Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

(steen)puist op zitvlak

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 15 sep 2025 19:33

walters schreef: 15 sep 2025 19:29 Komt het plekje steeds op hetzelfde punt op of is het een wisselende plek?
Is lastig te controleren, maar (ongeveer) dezelfde plek.
Dogma F

walters
Forum-lid

walters 15 sep 2025 19:47

Vorig jaar zelfde probleem gehad. Enige weken niet gefietst, boxershorts gedragen, dagelijks wassen met hibiscrub en 2 weken antibiotica geslikt. Probleem opgelost, echter maar voor 3 weken. Begon weer opnieuw, bij de dermatoloog met een mesje een heel klein sneetje erin en druk was eraf. Nog week gewassen en probleem opgelost. Toch naar twee weken weer dezelfde ellende. Logische gedachte: dan moet er iets in zitten van een haar of talgklier die afgesloten is. Puisje begon weer (speldenknop grootte) en kwam op spanning te staan. Toen mijn dochter gevraagd om met een goed pincet te zoeken naar een haartje, dus puisje open en ja hoor zet vond het haartje en wat talg! Twee weken later nergens geen last meer van en gelukkig tot nu toe ook niet meer gehad.
Gebruik overigens altijd schone fietsbroek en gebruik zitvlakcreme, eerst van Ruud Bakker nu van Futurum. Alle anderen irriteren meer dan ze irritatie voorkomen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt Ramon.

Overigens Staphylococcen zitten altijd op onze huid, als je huid niet goed functioneert dringen ze dieper erin door en veroorzaken ze ontstekingen.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 15 sep 2025 20:05

walters schreef: 15 sep 2025 19:47 Vorig jaar zelfde probleem gehad. Enige weken niet gefietst, boxershorts gedragen, dagelijks wassen met hibiscrub en 2 weken antibiotica geslikt. Probleem opgelost, echter maar voor 3 weken. Begon weer opnieuw, bij de dermatoloog met een mesje een heel klein sneetje erin en druk was eraf. Nog week gewassen en probleem opgelost. Toch naar twee weken weer dezelfde ellende. Logische gedachte: dan moet er iets in zitten van een haar of talgklier die afgesloten is. Puisje begon weer (speldenknop grootte) en kwam op spanning te staan. Toen mijn dochter gevraagd om met een goed pincet te zoeken naar een haartje, dus puisje open en ja hoor zet vond het haartje en wat talg! Twee weken later nergens geen last meer van en gelukkig tot nu toe ook niet meer gehad.
Gebruik overigens altijd schone fietsbroek en gebruik zitvlakcreme, eerst van Ruud Bakker nu van Futurum. Alle anderen irriteren meer dan ze irritatie voorkomen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt Ramon.

Overigens Staphylococcen zitten altijd op onze huid, als je huid niet goed functioneert dringen ze dieper erin door en veroorzaken ze ontstekingen.
Afwachten tot ik weer bij de huisarts terecht kan. Dat is een delicate mix van ruimte in mijn eigen agenda, tijd bij de HA én actieve klachten. Eerdere keren ben ik bij de HA geweest toen er (te) weinig aan de hand was, en dan konden ze niet echt iets van maken dat beter was dan crème en smeren.
Ik ga eerst aan de slag met crème van Assos tijdens het fietsen en fietsbroek eerder uittrekken na het fietsen. Dat is de minste impact op alle fronten, als het daarmee niet opgelost wordt zoeken we verder.
Dogma F

Justrace
Forum-lid

Justrace 16 sep 2025 09:26

Herkenbaar, heb het zelf sinds een poosje vooral op de plekken waar het bovenbeen overgaat in het zaakje. Op verschillende stukken en zowel links als rechts, dus misschien ook maar eens een zadelmeting doen aangezien het precies de plek is waar het brede stuk van het zadel contact maakt. Ik hoef er niet voor thuis te blijven maar het maakt het fietsen er niet aangenamer op.

marsman
Forum-lid

marsman 16 sep 2025 10:23

Is het wel een steenpuist? Schuurplekken kunnen ook echt verdomd zeer doen. Helemaal als ze na de ochtendrit de hele dag een beetje hebben zitten smoren. Gebruik je wel eens zadel/chamoiscreme? Assos heeft ook after ride skin care. Probeer dat eens.

En heb je een rugzak op tijdens woon-werk? Dat maakt dat drukpunten anders worden. Hang het aan je fiets indien mogelijk.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 16 sep 2025 11:26

marsman schreef: 16 sep 2025 10:23 Is het wel een steenpuist? Schuurplekken kunnen ook echt verdomd zeer doen. Helemaal als ze na de ochtendrit de hele dag een beetje hebben zitten smoren. Gebruik je wel eens zadel/chamoiscreme? Assos heeft ook after ride skin care. Probeer dat eens.

En heb je een rugzak op tijdens woon-werk? Dat maakt dat drukpunten anders worden. Hang het aan je fiets indien mogelijk.
Ik fiets zonder rugzak, altijd zonder. En of het een steenpuist is weet ik niet zeker. Het ziet er wel uit als een puist en voelt hard aan zodra het fenomeen op zijn ergst is. Het is zeker geen schuurplek, anders zou ik die aan beide kanten moeten hebben.
Dogma F

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 16 sep 2025 11:49

Ik heb het ook regelmatig aan 1 kant een puistje onderhuids, oorzaak is bijna altijd dat er een plooitje in de lies komt tijdens het fietsen. Ik smeer nooit vooraf wordt de huid alleen maar week van, na de douche klein beetje Sudocremé. Ik merk wel als de broek goed strak zit dan bijna nooit last. Ik kijk de laatste tijd naar broeken met een lange pijp en strakke gribbers zodat de pijpjes niet kunnen opkruipen.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

thja14
Forum-lid

thja14 17 sep 2025 09:38

Hetzelfde probleem heb ik ook gehad in de tijd dat ik woon-werk reed, 20 km enkel. Ook ik deed toen 's middags dezelfde broek aan als 's morgens. Na een puist, die tot een hele vervelende en ingrijpende infectie heeft geleid, op aanraden van de dermatoloog, schone broek mee voor de terugweg. Sindsdien nooit meer last van gehad.
Ooit actief als Ophetkantje

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 30 sep 2025 09:38

Vandaag even bij de HA geweest. Die vermoedt een zgn. Atheroom cyste. Eerst een echo om te bepalen of het dat inderdaad is.
Indien ja, snijdt een chirurg de cyste eruit en is het probleem opgelost.
Dogma F

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 30 sep 2025 10:08

Ramon73 schreef: 30 sep 2025 09:38 Vandaag even bij de HA geweest. Die vermoedt een zgn. Atheroom cyste. Eerst een echo om te bepalen of het dat inderdaad is.
Indien ja, snijdt een chirurg de cyste eruit en is het probleem opgelost.
Maar dit zit er dan toch permanent?
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 30 sep 2025 10:29

Ramon73 schreef: 16 sep 2025 11:26 ............ Het is zeker geen schuurplek, anders zou ik die aan beide kanten moeten hebben.
Ondertussen heb je al een diagnose maar even voor anderen die dit topic achteraf lezen.
Als je zadel zelfs maar een klein beetje scheef staat zou het zomaar kunnen dat je maar aan één kant schuurplekken hebt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 01 okt 2025 08:12

nijkie schreef: 30 sep 2025 10:08 Maar dit zit er dan toch permanent?
Nu vraag je meer dan ik weet :lol:
Dogma F

Plaats reactie