Op radio 1 VRT is elke week een item dat “het ontbreekwoord” heet. Er wordt dan gezocht naar een Nederlands woord voor veelal Anderstalige begrippen of situaties waar nog geen woord voor is in de Nederlandse taal. Een poosje geleden ook besproken in een Nederlandse talkshow.Jans schreef: ↑17 okt 2025 14:27Denk je werkelijk dat het alleen de Nederlandse mentaliteit is. Ik zou bijna zeggen, je zou het hopen. Ik kan over gekkigheid bij Franse koersen en cyclo's ook hele stukken schrijven.kxlight schreef: ↑17 okt 2025 14:20 De NL-se mentaliteit wordt pijnlijk zichtbaar. We laten ons niets opleggen. Die kl*te wielrenners moeten gewoon ophoepelen. Het is mijn weg, betaal genoeg wegenbelasting. Daar gaan we niet op koersen. En wie denken verkeersregelaars wel niet te zijn. Mij dwarsbomen terwijl ik lekker aan t rijden ben.
En door…
Deze week werd er een woord gezocht voor de term “whataboutism” (een drogreden in de zin van bijvoorbeeld; “Typisch Nederlandse mentaliteit” —> “ja maar in andere landen gebeurt het ook hoor”
De Nederlandse term die gekozen is, is nu: ‘themawippen’
Gewoon even ter info.
Verder ben ik het wel eens met de, misschien wat straf verwoordde reactie van kxlight.
De toenemende intolerantie is merkbaar in elk segment van de samenleving. Het zou nu net juist zo mooi zijn als dit experiment met louter seingevers en verkeersregelaars was gelukt.
Weer een illusie armer dus …
Hopen dat het na het afgelopen Gravel WK, morgen in het Limburgse heuvelland wel goed gaat.
Ik heb begrepen dat dáár de irritatie rond weeral de zoveelste koers ook erg hoog zit.