Bikepack op racefiets
-
Beam me up, Scotty
- Forum-lid
Je vraagt om ervaringen. Ik snap het nog als je een gravelbike volhangt met tassen, hoewel ook dat niet mijn keuze zou zijn, maar mijn koersfiets wil ik niet zo belasten. Twee redenen: gewicht (je belast onderdelen in een andere richting dan waarop ze zijn ontworpen) en beschadigingen. Ik heb wel eens een spatbordje, een verkeerd zadeltasje of een toertochtnummer gehad dat zijn onuitwisbare sporen naliet, laat staan zwaarder beladen tassen. Tegenwoordig hebben velen voor elk doel een fiets. Alleen een racefiets bezitten is dan het andere uiterste. Als het moet dan moet het en dan zal je fiets de tocht wel overleven. Maar ik zou voor zo'n trip mijn dagelijkse (trekking)fiets gebruiken of kijken of ik een geschikte fiets kan lenen.
Achteraf is elke fietstocht leuk.
Dat ziet er goed uit, mooie omgeving.
Als het weer mee werkt lijkt het me een fantastische beleving.
Het extra gewicht is marginaal. 3-4kg extra aan je zadelpen, 1-1.5kg aan je stuur en iets van 1-2kg extra binnen de ‘driehoek’. Met verwisselen van 500ml naar 1l bidons haalt je dit gewicht deels al, evenals een iets zwaardere berijder op de fiets. Contactpunten van de tassen afplakken met helicoptertape en het moet goed gaan. Zelf meerdere keren zo gedaan op de racer en gravelfiets.Beam me up, Scotty schreef: ↑11 okt 2025 09:59 Je vraagt om ervaringen. Ik snap het nog als je een gravelbike volhangt met tassen, hoewel ook dat niet mijn keuze zou zijn, maar mijn koersfiets wil ik niet zo belasten. Twee redenen: gewicht (je belast onderdelen in een andere richting dan waarop ze zijn ontworpen) en beschadigingen. Ik heb wel eens een spatbordje, een verkeerd zadeltasje of een toertochtnummer gehad dat zijn onuitwisbare sporen naliet, laat staan zwaarder beladen tassen. Tegenwoordig hebben velen voor elk doel een fiets. Alleen een racefiets bezitten is dan het andere uiterste. Als het moet dan moet het en dan zal je fiets de tocht wel overleven. Maar ik zou voor zo'n trip mijn dagelijkse (trekking)fiets gebruiken of kijken of ik een geschikte fiets kan lenen.
Bij het eerste ritje er wel rekening mee houden tijdens het afstappen van je fiets. Zodat je niet achter een tas blijft haken
Edit: enkel een snackpack zou ik niet zo snel gebruiken. Gaat m.i. te veel schuren.
-
Bianchi105
- Forum-lid