard reed die auto?

Maar verder prima hoor: de wereld is naar de klote!

SantaSCSI
Forum-lid

SantaSCSI 17 okt 2025 21:29

Quote van Cees Bol: “ Het meest cruciale moment was in volle afdaling op een smal baantje, waar een grote pickup truck met aanhanger recht op het peloton inreed”. Onveilig genoeg voor jou? Als de renners zelf er de brui aan geven is dat niet omdat er een auto slecht geparkeerd staat. Wij hoeven niet te oordelen in hun plaats wat veilig of onveilig is.

Maar het toont wel aan hoe eigenwijs de maatschappij tegenwoordig is. Nul respect voor enige vorm van autoriteit. Egoïsme ten top. En ja, dat is ook zo in andere landen (vooraleer we weer gaan ja-maaren 🙄).
Uno-X Mobility or bust!

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 18 okt 2025 20:10

Knappe overwinning van Timo de Jong vandaag in Tour of Holland

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 18 okt 2025 22:07

Heel straf ja, hij legt Laporte er er op nadat hij ook al in de vroege vlucht zat. Volgend jaar een contract bij Picnick post Nl ?

Trouwens echt een mooie ronde deze Tour of Holland. Het ging echt op de limiet en het parcours was heel gevarieerd. Van mogelijke waaier etappes in Zuid holland/Zeeland via tijdrit naar de Limburgse heuvels en vervolgens een soort mini klassieker.
Geweldig dat je zoiets in Nederland kunt uitleggen qua parkoers!

Alleen heel jammer dat de Nederlandse “ik bepaal zelf wel waar en wanneer ik de weg op rijdt en ik geef niks om gezag en sociale cohesie” mentaliteit de toekomst van deze prachtige ronde in het ongewisse laat.

Hier nog een beschouwing van Thijs Zonneveld over deze ronde:
https://sporza.be/nl/2025/10/17/na-chao ... ium=social

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 19 okt 2025 07:59

Gravelstrook er uitgehaald voor vandaag laatste etappe nibc tour of Holland.
Exstra rondje en ze rijden zoals eerder altijd gereden werd.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 19 okt 2025 09:46

Wel jammer dat van die gravelstrook, maar gisteren werd er ook veel gevallen. Onder de streep vind ik het geen geslaagd experiment, ondanks dat we gisteren een fantastische finale zagen met een heel verrassende en leuke winnaar.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie