Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bikepack op racefiets

leinad
Forum-lid

leinad 20 aug 2025 16:21

Hi allen,

Volgend jaar is het de bedoeling om van Groningen naar Limburg te gaan fietsen. Uiteraard zal ik dan wat benodigdheden mee moeten nemen onderweg. Nu is het niet de bedoeling om meteen volledig te gaan bikepacken met tent en kookgerei, ik zal voor de overnachtingen en eten gewoon hotels + restaurants bij langs gaan.

Nu is het punt, mijn racefiets (Cube Agree C:62) is volledig carbon incl. Aero stuur. Ik heb wel eens gehoord dat je hier niet zomaar van alles aan kan bevestigen?

Daarnaast vind ik het ook nog lastig om in te schatten hoeveel spullen er in een tas kunnen en hoeveel tassen ik eigenlijk nodig heb. Voor nu denk ik aan het volgende om mee te nemen:

- Extra setje wielrenkleding (bib + shirt + ondershirt + sokken)
- Setje kleding voor 's avonds (korte broek / t-shirt)
- wat schoon ondergoed
- Slippers`
- Reserveband/patroon/bandenlichters
- wat gelletjes/eten voor onderweg

Ik zit aan de volgende tassen te denken:

https://www.cubestores.nl/products/acid ... cmpt-black -> voor telefoon/gelletjes/oplader/powerbank
https://www.cubestores.nl/products/acid ... ro-9-black -> voor wat extra fietskleding
https://www.cubestores.nl/products/acid ... ro-2-black -> wat kleine zaken/reserveonderdelen
https://www.cubestores.nl/products/acid ... ro-2-black -> gewone kleding (evt. schoenen), en hetgeen ik vergeten ben.

Vooral die laatste vraag ik mij af of ik deze gewoon kan bevestigen. De overige tassen denk ik dat het gewoon kan.

Ik hoor graag jullie meningen/ervaringen/tips en/of andere opmerkingen. De bedoeling is om dit daarna vaker te gaan doen.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 20 aug 2025 16:35

Dit postte ik in een ander topic:
raven14 schreef: 04 aug 2025 11:39
Sulla schreef: 04 aug 2025 11:10
Maar hoeveel dagen hebben jullie hier over gedaan en ben wel benieuwd naar wat je aan bagage mee had (want dat ziet er echt minimaal uit op de foto's)

Bagage: 2 fietsoutfits en shakedry regenjack voor op de fiets. Ondergoed, 2 merino t-shirts, een technische lange broek, enkelsokken, superlichte sneakers (Tropicfeel), en pufferjack voor off bike. Toiletgerief (deo, tandpasta en tandenborstel, de dame had net wat meer bij :) ), reparatiemateriaal en slot voor de fiets, telefoon, id, creditcard, de nodige kabels en pluggen, gels en bars voor onderweg.

Vermits we hotelletjes op voorhand geboekt hadden waren we aan een schema gebonden maar konden zo de bagage gevoelig reduceren (geen kookgerei of tent...). We zouden deze trip ook niet begonnen zijn met slechte weersverwachtingen (daar vinden we niks aan) - zo kan je het aantal kledingstukken wat je meeneemt verder beperken.
Ik had een Ortlieb zadeltas (waterdicht), een Ortlieb stuurtas (waterdicht) en een kleine Apidura top tube tas. Verder wat lichtgewicht zakjes om verder je gerief te 'sorteren' en onder te brengen in de zadeltas of stuurtas.

Die Apidura is voldoende smal om je knieën niet te hinderen bij de trapbeweging. Dat probleem had ik met andere top tube tassen.
Over de sterkte van mijn carbon frame, zadelpen en stuur heb ik me nooit zorgen gemaakt. En in hetzelfde concept hebben we dit ook al met full carbon racefietsen gedaan, ook dan maakte ik me geen enkele zorg over de fiets en zijn componenten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

meuk
Forum-lid

meuk 20 aug 2025 19:08

Heb Orlieb stuur-, toptube-, en zadeltas. Kan prima met carbonfiets. Heb wel stop tussen straps en frame om schuren te voorkomen. Dit alles levers meer dan voldoende ruimte om zo'n trip te maken.

pino
Forum-lid HC

pino 20 aug 2025 19:11

Meeste stuurtassen hangen tegen de balhoofdbuis aan te schuren. In mijn ogen een crime. Let er op.
Ik heb een paar van die zadeltassen geprobeerd. Ze zwiepten allemaal hinderlijk bij uit het zadel fietsen.
Niet zijken maar reiden !

meuk
Forum-lid

meuk 20 aug 2025 19:23

Die Ortlieb zit vrij stevig moet ik zeggen ofwel niet hinderlijk, maar vol op de pedalen staan en sprinter dan gaat het wel heen en weer

Peter de Graaf
Forum-lid

Peter de Graaf 20 aug 2025 20:44

Voor de zadeltas is een stabiliser te koop. Die voorkomt het slingeren. Deze wordt bevestigd aan het zadel.

hier een link , ook in NL verkrijgbaar, maar ietsjes duurder.

https://www.temu.com/nl/kuiper/un9.html ... D3237D448D

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 20 aug 2025 21:29

Ik vind de Ortlieb ook niet hinderlijk slingeren. Heb er deze optie bijgenomen en dat helpt: https://de.ortlieb.com/products/seat-pack-support-strap
Afbeelding

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 20 aug 2025 22:32

Koop dan een Revelate Designs zadeltas, die zit met een kleine bracket aan je zadelrails, als een huis. Er zijn dacht ik ook andere merken die dat hebben.

fietsvriend
Forum-lid

fietsvriend 21 aug 2025 07:55

Fietsen van carbon kunnen een hele hoop hebben hoor. Ik heb drie jaar op rij met bepakking door Europa gefietst, deels onverhard. Omdat ik niet breder kan dan 32mm ga ik nu met de gravelfiets op pad. Ook van carbon.

Denk vooral aan beschermende strookjes plakband of tape op je frame om krassen te voorkomen. En neem niet te veel spullen mee. Reepjes zou ik zoveel mogelijk onderweg kopen en niet voor vijf dagen meenemen. Zeker in Nederland kom je genoeg winkels tegen.

Ik gebruik de tassen van Agu, slingeren niet en zijn een stuk goedkoper dan Ortlieb.
Michiel

Bianchi105
Forum-lid

Bianchi105 21 aug 2025 08:13

Ik ga volgend jaar de Wolf Way (UK) rijden en doe dit met een zadeltas van 10 liter, een frametas onder de bovenbuis van 2,8 liter en een stuurtas van 9 liter.
Dit alles op een carbon Trek Checkpoint, dat kan de fiets gemakkelijk aan. Stuurtas niet te zwaar maken en inderdaad een stabiliser voor de zadeltas.

leinad
Forum-lid

leinad 21 aug 2025 14:42

Thanks voor alle reacties, uiteindelijk hoef ik me dus geen zorgen te maken om met bepakking op een carbon racefiets te zitten. Inderdaad is het idee om onderweg gelletjes of andere etenswaren/drinken te scoren en niet alles mee te nemen voor 3 dagen.

Ik had nu zelf naar de tassen van Acid gekeken, meer omdat ik daar ook een fietstas van heb en deze goed bevalt. Omdat ik het nu ook eens ga proberen, en mogelijk in de toekomst wel wat kortere ritjes zal gaan maken keek ik naar de wat goedkopere tassen ipv bijv. Ortlieb. Als er heel slecht weer voorspeld wordt dan wordt het gewoon een ander weekend. Dus een beetje waterproof is prima, maar volledig waterdicht hoeft dan weer niet perse.

Crimby
Forum-lid

Crimby 21 aug 2025 16:13

Hier onlangs een biketrip gedaan waarbij het schuren tegen de zadelpen toch de nodige optische schade heeft veroorzaakt. Zou er dus zeker iets tussendoen.

Plaats reactie