Dan CL05, die is zéker usb-c en voldoet ook aan de overige wensen, zonder remlicht functie. Of de TR350, daar kun je de remlichtfunctie wel uitschakelen (TR30 staat die standaard aan en kan niet 1-2-3 uitgeschakeld worden)mimoza schreef: ↑23 sep 2025 09:40 Een knipperstandje voor gezien te worden in schemermomenten.
Als het donker is, of gewoon licht, neem ik de vaste stand.
Ik rijd (vooral) woon/werk verkeer in (het mooie) Belgisch-Limburg.
Dat gaat 80 à 90% over fietssnelwegen of fietspaden die volledig gescheiden zijn van de (auto)rijweg, dus een radar lijkt me (momenteel) geen meerwaarde.
De Ravemen TR30 lijkt interessant, daar ga ik verder naar kijken.
Een mogelijkheid om de remdetectie uit te zetten zou perfect zijn, maar ik kijk er even naar!
Met welke verlichting de winter in?
Dogma F
Schijnveiligheid van radar? Leg uit graagel_loco schreef: ↑23 sep 2025 13:08Ik heb er als fietser juist wel last van. Komt zo`n knakker je inhalen met 1,5 km/h verschil en dan zit je een kwartier met een knipperende kerstboom in je gezichtsveld, rete-irritant. Sowieso vind ik verlichting op klaarlichte dag overbodig, schijnveiligheid net als zo`n radarsysteem.koeroeur schreef: ↑23 sep 2025 09:24 Ik vind daar als fietser niets irritant aan. En ik vind het nog steeds absurd dat het in NL verboden is.
Ieder remlicht van een auto is vele malen feller dan dat knipperlichtje op je fietslicht. En bij druk verkeer is dat ook een kakefonie van lichten. Volgens Gemini een 400 tot 1000 lumen. Knipperlichtjes zijn normaal een 30 lumen.
Ik ben het wel met je eens dat knipperstand in het pikdonker irritant kan zijn. Maar dan heb je bv de pulse stand, die zachtjes pulseert.
Vandaag de Cycplus L7 binnen gekregen. Morgen testen.
Laatst gewijzigd door koeroeur op 23 sep 2025 19:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Bijna? Die is gewoon voorbij.daniel1975 schreef: ↑23 sep 2025 13:15 Als dit topic trending wordt weet je zeker dat de zomer bijna voorbij is....![]()
Vanmorgen voor het eerst met licht naar het werk.
Schijnveiligheid omdat het een detectiesysteem is, zonder raketten om die auto van de weg te schieten. (toch? want anders ben ik om en bestel ik hem vandaag nog haha) Dus als jij weet dat er een auto aankomt dan wil dat niks zeggen over of hij jou wel of niet ziet. Misschien handig als je de neiging hebt om links van de weg te fietsen, maar dat doen we in de regel toch eigenlijk niet.koeroeur schreef: ↑23 sep 2025 19:52Schijnveiligheid van radar? Leg uit graagel_loco schreef: ↑23 sep 2025 13:08Ik heb er als fietser juist wel last van. Komt zo`n knakker je inhalen met 1,5 km/h verschil en dan zit je een kwartier met een knipperende kerstboom in je gezichtsveld, rete-irritant. Sowieso vind ik verlichting op klaarlichte dag overbodig, schijnveiligheid net als zo`n radarsysteem.koeroeur schreef: ↑23 sep 2025 09:24 Ik vind daar als fietser niets irritant aan. En ik vind het nog steeds absurd dat het in NL verboden is.
Ieder remlicht van een auto is vele malen feller dan dat knipperlichtje op je fietslicht. En bij druk verkeer is dat ook een kakefonie van lichten. Volgens Gemini een 400 tot 1000 lumen. Knipperlichtjes zijn normaal een 30 lumen.
Ik ben het wel met je eens dat knipperstand in het pikdonker irritant kan zijn. Maar dan heb je bv de pulse stand, die zachtjes pulseert.
Vandaag de Cycplus L7 binnen gekregen. Morgen testen.
Overigens zijn we hier in Nederland erg verwend met fietspaden en dergelijke, het is natuurlijk niet overal zo goed geregeld. Snap best dat het op sommige wegen wellicht een toevoeging kan zijn. Hier in de randstad wat mij betreft compleet overbodig. Ik zie btw ook regelmatig mensen op de MTB trail met knipperend achterlicht en/of radar, daar ontgaat me echt volledig het nut van. Die Garmin Varia heeft bovendien zo`n standje bouwlamp met een extreem felle lamp, zet dat gewoon uit denk ik dan, zeker op klaarlichte dag op een fietspad of in het bos.
Schijnveiligheid? Je weet dat er een auto komt en dat je bv wat rechtser moet gaan rijden. En ik weet dat die auto me gezien heeft door m'n knipperlichtje
Chauffeurs in VL rijden echt helemaal anders dan in NL.
Let's agree to disagree ok?
Let's agree to disagree ok?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43451
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ja hahaha, die lui snap ik ook niet.
Radar heeft in druk Zuid Holland geen nut. Ding heeft een veel te breed veld wat ie checkt en regeert op alles.
Op rustige binnenwegen vind ik het soms wel toegevoegde waarde.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Klopt wel dat het in drukke gebieden minder zinvol is.
Vanmorgen stond ik aan de slagboom te wachten en m'n nieuwe Cycleplus radar bleef maar piepen.
Maar in de Westhoek en Frans-Vlaanderen is een radar heerlijk.
Vanmorgen stond ik aan de slagboom te wachten en m'n nieuwe Cycleplus radar bleef maar piepen.
Maar in de Westhoek en Frans-Vlaanderen is een radar heerlijk.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43451
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik zou heel graag een smallere kijkhoek willen van de radar. Hij reageert nu ook op autos op de doorgaande weg terwijl het fietspad 6m ernaast ligt, gescheiden door een groenstrook.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Ik snap het echt niet, die radars. Wat heb ik er nu aan om te weten dat er auto achterop komt? Fijn dat ik het weet, maar heb er verder helemaal niets aan. Ik rijd zoveel mogelijk aan de kant van de weg en ga niet in de berm rijden als er iet aankomt, dus functioneel kan ik helemaal niets met die informatie. Wat doen jullie met die info dat er iets aan komt.
Voor mij is dit net zo nutteloos als links van de weg lopen om verkeer aan te zien komen, als je niets met die informatie doet en gewoon op de weg blijft lopen heb je daar ook niets aan. De eerste wandelaar die namelijk daadwerkelijk in de berm stapt als ik tegemoet kom, moet ik na 40 jaar in het donker fietsen nog steeds tegenkomen.
Voor mij is dit net zo nutteloos als links van de weg lopen om verkeer aan te zien komen, als je niets met die informatie doet en gewoon op de weg blijft lopen heb je daar ook niets aan. De eerste wandelaar die namelijk daadwerkelijk in de berm stapt als ik tegemoet kom, moet ik na 40 jaar in het donker fietsen nog steeds tegenkomen.
Ooit actief als Ophetkantje
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43451
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Op doorgaande wegen is het ook helemaal niks. Op stille binnenweggetje etc is het een hulpje wat prettig kan zijn. Ik gebruik hem selectief.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Als je niet uit de weg gaat, gaan ze (toch in VL) je toch wel inhalen hoor. En dan wordt het gevaarlijk. Dus ga ik mooi opzij als ik kan.thja14 schreef: ↑26 sep 2025 11:02 Ik snap het echt niet, die radars. Wat heb ik er nu aan om te weten dat er auto achterop komt? Fijn dat ik het weet, maar heb er verder helemaal niets aan. Ik rijd zoveel mogelijk aan de kant van de weg en ga niet in de berm rijden als er iet aankomt, dus functioneel kan ik helemaal niets met die informatie. Wat doen jullie met die info dat er iets aan komt.
Voor mij is dit net zo nutteloos als links van de weg lopen om verkeer aan te zien komen, als je niets met die informatie doet en gewoon op de weg blijft lopen heb je daar ook niets aan. De eerste wandelaar die namelijk daadwerkelijk in de berm stapt als ik tegemoet kom, moet ik na 40 jaar in het donker fietsen nog steeds tegenkomen.
En de eerste fietser die constant helemaal rechts rijdt moet ik nog tegenkomen.
Het is gewoon fijn om weten. Waarom heb je in een auto een achteruikijkspiegel?