(steen)puist op zitvlak
Al een tijdje geen last meer van gehad, maar duikt nu weer op: puistje waar het zitvlak het zadel raakt. Soms zo erg dat er niet gefietst kan worden. Laatst toch maar gegaan en na 20km terug naar huis, ik kon gewoonweg niet meer zitten.
Afspraak bij de huisarts, maar voordat ik daar weer terecht kan ivm hun en mijn planning, is het fenomeen weer verdwenen. Dokter ziet alleen maar een rood vlekje en kan er niks over zeggen. En dat is al meerdere keren zo geweest.
Ik krijg steeds een witte creme mee (fucidine creme) en daarmee insmeren helpt op zich goed. Zodra ik weer last ervan heb, daarmee smeren en na een dag of drie is het ergste voorbij en kan ik weer normaal fietsen.
Regulier:
- Dagelijks wassen
- Schoon ondergoed zonder schurende plekken
- Fietsbroek na 1 gebruik wassen (op woon/werk dagen elke dag een schone, dus 30km heen en 30km terug dezelfde broek)
- Zadel op beide fietsen zelfde merk/type, nooit eerder problemen mee gehad
- Soms als ik last van die puit begin te krijgen, plak ik er een eilandpleister overheen, verdeelt druk
- Goede kwaliteit fietsbroeken, Assos, Pearl Izumi en Shimano S-Phyre
Wat kan ik (nog meer) doen om definitief hier van af te komen? Er is een inspectie geweest op ingegroeide haren, maar daar kwam geen resultaat uit.
Afspraak bij de huisarts, maar voordat ik daar weer terecht kan ivm hun en mijn planning, is het fenomeen weer verdwenen. Dokter ziet alleen maar een rood vlekje en kan er niks over zeggen. En dat is al meerdere keren zo geweest.
Ik krijg steeds een witte creme mee (fucidine creme) en daarmee insmeren helpt op zich goed. Zodra ik weer last ervan heb, daarmee smeren en na een dag of drie is het ergste voorbij en kan ik weer normaal fietsen.
Regulier:
- Dagelijks wassen
- Schoon ondergoed zonder schurende plekken
- Fietsbroek na 1 gebruik wassen (op woon/werk dagen elke dag een schone, dus 30km heen en 30km terug dezelfde broek)
- Zadel op beide fietsen zelfde merk/type, nooit eerder problemen mee gehad
- Soms als ik last van die puit begin te krijgen, plak ik er een eilandpleister overheen, verdeelt druk
- Goede kwaliteit fietsbroeken, Assos, Pearl Izumi en Shimano S-Phyre
Wat kan ik (nog meer) doen om definitief hier van af te komen? Er is een inspectie geweest op ingegroeide haren, maar daar kwam geen resultaat uit.
Dogma F
Ik had er vroeger ook wel eens last van tot ik een zitvlakmeting liet doen. Daarna werd me het Power zadel van Specialized aangeraden.
Meteen geen last meer en dat nu toch al een jaar of drie lang.
Maar het kan inderdaad volledig het fietsplezier vergallen, dus ik hoop dat je een oplossing vindt.
Maar het kan inderdaad volledig het fietsplezier vergallen, dus ik hoop dat je een oplossing vindt.
Zitvlakmeting heb ik nog nooit van gehoord, waar kun je dat laten doen?koeroeur schreef: ↑15 sep 2025 13:57 Ik had er vroeger ook wel eens last van tot ik een zitvlakmeting liet doen. Daarna werd me het Power zadel van Specialized aangeraden.
Dogma F
Mogelijke tips (geen dokter):
Bij het woon-werk twee verschillende broeken gebruiken. Mogelijk ook een ander model.
Op de Tacx en voor ritten buiten langer boven het uur altijd Assos crème gebruiken.
Binnen 5 minuten na het fietsen de fietsbroek uit.
Bij het woon-werk twee verschillende broeken gebruiken. Mogelijk ook een ander model.
Op de Tacx en voor ritten buiten langer boven het uur altijd Assos crème gebruiken.
Binnen 5 minuten na het fietsen de fietsbroek uit.
Niet zijken maar reiden !
In mijn geval bij een grote fietswinkel in de buurt. Je gaat op zo'n gel zeteltje zitten en je afdruk blijft staan. Die meten ze op, stellen nog enkele vragen en dan adviseren ze een zadel. Bij mij hielp dat toch. Was 40 euro dacht ik, maar werd afgetrokken van de prijs als je daar een zadel kocht.Ramon73 schreef: ↑15 sep 2025 13:58Zitvlakmeting heb ik nog nooit van gehoord, waar kun je dat laten doen?koeroeur schreef: ↑15 sep 2025 13:57 Ik had er vroeger ook wel eens last van tot ik een zitvlakmeting liet doen. Daarna werd me het Power zadel van Specialized aangeraden.
Assos creme heb ik, gebruik ik alleen bij ruwe/gevoelige huid. Gaan we proberen
En ik loop best lang met de fietsbroek nog aan.....ook hier kan ik nog wat verbeteren
Dogma F
-
Patrick VB
- Forum-lid
Dit kan nuttig zijn:
Dynamische Zadeldrukmeting
GebioMized
Zelf laten doen en tot passend zadel gekomen.
Wel even zoeken wie dit kan aanbieden in jouw omgeving.
Dynamische Zadeldrukmeting
GebioMized
Zelf laten doen en tot passend zadel gekomen.
Wel even zoeken wie dit kan aanbieden in jouw omgeving.
-
Gravel-newbie
- Forum-lid
Ik heb hier ook best veel last van gehad. Ben er zelfs voor naar een Dermatoloog geweest. Bleek een Stafylokokken infectie te zijn die de puistjes/ontstekingen veroorzaakt. Vrij lastig helemaal vanaf te komen.
Bij mij werd Benzac 10% (of 1 van de andere merken) geadviseerd met daarbij schoonmaken met Isopropol 70% (dus geen Ethanol). Beide na het fietsen uiteraard.
Uitkijken met de Benzac en gekleurde kleding. Alleen met witte kleding gaat het goed.
Daarbij heb ik ook wel wat inzicht gekregen door de YT filpjes van Bikefitjames. Die laat bij de fietsmetingen goed zien hoe je zadeldruk bij iemand drastisch kan verlagen door iets simpels als een steunzooltje in een schoen of verlagen van het zadel.
Zadel en kleding blijft heel erg persoonlijk. Ik kan dus echt niet zitten op een Castelli zeem, maar fiets nu prima in de broeken van Futurum.
Bij mij werd Benzac 10% (of 1 van de andere merken) geadviseerd met daarbij schoonmaken met Isopropol 70% (dus geen Ethanol). Beide na het fietsen uiteraard.
Uitkijken met de Benzac en gekleurde kleding. Alleen met witte kleding gaat het goed.
Daarbij heb ik ook wel wat inzicht gekregen door de YT filpjes van Bikefitjames. Die laat bij de fietsmetingen goed zien hoe je zadeldruk bij iemand drastisch kan verlagen door iets simpels als een steunzooltje in een schoen of verlagen van het zadel.
Zadel en kleding blijft heel erg persoonlijk. Ik kan dus echt niet zitten op een Castelli zeem, maar fiets nu prima in de broeken van Futurum.
Bianchi Impulso Pro GRX825